1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Iemand die psychologie studeert? Ik zit te twijfelen tussen psychologie en informatiekunde ATM. Wat ik me o.a. afvraag bij psychologie:

    - wat voor vakken krijg je
    - hoe zit het met verplichte vakken en keuze vakken (niet alleen waaruit je kan kiezen, maar ook wat het ongeveer inhoud en dergelijke)
    - hoe zit het met werk en stages
    - hoe is het jaar ongeveer ingericht
    - is er afwisseling tussen theorie en praktijk
     
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Ga denk wederom stoppen met m'n huidige opleiding.
    Doe nu Commerciele Economie op Inholland, gaat helemaal nergens over daaro..doe geen reet, je leert niks, bokkesaai daar. Heb nog geeneens een boek aangeschaft..wel alle tentamens gehaald tot nu toe maar toch. Leuke klas, gezellig enzo, dat wel. :) Maar verder vind ik het ontzettend kut. Ben van plan om wellicht toch nog even door te bijten en er een propeuse uit te slepen (weet niet of dat nou echt een toegevoegde waarde heeft..maar mss is dat een betere oplossing dan weer te gaan stoppen), en dan gewoon volgend jaar weer universiteit te doen. Merkte daar dat ik daar gewoon al veel meer leerde. Deed vorig jaar Rechten aan de VU. Ben alleen bang hoe dat nou met die nieuwe regeling van de overheid zal gaan, binnenkort maar even DUO bellen.
     
  3. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Grappig dat je dat op 2 februari hebt besloten. Wat voor ideeën heb je dan voor een volgende opleiding?
     
  4. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik zou gewoon lekker ff doorgaan. Je hoeft toch amper iets te doen dus heb je tijd zat om achter je interesses te komen.

    Nu we het er toch over hebben. Wat is de beste manier om te besluiten wat je wilt doen als beroep?

    Zelf heb ik altijd het idee dat je moet doen waar je goed in bent. Als je presteert krijg je er vanzelf plezier in. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2011
  5. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    @ Jeffer, toch richting Criminologie of Geschiedenis, of wellicht Europese Studies..februari regeling geldt verder niet meer op mij. Is alleen voor mensen die voor het eerst hun stufi aanvragen, ik had het vorig jaar al.


    @ AVHAHA: ja ik haal denk ik wel m'n propedeuse maar ik erger me echt elke dag kapot aan die school. Tijd zat om achter m'n interesses te komen? Nah, ik wist vorig jaar niks, jaar daarvoor niet en nu wss ook niet. Echt best kut. Wat is de beste manier om te besluiten wat je wilt doen als beroep? Haha, dunno man. Hoe moet je dat nou al weten..alleen een klein percentage mensen weet van 'ik word dit of dat', ik zou het iig niet weten. Het enige waar ik heel erg goed vind en ook wel leuk vind is tekenen. Maar ik wil gewoon hoog en daarom uni. Wat je hier doet op Inholland..nah, echt niks. Lijkt wel een MBO...met alle respect.
     
  6. Ji E Toy

    Ji E Toy Active Member

    Berichten:
    252
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik leid uit je post af dat je HBO wilt gaan doen? Ik doe zelf universiteit psychologie, eerstejaars, geen idee of dat hetzelfde is. Maar goed, zal even wat vertellen over de uni dan, misschien zit je daar ook nog over na te denken.
    De vakken.
    In psychologie wordt heel veel onderzoek gedaan met vragenlijsten enzo, dus moet er nogal wat berekend worden. Factoranalyse, correlatiestudies en kansberekening vormen een belangrijk deel van de studie. Dit sluit heel erg aan bij wat vroeger wiskunde a1,2 was.
    Je krijgt ook geschiedenis over hoe psychologie is ontstaan (Een globale samenvatting van de gedachtentrends van de afgelopen 400 jaar sinds Descartes, aangezien er daarvoor niet heel veel nagedacht werd over de psyche). Andere theoretische vakken zijn persoonlijkheidsleer, dat gaat over welke persoonlijkheden er zijn en hoe die zich manifesteren in een individu dan wel groep, sociale psychologie, over beïnvloeding van je mening en gedrag dmv het onbewuste.
    Daarnaast krijg je de technische kant van de psychologie, dit gaat wat dieper in op hoe de hersenen en zenuwen werken. Dus wat er precies gebeurt als jouw brein besluit om je arm te bewegen, tot hoe je ogen een beeld doorsturen naar je visuele cortex, waar het weer verder gaat etc.
    Als laatste komen er nog medische vakken, ik heb nu psychopathologie, wat gaat over allerlei ziektes die met de geest te maken hebben.
    Keuzes e.d.
    Op de uni in Tilburg moet je in het tweede jaar gaan kiezen tussen medische en maatschappelijke psychologie. De eerste is vooral het therapeutische gedeelte, de tweede is arbeidspsychologie, reclame en dergelijke.
    Werk/stages
    Op de uvt is er geen ruimte om een stage te doen ingepland, het kan natuurlijk wel, maar dat is op eigen initiatief en dan zul je in bijna alle gevallen studievertraging oplopen.
    Jaarindeling.
    Het begint met een globale uitleg van wat psychologie is, door de geschiedenis ervan door te nemen, tegelijkertijd kreeg ik een vak waarin je leert hoe onderzoek werkt (MTO) en functieleer, dat erg lijkt op bio op de middelbare (Als je dat gekozen hebt, niet wat je daarvoor krijgt), je krijgt namelijk precies hoe het oog werkt, het oor en andere zintuigen (Meer dan 5;)).
    Praktijk vs theorie
    Op de uni krijgen we vrij weinig praktijk. Wel moeten we 20 proefpersoonuren draaien, wat betekent dat je proefpersoon bent van een onderzoeker verbonden aan de uvt. Je kunt natuurlijk via de studievereniging activiteiten volgen die met psychologie te maken hebben (Bezoek aan tbs kliniek ofzo) maar vanuit de uni komt er weinig praktijk bij kijken.

    Ik denk dat je zelf wel even moet kijken wat de verschillen zijn tussen HBO en universiteit, maar dat dit ook wel redelijk zo is op het HBO, behalve de praktijk en stage.
    Succes;)
     
  7. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Oh, ik ga IIG studeren aan een universiteit (VWO-5 momenteel). Excuses dat ik het er niet bij had gemeld. Thanks voor je reactie BTW! Ik lees het zo door en edit me post als ik vragen heb.

    E:

    Vakken: Ik vind keuzeanalyse wel minder klinken en de technische kant. Al lijkt het me niet al te moeilijk. Persoonlijkheidsgeleer klinkt wel geweldig. Zijn de technische vakken en wiskundige vakken zeer belangrijke aspecten van de studie?

    Keuzes: Uit de keuzes en de beschrijving erbij, neem ik aan dat je voor psycholoog (as in voornamelijk mensen helpen en dergelijke) de medische kant op moet gaan. Moet je hiervoor niet biologie en dergelijke in je vakkenpakket hebben op de middelbare school?

    Als ik het zo lees, krijg ik wel het gevoel dat ik veel mis doordat ik geen bio meer heb...:'-(
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2011
  8. DiggyDoag

    DiggyDoag Active Member

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Reckuuza. Ik zou zeker doorgaan en je propedeuse halen dit jaar. Als het blijkbaar zo makkelijk voor je is dat je zonder boeken aan te schaffen en zonder te studeren, wel je tentamens kunt halen moet dit een haalbaar doel zijn. Je bent nu toch al voor de deadline van 1 februari waarop je je collegegeld kunt terugkrijgen.

    Een propedeuse staat altijd goed op je cv - hiermee laat je immers zien dat je de studie prima aankon, maar dat het niet je interesse had. Je hebt nu al staan ''09-10 studie xx niet afgerond''. Dat twee keer na elkaar staat niet heel netjes. Als je dan makkelijk je P kunt halen zou ik dat zeker doen.

    Ondertussen heb je toch nog wel tijd genoeg om je goed (dit keer wel ;-)) te verdiepen in wat je écht wilt. Added bonus: je leert doorzetten als iets niet geheel volgens plan gaat. Altijd mooi. ^_^

    Succes met je keuze(s)!
     
  9. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Jah daar zat ik dus ook aan te denken, 2 studies niet afgerond is echt kut. Tijd heb ik nog ja, maja, where to begin? Hoe pak ik het aan?
    Thanks iig. :)
     
  10. Ji E Toy

    Ji E Toy Active Member

    Berichten:
    252
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, als je universiteit gaat doen kan ik je wel helpen met info over Tilburg. Ik weet niet precies de verschillen tussen de verschillende universiteiten, maar Leiden is meer medisch, dus inderdaad psycholoog worden (Let op: Psycholoog is niet hetzelfde als psychiater, een psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven). Ik zou in ieder geval van te voren kijken wat je wilt, maar wel open minded blijven.

    Wat betreft de eisen voor de studie, VWO is voldoende. Ik weet niet welke wiskunde je hebt gekozen op de middelbare, maar als je A1,2 (Tegenwoordig wiskunde A) hebt en je kunt redelijk mee, dan komt het wel goed. Wel zou ik goed opletten en echt leren als ze het hebben over normaalverdelingen, significantie en kansberekening, want dan fiets je door de wiskunde in het eerste jaar heen met twee vingers in je neus. Als je niet al te veel moeite hebt met wiskunde zou ik me er sowieso niet te druk om maken.
    De technische vakken zijn ook heel belangrijk. De verdeling in Tilburg in het eerste jaar is min of meer:
    1/3e voor wiskunde en de manier waarop je onderzoek doet
    1/3e voor de theoretische vakken waarin het vooral over gedane onderzoeken gaat
    1/3e voor de plekken in de hersenen die welke functies aansturen en welke stofjes er daar werken.

    Voor die technische vakken zul je het wat lastiger hebben aangezien je geen bio hebt gekozen, maar de voorsprong die mensen daardoor hebben zijn ze zo weer kwijt, want het gaat veel veel dieper dan wat je leert op de middelbare. En de rest van de bio, hoe dieren leven enzo, zou het voor mij niet waard zijn om als ik nog een keer kon kiezen, bio te kiezen.

    Aangezien je dus de keus hebt tussen universiteit of HBO, zou ik zeker even kijken hoeveel praktijk je wilt hebben, en of je een stage wilt. Want dat zit er echt niet in op de universiteit, behalve dingen die je buiten lestijd zelf doet.

    Meer vragen zijn welkom, ik verveel me toch:+
     
  11. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    In Utrecht beginnen ze bij elk vak gewoon bij het begin. Dus ook al weet je niks van statistiek of biologie dan moet je alleen wat beter opletten.
     
  12. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Kansberekening en dergelijke vind ik niet moeilijk, dus over wiskundige zaken maak ik me niet zo zeer zorgen. Alleen dat van bio een beetje. Vereist de medische kant echt goede inzicht of middelmatige inzicht van de technische aspecten? En word elk periode afgesloten met een tentamen of krijg je tussen door ook toetsen?
     
  13. Ji E Toy

    Ji E Toy Active Member

    Berichten:
    252
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb inmiddels een paar mensen gevraagd of bio heel nuttig is. Ze zeggen allemaal dat het een beetje helpt, maar dat ze er zeker geen grote voorsprong mee hebben op mensen zonder bio. Mijn eigen ervaring, ik had dus ook geen bio, is dat de stappen waarmee de stof wordt aangeboden, klein genoeg zijn om het goed te begrijpen. Wel is het een lastig gedeelte van de studie. Er zit veel tijd in om het goed te begrijpen, want je moet heel veel leren en in je hoofd hebben. Maar dat heeft niks te maken met bio of niet.
    Als je straks de medische kant gaat doen, ligt het er nog aan waar je dan heen gaat, namelijk hersenwetenschappen of psychopathologie (geestesziektes, dus de psycholoog), hoe diep je inzicht hierin moet zijn, maar in beide takken moet je inzicht al wel vrij diep zijn. Hersenwetenschappen is echter nog dieper, omdat je moet weten welk stofje waar actief is en dergelijke, dus op moleculair niveau je er mee bezig moet houden, terwijl een psycholoog moet weten wat er gebeurt bij een bepaalde ziekte, maar in wat grotere lijnen. Anyway, maak je niet te druk over de bio, als de studie je interesseert, dan kun je het in ieder geval.

    Elke periode wordt afgesloten met een tentamen, er zijn geen tussentoetsen, wel extra opdrachten die je ook moet voltooien om te slagen. De meeste vakken duren 1 blok, 1/4e van het jaar, sommige vakken duren een heel semester (1/2 jaar).

    Neem ook even een kijkje hier:
    http://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/psychologie/opleiding/
    http://www.studereninleiden.nl/studies/info/psychologie/bacheloropleiding/
    En kijk ook op de sites van Rotterdam, Utrecht en waar ze allemaal nog psychologie hebben. (Let erop dat Tilburg geen loting heeft, maar een oneindige inschrijving. Dit wordt gecompenseerd met een lastigere studie, waardoor er een hoop mensen afvallen in het eerste jaar, en er dus toch niet te veel studenten zijn. Er valt zo'n 30% af in het eerste jaar)
     
  14. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    De biologie kant valt best mee. Ik heb ook nooit biologie gehad en vond het niet erg lastig. Als je een beetje kan leren zou ik me geen zorgen maken.

    In het eerste jaar werken ze nog wel eens met tussen/bonus toetsen. Elk vak wordt afgesloten met een tentamen. Telt vaak voor 75% en dan vaak een uitgebreide essay of onderzoek.
     
  15. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Als je vragen hebt over Europese Studies, ik heb het een half jaar gestudeerd aan de UvA.
     
  16. Wooffa

    Wooffa Deus Ex Machina

    Berichten:
    1.497
    Leuk Bevonden:
    3
    Kleine aanvulling: In Tilburg heb je af en toe wél midterms (tussentijdse tentamens). Je ziet ze alleen niet zo vaak op de faculteit waar psychologie onder valt, maar meer op de economische faculteit. Maar je krijgt ze dus wel eens een keertje bij psychologie. Papers schrijven zul je in ieder geval veel meer gaan doen inderdaad.

    Over dat wiskundige deel. Het sluit inderdaad het meest aan op Wiskunde A op het VWO, maar de latere wiskunde vakken op de UvT gaan vooral over het kunnen maken van vragenlijsten, het analyseren van die vragenlijsten met SPSS (statistiek programma), data verwerken, de genoemde factoranalyses/regressieanalyses, etc. Formules zul je steeds minder tegenkomen in de loop van je studie.
     
  17. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Kan je misschien een paar voorbeelden geven over de onderwerpen, waar je een paper over kan/moet schrijven?
     
  18. Ji E Toy

    Ji E Toy Active Member

    Berichten:
    252
    Leuk Bevonden:
    0
    Over alles. Voor Academische Vaardigheden moet je een psychologisch artikel schrijven, in mijn werkgroep deden mensen het over alle soorten ziektes (Schizofrenie enzo), pedofilie, ikzelf deed het over waarom mensen op extreme partijen stemmen... Er zijn zoveel onderwerpen waar je wat over kunt schrijven. Oh 1 meisje deed het over het effect van muziek in de supermarkt. Er zijn zoveel onderwerpen die te maken hebben met psychologie.
     
  19. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Heb me van de week ingeschreven voor m'n beoogde studie (Sportmarketing aan de HES), maar hoe zit het nu met studiefinanciering. Moet ik dat apart aanvragen bij de ib-groep?
     
  20. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ja. Gewoon bellen, dat is het makkelijkst.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina