1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Bron: spitsnieuws.nl

    Tja als je dit zo leest mag je zelf invullen hoe ik over het geloof denk...
     
  2. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    De vraag is alleen: in een wereld zonder religie; hadden mensen dan geen andere redenen voor dit soort gruweldaden gevonden?
     
  3. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja idd, wie of wat geven we de schuld als een atheist of agnost dit doet ? Uit ieder mens kunnen zulke wrede en slechte dingen komen, helaas.
     
  4. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Daar ben ik van overtuigd, maar zonder religie is er in ieder geval een machtsmiddel minder om tegenstellingen in de wereld te creëren en groepen tegen elkaar op te zetten. Die blinde overtuiging vind je bijna in niets zo als in religie.

    En bovendien is er met het wegvallen van religie weer een extra deur geopend naar vooruitgang. Religies zijn conservatief en zorgen er voor dat mensen minder nadenken en kritisch zijn.
     
  5. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Inderdaad, dit zijn dan ook weer extremisten die er uit worden gepikt.
    Een doorsnee gelovige beleid zijn/haar geloof vaak met wat eigen invullingen en niet op deze wijze.
    Extremisten komen echter door die extreme acties meer onder de aandacht.
     
  6. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Tuurlijk. De mens is in principe een achterlijk kuddedier dus men vind altijd wel een reden om mekaar de hersens in te slaan. Als het niet over religie gaat dan wel welke tomatensoep het lekkerst is; die van Unox of huismerk AH :+
     
  7. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    Juist, wie is er dan kortzichtig ? Als wij kortzichtig zijn, prima. We worden het daar toch niet over eens. Maar de mensen die denken dat de extremisten een afspiegeling zijn van alle gelovigen, die mogen dan ook wel aan hun kortzichtigheid werken zeg.
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Dat het laten vallen van religie een vooruitgang is vind ik zeker. Religie zorgt in mijn beleving praktisch altijd voor oogkleppen. Maar daar heb ik wel wat kanttekeningen bij:

    - Hitler zette ook mensen tegen elkaar op. Het hele verhaal met de Tutsi's in Rwanda was ook verschrikkelijk. Kwam geen geloof bij kijken

    - Veel gelovige mensen die ik ken hebben een bovengemiddelde liefde voor de mensen om hun heen. Een goede vriend van mij is zwaar gelovig (christen) en daar heb ik niks mee. Echter hij biedt altijd een luisterend oor, helpt me als ik het nodig heb etc. Ook bij andere gelovige mensen voel ik dat

    Iaw: er bestaan ook echt wel negatieve machtsmiddelen zonder geloof en geloof heeft ook zeker positieve kanten.
     
  9. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Vergeet ook niet dat dit ook heel erg verbonden is van de cultuur en het daar niet los van gezien kan worden. Dus dat het niet alleen de religie is, maar dat die religie onderdeel uitmaakt van de cultuur.
     
  10. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat zeggen ze dan ook altijd als je midden in een discussie zit, jammer :mad:

    En ja, Geloof is emotie, maar voor mij ook rationeel, omdat ik ervan overtuigd ben...ik weet het zeker, net zoals jullie het zeker weten dat dat niet zo is

    @ Shriko: mag ik vragen uit welke stroming je komt ? of is dat prive
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  11. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Als je ergens van overtuigd bent maakt dat het nog geen rationele afweging.
     
  12. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet altijd nee, maar in mijn geval wel kan ik je melden en daar ben ik erg blij mee
     
  13. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Wat zijn dan jouw rationele argumenten om in God te geloven, als ik vragen mag?
     
  14. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Protestants. Ben opgegroeid in de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en word nu lid van de PKN.
     
  15. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    De dingen die om je heen gebeuren, het leven in de natuur, de moeilijke momenten waar je in zit en de houvast die je dan hebt om uit die dallen te komen. Het geluk wat je hebt en wat je kan delen, de kinderen die ik heb gekregen en op zie groeien, nadat er eentje er bijna niet meer was. De gave die ik heb gehad om me in te zetten voor mijn medemens. En er is zoveel meer. Dat ik enkel met zekerheid kan onderschrijven dat er niet alleen een God bestaat maar dat Hij er ook voor mij en mijn gezin is. Dit is zo verweven in mijn leven dat ik daar dus rationeel op kan antwoorden, met een flinke vleug emotie, dat dan wel
     
  16. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    Dacht ik al...ik had al zo'n voorgevoel
     
  17. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    Waarschuwing: Het volgende bericht is gebaseerd op mijn eigen mening.

    Die argumenten kunnen de meeste niet gelovige zich wel in vinden denk ik. Dat is gewoon je persoonlijkheid. Geloof helpt misschien wel aan die dingen, maar dat zit gewoon tussen je oren.

    Ik zou gewoon nooit in een god geloven omdat het me te onwaarschijnlijk is. Het is voor mij net alsof je weer in Sinterklaas gelooft, toen ik nog in Sinterklaas geloofde zat ik maar altijd met vragen: "Maar hij kan toch nooit in 1 dag alle huizen langs?" :+ Het is ook zo raar dat niemand de definitie van god kan beschrijven. Het is altijd maar van: Jij bent god, ik ben god etc. :+
     
  18. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Die dingen beleef ik ook allemaal, en ik geloof niet in God.

    Ik denk dat jij je geloof in God sterkt met deze punten, in plaats van dat jij deze punten ziet als argumenten dat God bestaat. Een soort self fulfilling prophecy dus. Er is niets in deze onderbouwing dat op je op een rationele manier aan kunt merken als argument voor het bestaan van God.
     
  19. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    :'-(
     
  20. mk katti

    mk katti Active Member

    Berichten:
    2.583
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat bedoelde ik niet negatief hoor, kben zelf ook Ger.Vrijg :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina