Gewoonlijk lurk ik hier alleen maar, ben veel te verlegen om uitvoerig te posten, maar ik heb de USA versie van Arkham Asylum de laatste paar dagen zitten spelen en ik moet gewoon ff kwijt hoe f*cking geniaal dit spel is. Ik zal niks spoilen, dat zou zonde zijn van zo een spel.
Weet iemand nog hoe Nintendo games vroeger (voordat ze zich op dikke huisvrouwen en Tina lezende meisjes gingen richten) tot in de puntjes gepolijst waren, gevuld met kleine maar briljante details? Dat zie je tegenwoordig niet vaak meer, maar Arkham Asylum is er zo eentje hoor. Behalve allemaal details in de omgeving die de sfeer en het verhaal alleen maar ten goede komen, is dit zo een zeldzaam spel waarbij het echt leuk is om in alle hoeken gaten te gaan neuzen want 9 van de 10 keer heeft de developer daar wel een bevredigende beloning gestopt.
Dat sluit goed gaan op het feit dat dit een Metroidvania spel is, en nog een verdomd goeie ook nog. In de demo krijg je het helemaal niet mee, maar hoe de (verrassend gevarieerde) omgevingen knap en overtuigend in elkaar steken en hoe leuk het is om ze te verkennen, daar kan Konami nog een puntje aan zuigen. DIT is hoe je Metroidvania in 3D doet, mensen!
Wat ook niet uit de demo blijkt is hoe gevarieerd en diep de combat en de stealth is. Ik vond het in de demo al goed eerlijk gezegd, maar met de vele upgrades, verschillende vijanden, en set-pieces gaan beide aspecten in het volledige spel veel verder dan je zou denken aan de hand van de simpele en lineaire demo.
Eigenlijk is er niets wat ik niet goed vind aan dit spel (tot nu toe dan, ik heb hem nog niet uit). De voice acting, de graphics, de sfeervolle omgevingen, de verschillende gameplay stijlen, de puzzels, alles maar dan ook alles is tot in de puntjes uitgewerkt en gepolijst. Hulde voor deze ontwikkelaars die niet een jaar geleden dachten van "oh hij is eigenlijk wel goed zo, publiceren die handel, we patchen die zooi later wel". Je merkt duidelijk dat er veel bloed, zweet, en tranen in dit spel is gegaan maar ook heel veel liefde voor het concept en het personage.
Wat misschien nog wel het beste aspect van dit spel is, is het gevoel dat je Batman
bent. Ik heb nog nooit eerder een superhelden game gespeeld waarbij de held in kwestie zo overtuigend was neergezet. Op het moment dat je stilletjes vanuit de lucht zwevend je bat-laars in het smoelwerk van een crimineel plant om vervolgens al counterend al zijn verbaasde vriendjes neer te hoeken, dan heb je echt het gevoel dat je Batman bent.
Om een lang verhaal ietsjes korter te maken; ik kan hem serieus aanraden aan iedereen en ik denk dat we hier een hele goede kandidaat voor "beste game van 2009" hebben. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er nog iets aan gaat kunnen tippen. Nee, zelfs niet ODST of wat dan ook.
Allemaal mijn bescheiden mening natuurlijk
Klik om te vergroten...