1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Studeren] HBO vs. Universiteit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 7 aug 2009.

  1. Jradman

    Jradman Active Member

    Berichten:
    398
    Leuk Bevonden:
    0
  2. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Ik moet zelf ook nog een studie kiezen, Havo E&M afgerond dit jaar maar dacht dat ik een jaar niks doen wel zag zitten. Nou niet dus, en wil dus het liefst gewoon een studie kiezen.

    http://www.studiekeuze123.nl/web/site/default.aspx?m=opendagen

    Hier staan nog een boel open dagen op die half augustus zo'n beetje beginnen, ik ga er denk ik een boel bezoeken, een gegronde keuze moet toch nog mogelijk zijn?

    Ik vraag me wel af hoe het nu met die introtijd zit, mis ik wat? En een kamer zoeken, is dat erg lastig nu nog? :+
     
  3. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Dacht dat de introweken pas eind augustus waren. Vorig jaar bij mij iig wel. Misschien verschilt het per deel van het land?
     
  4. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Ik hoop iig dat sommige scholen het pas eind augustus doen :+

    Wel een beetje vreemd ook om nog 100 open dagen te organiseren maar de introweken nu al te doen :mad:
     
  5. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Hehe. Ik heb 1 jaar MER gedaan aan het InHolland (ja, wel een gigantische pauper school) en ben meteen overgestapt op HBO-Rechten aan de HvA. Zit vanaf 4 sept. in mijn laatste jaar. MER vond ik ook een zeer matige studie. Vooral het management gedeelte (iig van het eerste jaar) was gewoon lachwekkend. Imo nog niet eens MBO waardig.
     
  6. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik was de eerste keer best zenuwachtig, ik wist niet wat ik moest verwachten en ik kende niemand, maar uiteindelijk was het een van de mooiste weken van mijn leven. Je moet alles op alles zetten om het nog mee te kunnen maken. :+

    Volgens mij beginnen de eerste instellingen in de week van de 17e.
     
  7. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Een introductie moet je meegemaakt hebben. Het is afzien, maar achteraf kan je er zeker om lachen. Ook leer je super veel (leuke) mensen kennen.
     
  8. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Oh bij mij was het juist erg gezellig steeds. :D Niks irritants ofzo.
     
  9. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    He kut, het zou wel jammer zijn als ik dat dan mis :mad:
     
  10. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Allereerst, uni duurt 5 jaar. Als je niet voor een Masters-degree gaat heb je niks aan een universitaire opleiding.
    Uni is alles, theorie én praktijk. Welke kant jij opwilt, is aan jou om te bepalen. Bij de universiteit wordt niks voor je voorgekauwd, en worden er geen toekomstplannen voor je bepaald. Je moet alles zelfstandig doen, en je moet gewoon de motivatie hebben om je eigen weg te kiezen en daar hard aan te werken. Dat betekend dat je dag niet voorbij is na de verplichte uurtjes college en je huiswerk.
    Tevens ben je bij de universiteit niet bepaald een nummer. Je kan je uiteraard zo anoniem mogelijk houden en braaf het minimale doen, maar dan kan je beter niet studeren. En als je geen zin hebt om te lezen, waarom wil je dan eigenlijk studeren? Wordt dan timmerman of iets in die trant.
    Ook moet je er rekening mee houden welke universiteit je kiest. In Nederland zijn er maar een paar universiteiten die in de top 100 wereldwijd staan (Leiden, Utrecht, Amsterdam en Delft, waarvan Leiden en Utrecht er het langst in staan als het goed is). Dat is ook van belang, zeker in internationale kringen.
     
  11. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    Tell me more please? Ik wil mss MER doen namelijk.
    Introductieweek doe ik zoiezo wel, gewoon om t feit dat je dan idd meteen een smak mensen leert kennen.
    In t begin mss wel klote want je kent niemand mja, dat is ff doorzetten.
     
  12. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Ow bij ons de eerste dagen wel. Maar ondertussen ook wel gezellig.;)
     
  13. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    Ja ehm, ik heb gewoon VWO gedaan en ik wil gewoon aardig wat verdienen etc.
    Vind ik ook zoiets, heb je vwo gedaan, ga je hbo doen..vind ik zo tsjah..kon je net zo goed havo doen ofzo.
     
  14. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik merkte in het begin dat ik wel een flinke voorsprong had t.o.v. de MBO'ers enzo. Vooral qua discipline en presenteren. Dus een weggegooid jaar is het zeker niet!;)
     
  15. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Nou, het staat zeker mooi op je CV, maar toch zou ik je keuze berusten op onderwijs. De befaamde top 100 waar jij naar verwijst wordt vooral bepaald door publicaties en onderzoek. Het is tof om aan een universiteit te studeren waar veel onderzoek vandaan komt, maar uiteindelijk zit je daar voor jezelf. Dan zou ik mijn keuze eerder laten berusten op het onderzoek van de Elsevier en uiteraard je eigen gevoel.
     
  16. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    Nee oke, daar had mn zus het ook over. Die heeft inmiddels Hoge Hotelschool gedaan en die had toch een aardige voorsprong omdat ze vwo had gedaan, en had zelfs de versnelde opleiding gedaan (3jr ipv 4jr) en nog stond ze te zeuren dat het makkelijk was.
    Mja, ik vind het gewoon echt ontzettend lastig. Ook een nieuwe school enzo, het sucks. Elke dag reizen dan naar Amsterdam of Alkmaar (Inholland).
    Mja dat terzijde. Ik wil gewoon studeren.
    En ik ben op de uva geweest, faculteit economie, en het was echt groot enzo, wel dope eigenlijk, maar ik wil absoluut geen Bedrijfskunde meer studeren of iets in die trent, omdat ik echt een hekel heb aan economie..
    En wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen de VU en de Uva..ik ben geeneens op de VU geweest. :emo:
     
  17. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Op het gebied van de rechtenstudie weet ik er alleen iets van. De VU is minder zelfstandig, het is veel meer zoals de middelbare school. Je zit lange dagen op school in tegenstelling tot de UvA. De rechtenstudie schijnt ook kwalitatief beter te zijn dan de UvA.

    Als je gepusht wil worden is het dus handiger om naar de VU te gaan want op de UvA heb je meer vrijheid.
     
  18. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Je moet gewoon de studie kiezen die je leuk vind, of het nou HBO of WO is. Ik heb net mn Gymnasium (Economie & Maatschappij) diploma behaald, maar ik ga ook naar Fontys Hogeschool, omdat ze daar een opleiding hebben (Bedrijfskundige Informatica) die me leuk lijkt. Daarna kun je nog altijd een master doen.

    En rechten... dat hoor je echt heel vaak. Mensen die niet weten wat ze moeten, dus gaan ze maar rechten doen. Beetje triest.

    En ik wil geen ass zijn nu, maar je bent hier echt veel te laat mee. Het is je eigen schuld. Ik was me in de 5e klas al aan het orienteren naar wat ik wilde gaan studeren (en ik was er zo'n beetje meteen uit). Dus daar ben je nu, minder dan 3 weken voordat (de mijne iig) de introducties beginnen, veel te laat mee. Kun je je nog wel inschrijven?
     
  19. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    Tuurlijk man, no problemo. :+ Maar je hebt wel gelijk ja, ik ben ook veel te laat.
    Mss maar naar de laatste inschrijfvoorlichting van inholland gaan de 19e..
    MAAR IK VIND T ZO MOEILIJK.
    UNI OF HBO?
    Argh.
     
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.477
    Leuk Bevonden:
    8.472
    Ik heb mijn introweken toentertijd gemist omdat in die week precies mijn auto-praktijkexamen viel. :mad:
     

Deel Deze Pagina