1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Studeren] HBO vs. Universiteit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 7 aug 2009.

  1. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Wat ook iets zegt over de kwaliteit van het onderwijs. Daar komt bij dat universiteiten met meer prestige, internationaal gezien, vaak ook weer connecties hebben met de gerenommeerde universiteiten in het buitenland. Maar je hebt gelijk dat je hier niet je keuze 100% op moet baseren. En uiteraard verschilt het ook binnen de universiteiten per faculteit enorm. Maar het is sowieso iets om rekening mee te houden, zeker aangezien sommige universitaire opleidingen aan bepaalde universiteiten gewoon waardeloos zijn.
     
  2. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik ben ook wel erg benieuwd naar de intro. Of ik het iets vind. Ik ben trouwens op de 1e dag jarig (18 jaar). Dus... ik verwacht wel in het zonnetje gezet te worden :+ Maarre, de introductie. Is dat over het algemeen non stop bier drinken en kutten of wat doe je daar eigenlijk?
     
  3. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
    Introductieweek doe ik zoiezo, dat lijkt me ook gewoon dope, en aangezien ik de verhalen hier ook zo lees..
    Anyway, bij wat doe je nou in t algemeen meer? Hbo of uni?
    Stel je gaat MER doen op hbo, of rechten aan de VU.
     
  4. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Het programma staat als het goed is online, dus je kunt het opzoeken. Bij mij werd heel duidelijk als eerste gezegd dat het niet verplicht is alcohol te drinken en dat je altijd nee kunt zeggen. Zeg je ja, dan kun je wel non-stop bier drinken. :+ het programma laat meestal iets zien van je school/universiteit, de stad, de verenigingen, de sportverenigingen, cultuur en een cantus!


    @Reckuuza, ik zou het gewoon proberen. :) Vaak is het zo dat je na een half jaar naadloos kunt overstappen naar dezelfde studie op het HBO. Andersom is toch wat lastiger. Niet geschoten is altijd mis. Ik zou in ieder geval navraag doen naar overstapmogelijkheden, zodat je dat altijd als plan B op een rijtje heb.
     
  5. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
    Dus t is wel verstandiger om gewoon eerst een uni te doen en als dat niet bevalt naar een hbo te gaan?
    Niet andersom?
    Dan doe ik gewoon Rechten op de VU. Of UvA. Poep. Welke.
    :+
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2009
  6. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Niets moet, alles mag. Je doet waar je zelf zin in hebt. Mijn introweek was eigenlijk gewoon chillen in Amsterdam, uitgaan en bier drinken op terrasjes. 8)
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Mijn introweek was precies hetzelfde!
    Maar dan in Rotterdam 8)
     
  8. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Bij ons was het een halve ontgroening.8)
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Echt?
    Ik vind dat toch zo lame. Dat hele studentenverenigingen idee al.. Pff, beetje verplicht 1x per week samenkomen. Echt spontane vrienden zijn het allang niet meer heb ik het gevoel bij een paar maten die bij studentenverenigingen zitten.
     
  10. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Mwa,

    Alles is er wel opgericht om een team te vormen. Aan het begin van de week kent niemand elkaar. Aan het einde gaan ze voor elkaar door het vuur.:cool:

    Aan het begin hebben ze de schurft aan de leiding, aan het einde van de week doen wij ook mee als team en drinken we samen!:thumbs:
     
  11. Vittra

    Vittra Active Member

    Berichten:
    105
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb mijn keuze laten afhangen van wat ik ermee wilden gaan doen. Als wetenschapper was het duidelijk: als ik universiteit wilde doen was ik niet klaar, want dan kwam ik niet verder als dezelfde baan als iemand die HBO doet, en waar een meer praktisch iemand zelfs beter voor geschikt zou zijn. En ik zag promoveren niet zitten, dus ben ik voor HBO gegaan. Ironisch genoeg werk ik nu wel op de universiteit, maar goed. Ik zou de keuze dus ook laten afhangen van wat je wilt bereiken. Hogere opleiding is misschien meer geld, maar ook een ander soort werkdruk (in mijn vakgebied bv veel weekendwerk, letterlijk je baan mee naar huis nemen en dergelijke). Geld is niet alles.
     
  12. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Ik ben bij MER weg gegaan omdat ik het management gedeelte dus onder de maat vond en Economie gedeelte mij niet interesseerde. Economie is dan ook niet echt zoals Economie op de middelbare school. Het is meer werken aan balansen (activa/passiva) etc. en minder feitelijke terminologie kennen enzo. Voor Rechten had ik een held van een docent die er voor zorgde dat Rechten het enige nog was wat ik echt leuk vond aan de opleiding. Voordeel van MER is wel dat je enorm breed inzetbaar bent, maar met een afgeronde Masters Rechten kun je ook overal terecht. Als je Rechten gaat studeren aan een Uni zou ik wel kiezen voor de VU. Dat verhaal van vrijheid van Shin David klinkt misschien aannemelijk maar de VU staat erom bekend dat ze betere docenten hebben dan de UvA. Je zult vaker op school moeten zijn maar zeker evengoed veel meer buiten school zijn dan op een middelbare school.

    Als ik klaar ben aan de HvA over een jaartje, dan ga ik denk ik ook verder aan de VU. Ik zal dan 1 jaar vrijstelling krijgen.
     
  13. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Heb zelf al een HBO studie gedaan na mijn Havo diploma behaald te hebben. Ongeveer 1,5 jaar gewerkt en ga opnieuw een HBO studie doen. Die studie wilde ik al langer doen, maar om diverse redenen mijn vorige studie toch afgemaakt (had ik iig het diploma) en daarna kwam er gelijk wat werk achteraan. Ermee gestopt omdat het niet mijn richting is om de toekomst in te blijven, en dus de keuze gemaakt om weer te gaan studeren. Zit op dezelfde school zelfs, maar krijg geen vrijstellingen (andere vorm van lesgeven ofzo, ook andere richting). Ga Industrieel Product Ontwerpen doen. Wilde hem eerst op TU Delft doen, maar aangezien ik Havo heb kom ik daar niet op. Ook niet na 1 jaar propedeuse IPO, dan moet ik bachelor IPO halen en dan zou ik met half jaar schakelprogramma in de studie, erna door kunnen stromen naar master IO. Op zich geen ramp, hoef mezelf niet zozeer te bewijzen dat ik op uni heb gezeten ipv hbo, en als ik de verhalen zo hoor, spreekt de hbo variant me ook meer aan dan de uni variant.

    Heb vanaf 31-8 introweek van opleiding. Die ochtend kom ik ook net terug uit Amerika. Thuisgekomen (hoop niet op vertragingen ed) kan ik gelijk wat spullen pakken en als een speer weer door naar school, vanwaar we vertrekken naar het kamp.
     
  14. Bianconero

    Bianconero Active Member

    Berichten:
    612
    Leuk Bevonden:
    1
    had het niet best geformuleerd zie ik.

    Ik kwam van de Havo af en moest dus wel HBO doen, terwijl mss uni beter geweest zou zijn. Uni is toch meer theorie en HBO meer praktijk, toch?

    Maar mijn advies is echt, als je twijfelt over een studie ga een jaar reizen of werken. Mijn broertje is een jaar met mij gaan reizen en heeft nu echt de opleiding gekozen die bij hem past. Hij is net 20 geworden, maar heeft helemaal niet het gevoel dat hij 2 jaar heeft verspeeld (1 jaar werken en 1 jaar reizen).
     
  15. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Met je HBO diploma kan je toch wel IO aan de Uni gaan doen? Ik heb 2jaar IPO gedaan @ Windesheim Zwolle, maar het werd steeds minder ontwerpen en steeds meer kostprijs en krachten berekenen. Dat is echt saai.
     
  16. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Nope. Wel geprobeerd, maar mijn HBO opleiding (Communicatie en Multimedia Design) sluit er niet op aan om IO te Delft te kunnen volgen (had Havo met NT, maar aanmeldingseisen waren echt VWO N profiel, was jaar terug ongeveer).
    Paar mensen gesproken en die kwamen van IO en zijn IPO gaan doen (wat meer praktijk gericht en minder onderzoeken ed). Ook wat projecten en presentaties gezien van IPO te Den Haag en je krijgt op den duur ook wel meer kostprijs etc, maar gehele proces blijf je mee bezig, ook bij afstuderen, van probleem tot prototype als het ware.
     
  17. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Ik heb zelf eerst Bedrijfswetenschappen op de VU gedaan, meteen nadat ik mijn VWO had gehaald. Iets wat ik achteraf beter niet had kunnen dun.

    Ik vond de Uni saai en onpersoonlijk. Ben dan ook gestopt en heb een half jaar gewerkt. Nu doe ik HBO en heb ik mijn propedeuse gehaald. Het is erg persoonlijk hoe jij de Universiteit gaat vinden. Ben je, net zoals ik, meer van de praktijk en ben je goed in de omgang met groepen dan zou ik HBO kiezen.

    Tegenwoordig is de meerwaarde van Universiteit niet zo extreem, veel werkgevers, zeker in de economische sector, verwachten sowieso wel dat jij bij hun een POP bijhoudt en sommige targets voor je zelf haalt.
    Denk aan een master halen, je titel halen....dat soort dingen.
     
  18. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Ik wil het liefst iets met bedrijfskunde/IBMS doen. Nou lijkt een privé school me wel wat, maar dit is natuurlijk weer erg duur. Wat zouden jullie aanraden?
     
  19. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43

    Toevallig Cees Wagenaar of Cor Burger gehad voor rechten ? ;)

    @hierboven: Waarom prefereer jij een privéschool boven een reguliere HBO of Universiteit? M.a.w. waar hecht jij veel waarden aan bij je nieuwe school?
     
  20. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Ik heb dus geen idee wat ik waar kan verwachten, heb nog nooit een open dag bezocht 8)

    Een voordeel van zo'n privé school lijkt me dat het allemaal wat kleinschaliger is, dus betere begeleiding en weet ik het.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009

Deel Deze Pagina