[Boeken] Wat lezen jullie?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lucca, 21 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaneda

    Kaneda Active Member

    Berichten:
    1.164
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat vond ik ook een fantastisch boek, had ik het maar nooit aan mijn ex uitgeleend:mad:
     
  2. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Als je dat boel leuk vindt, kun je ook 'The Alchemist' proberen van Paulo Coelho. Is mooi poep, beetje zelfde-achtig idee. Jonge persoon op een reis.
     
  3. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Life of Pi heb ik hier ook, erg tof inderdaad. Ik zal eens gaan kijken naar The Alchemist dan.
     
  4. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    WTF type ik daar nou "is mooi poep"........ whaha!

    Bedoelde 'Boek', weet niet meer waar ik mee bezig was terwijl ik dat typte haha. Better not dwell on that.
     
  5. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja:+ Nee, maar om een of andere reden had ik er meer verwacht en het lijken er misschien ook wat minder doordat je de series los hebt gefotografeerd. Maar je hebt natuurlijk gelijk, het gaat om kwaliteit. Zal een dezer dagen mijn verzameling wel laten zien.

    Houellebecq's boeken zijn wel interessant, zeker als je ze uithebt, alleen vind ik er wel veel onnodig ordinaire en lompe stukken inzitten. Het maakt me een beetje depressief.

    Kent iemand 'de Quincunx', imo echt een geweldig boek, fictie die zich afspeelt in een vroeger Engeland.
     
  6. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja, de man is echt ulti-depri. Maar dat heeft ook zijn charme omdat iedereen dat soort momenten kent. Het zijn niet mijn favoriete boeken, maar omdat iemand het had ove Brave New World moest ik er aan denken. :)

    Ook braintwisters zijn de boeken van Robert Anton Wilson. De Illuminati Trilogie en een assortiment andere boeken in de zelfde trend. Geniaal, maar bizar, maf en zetten de hele wereld op zijn kop. Ik snapte een aantal van zijn boeken totaal niet, verwarrend verhaal met verschillende uitkomsten en variaties op een gebeurtnis, maar zonder meer geniale ideen en concepten die hij uitspreekt. Dat was de Schrodinger's Cat Trilogie die ik niet goed begreep, maar wel leuk was. Illuminati Trilogie is gewoon geniaal en grappig.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Anton_Wilson#Bibliography

    Hij is vorig jaar gestorven ofzo, awww....

    The Quincunx klinkt goed, i'll check it out. Ben niet echt fan van dat soort 'Dickens' literatuur, maar is misschien de moeite om te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2009
  7. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo is The Island vele malen belangrijker en leerzamer dan Brave New World, Mirik? Ik ben met je eens dat Huxley geen groot stillist is, zijn boeken hebben eigenlijk alleen nog waarde vanwege het concept erachter en in dat opzicht is A Brave New World veel origineler dan The Island. Al was het maar omdat dat boek 20 jaar eerder geschreven is door Huxley. (weet ik niet zeker, maar in elk geval een stuk eerder).

    Ik ben op het moment No Logo aan het lezen van Naomi Klein. Interessant boek.
     
  8. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Eigenlijk is het leerzamer en belangrijker omdat het geschreven is in een positieve toon en de context van een wereld vergelijkbaar met die van ons. Brave New World is misschien vele malen origineler in concept omdat het zo inventief is in zijn bleke/nihilistische visie van de toekomst, maar The Island is het positieve, pratktische alternatief.

    Zie het zo, is het deprimerende werk van een 'jonge' Huxley belangrijker dan het positieve werk van een oudere Huxley met meer ervaring, kennis, hoop, inzichten, etc.

    Heb Naomi Klein wel gezien in documentaires en in lectures, maar geen boeken van haar. Maar goed, heb wel veel Noam Chomsky, beetje zelfde verhaal. :)
     
  9. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Mensen hier die de geheime newton hebben gelezen? van Geert Krimpen dacht ik. Denk dat ik deze ga lezen als laatste boek voor Nederlands dit jaar. Is tevens het belangrijkste boek waar het grootste deel van mijn mondeling over zal gaan. Dus het boek moet me wel aanspreken en mag dus ook wat dikker zijn.

    Dus als iemand positief (of juist negatief) over dit boek denkt: Lemme know :b:

    Als mensen andere aanraders hebben hoor ik dat ook graag. Moet wel van een Nederlandse schrijver zijn. Dingen als verloren beschavingen, geheime genootschappen, thrillers, geheime dienst (moordkuil en staat in gevaar van Colin Forbes vond ik zeer goede boeken) en de gebruikelijke thrillers, avonturen en detective-achtige boeken lees ik ook graag.

    Niet weer van die Kluun onzin of Twee Vrouwen of iets dergelijks. Van dat soort boeken heb ik er genoeg gelezen noodgedwongen.
     
  10. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Een boek waar mijn Nederlands leraar helemaal gek van werd, is "De valse dageraad", van Jan van Aken.
    Niet zozeer een thriller of detective. Maar wel een avontuurlijke hisorische roman. Wat mij erg aansprak is dat het hoofdpersonage in aanraking komt met veel culturen, tot hij uiteindelijk de man wordt die hij is. Zo eet hij Hasjies bij de Arabieren, en gaat op plunder tochten met de vikingen.
    Probeer hem gewoon zou ik zeggen, ik heb het met veel plezier gelezen.

    Btw, gek dat je bij jou op school Thrillers mag lezen voor op de lijst. Bij ons is dat streng verboden:9
     
  11. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Ik weet eigenlijk niet of het mag, maar was meer om aan te geven wat ik graag lees. Moet sowieso Nederlandse schrijver natuurlijk. Zal er even een beschrijving van lezen van dat boek van je. Hoe jij dat boek beschrijft deed me trouwens ook denken aan een heel goed boek dat ik eens heb gelezen. Ben even de naam kwijt en misschien ligt het niet bij mij thuis maar had ik hem geleend, maar ik zal het even opzoeken.

    Ik herinner het me vaag, maar het boek speelt zich af op verschillende momenten in de geschiedenis. Gedurende de middeleeuwen en dan met name bij een kasteel wat verdedigt moest worden en een archeoloog in het heden. En die archeoloog was dan midden in een zoektocht met allerlei raadsels en kwam dan uiteindelijk bij een hoofdrolspeler van de middeleeuwen uit die onsterfelijk was ofzo. Zoiets herinner ik me, morgen meer maar is ook echt een aanrader.
     
  12. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Ik ben niet een heel groot boek liefhebber, alhoewel ik mijzelf wel de laatste tijden er meer in verdiep. Dus kan iemand mij even de goede richting in sturen:+ Ik ben een groot fan van science-fiction, maar fantasie/avontuur kan evengoed. Misschien iets teveel gevraagd maar als het een boek/reeks is met een wat duistere ondertoon plus iets wat over meerdere jaren afspeelt is dat helemaal geweldig. Anders ben ik wel tevreden met een paar goede aanraders :D
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2009
  13. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou stellen dat Brave New World belangrijker is omdat dat boek eigenlijk een grote waarschuwing tegen een wereld zoals beschreven in dat boek. Een waarschuwing die zelfs nu nog relevantie heeft. Omdat huxley een van de eeerste was die zo'n wereld beschreef heeft de titel brave new world zich los gezongen van het boek en is het een term geworden voor een maatschappij zoals beschreven in het boek. Alleen daarom is het boek al heel belangrijk: als blauwdruk van de term 'brave new word' die zelfs nu nog veelvuldig in debatten of boeken opduikt.

    The island heeft niet diezelfde invloed gehad. Misschien heb je gelijk wat inzichten, ervaring en kennis van huxley betreft, maar qua impact is dat boek toch niet vergelijkbaar met brave new world, wat mij betreft.

    Aan Noam Chomsky ben ik helaas nog niet toegekomen. Nog titels die de moeite waard zijn?
     
  14. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Ik zou de Donkere Kamer van Damokles gaan lezen van W.F. Hermans. Echt het beste Nederlandse boek wat ik heb gelezen en echt perfect op je mondeling. Op internet is hier zoveel over te vinden qua theorieen en zo dat als je wil je hier je hele mondeling over vol kunt praten. :)
     
  15. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja, je hebt gelijk hoor! De impact is vele malen groter geweest van Brave New World. Kan ook komen doordat dat man tegen de tijd dat hij Island schreef al afgeschreven was als hopeloze LSD verslaafde ofzo. Hij werd meer geassocieerd met de hippies dan met de intelectuelen tegen die tijd misschien.

    Weet niet precies. Het blijft echter een veel positievere en praktischere blik op een mogelijke toekomst dan het pessimistische Brave New World. Alhoewel Brave New World misschien inderdaad veel dichter bij de waarheid ligt gezien de koers die wij varen.

    Heb even geen tijd voor meer discussie, moet al het E3 nieuws verwerken, grrrrrrrrrrrrrrr
     
  16. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Over LSD (en ander drugsgebruik) heeft huxley ook eens een boekje/lang essay geschreven genaamd: the doors of preception. Waarin doodleuk wordt gesteld dat echte kunst zonder psychidelisch drugsgebruik niet mogelijk is, tenzij de kunstenaar van zichzelf deze pschychidelische aanleg heeft (Van Gogh, bijvoorbeeld) omdat de kunstenaar de zich moet ontdoen van de normale perceptie grenzen en dat is in nuchtere toestand onmogelijk volgens Huxley. Zo'n essay kan echt alleen maar in de jaren 60 geschreven zijn. Soms vind ik het jammer dat ik toen nog niet geboren was. Lijkt me een geweldige tijd te zijn geweest.

    EDIT: misschien heeft het utopische karakter van The Island wel te maken met zijn LSD gebruik. Het is wel typisch dat voor zijn drugsgebruik zijn visie op de toekomst pessimistisch was en daarna optimistisch. :+
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2009
  17. koennn

    koennn Science Fiction Fan

    Berichten:
    1.974
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik lees graag de engelse boeken van Andy Mcnab. Laatst weer een nieuwe uitgelezen, genaamd "Brute Force". Het engels in de boeken is best moeilijk, maar daardoor ook wel weer leuk (vind ik dan). Ook zitten er veel militaire termen in de boeken van Mcnab, hij is zelf immers ook SAS-lid geweest.
     
  18. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    De Donkere Kamer van Damokles - W.F. Hermans is het geworden. Morgen even uit de bieb plukken. Ik verwacht er veel van :)
     
  19. Rebby

    Rebby Active Member

    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    0
    Terry Pratchett Disc world FTW!
     
  20. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Hm, mijn oog viel net op mijn DVD van The Golden Compass. Best een vermakelijke film, maar in hoeverre is het boek leuk?
    En in hoeverre is het een 'kinderboek'?

    HP is voor alle leeftijden, en absoluut geen kinderboek, ook al kan en wordt het door kinderen gelezen. (was eigenlijk ook de oorspronkelijke doelgroep. :p)
    Maar ik wil dus niet een te kinderlijk boek lezen.

    Iemand die deze serie gelezen heeft? Meningen?
    Danku. ;)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina