1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aardbeving / Tsunami in Japan

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lenny-t, 11 mrt 2011.

  1. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Zucht wat zou ik daar graag een handje willen helpen. Er zit trouwens een flinke afstand tussen de kerncentrale en Tokio, vind de afstand die radioactieve stoffen via de lucht kunnen afleggen altijd maar een eng idee.

    Was het toen met Tsjernobyl niet zo dat er zelfs in Nederland radioactief jodium landde?
     
  2. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.430
    Leuk Bevonden:
    4.955
    Ik meende daar wel iets over te lezen ja. Ik hoop echt voor hun dat het mee gaat vallen, al ziet de werkelijkheid er heel anders uit.. =(
     
  3. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Dat klopt maar was niet veel. Gelukkig voor ons stond de vind de andere kant op.
     
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Echt te bizar wat daar allemaal is gebeurd/gebeurt..
     
  5. Ji E Toy

    Ji E Toy Active Member

    Berichten:
    252
    Leuk Bevonden:
    0
    Het had geloof ik niet direct effect, maar we mochten wel een tijd lang een aantal gewassen niet meer eten omdat er een mogelijkheid was dat die besmet zouden zijn.
     
  6. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Bij Tsjernobyl was het inderdaad dat het ook in Nederland is beland, grotendeels van europa en de radioactieve wolk is bijna de gehele wereld om gegaan (vandaar dat er 1 week lang geen groente gegeten mochten worden uit de tuin enz.)
    Deze ramp (ook al loopt het nog verder uit de hand) zal nooit zo groot worden als die van Tsjernobyl hoor, daar liep het heel anders en ging alles fout wat fout kon gaan.
    De lekkage hier zal zeker voor schade zorgen, maar de reactor in Tsjernobyl is open gespat dus dan heb je het niet meer over een lekkage maar over directe blootstelling aan de open lucht.

    Edit:

    Er is een getal van 8217 Microsievert gemeten buiten reactor 1!
    Om even aan te geven hoeveel dat is, bij een medisch onderzoek met een rontgenapparaat loop je ongeveer 20 microsievert op.
    Bij reactor 4 in Tsjernobyl (25 jaar na de ramp) was het hoogste punt wat wij hadden gemeten 800 microsievert per uur op, daar mochten we maar 10 min blijven anders kon het schadelijk zijn.
    Per jaar loop je ongeveer 2000 microsievert op, dat krijgen zij dus per kwartier al!
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2011
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.054
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Zwangere vrouwen konden Spinazie toen wel vergeten. Van het land althans, niet het spul dat al in de winkels lag. Mijn moeder heeft het me vaak verteld. Ben enige tijd na de ramp zelf geboren.
     
  8. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ooh dat verklaart het
     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    je maakt inkoppertjes zo wel heel gemakkelijk he :+

    @ Scarluuk: heftig!
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
  11. Seh

    Seh Guest

    :lol:

    Trouwens, volgens het internationaal atoomagentschap is het niveau van radioactieve straling scherp gedaald rond de installatie in Fukushima. Dit meldt Reuters.
     
  12. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Straling is inderdaad gedaald, het ligt nu op het zelfde level als Tsjernobyl nu, namelijk rond de 800 per uur maar dat is nog steeds erg veel.
     
  13. kilon

    kilon Active Member

    Berichten:
    582
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar ondertussen is er wel een radioactieve wolk op weg naar Tokyo...
     
  14. Seh

    Seh Guest

    Maar gelukkig wel met 3x zo ''weinig'' microsievert dan eerst gemeten werd.
     
  15. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Daalt nog verder, dit is het komende nieuws volgens cnn:

    Alleen dit gaat over de reactor, over de wolk en de hoeveelheid radiatie daarbij is nog niks bekend volgens mij.
     
  16. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Scarluuk, XBW's Nuclear Expert :+
     
  17. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Vind dat altijd zo iets fascinerend he, je kunt het niet zien maar radioactiviteit is toch zo verradelijk. Die aantallen mSV zijn niet niks nee.
    Gelukkig hebben we hier met een meltdown te maken en dus een lekkage inderdaad, is wel stukken anders dan bij Tsjernobyl.
    En we zijn ook beter voorbereid, iedereen zit er nu bovenop, maar destijds hield de SU het gewoon stil en moesten anderen het maar uitzoeken. 8).
    Wel stom dat je overal 'radioactieve straling' leest, want dit klopt toch niet? Iets is radioactief, en zendt straling uit.
     
  18. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Asl het China Syndrome optreed zal het grondwater in een flink gebied verontreinigd raken.
     
  19. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Haha zekers :+
    3 jaar geleden voor het eerst info op gezocht over Tsjernobyl en dan steek je vanzelf ook van alles op over radiatie enzo :9

    Meltdown is ernstig, maar gelukkig nooit zo erg als een explosie waarbij de reactorhuls bloot ligt nee.
    Radioactieve straling is inderdaad niet precies de juiste term, maar in de volksmond wordt het wel zo genoemd ja.
    Het zijn radioactieve deeltjes waar we het over hebben, en die stralen radioactiviteit uit.

    Als dat doorzet kan het gebied zeker verontreinigd raken, maar nu ook al want de deeltjes die nu ontsnappen komen uiteindelijk op de grond terecht, is niet zo erg maar die komen weer massaal naar boven wanneer de schoonmaak van het gebied begint waarbij personen direct bloot gesteld worden aan deze deeltjes.
    Gevaarlijk dus.
     
  20. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Plus dat de radiatie in de grond niet zo makkelijk te meten is als straling in de lucht. En dat de radiatie in de grond ook nog eens velen malen langer blijft zitten.
     

Deel Deze Pagina