1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De motoren, scooters en brommers thread [Deel 6]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Beumah, 9 mei 2011.

  1. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Klopt, ik ben wel een voorstander van supermoto's ja. Ik had een KTM 990sm maar die heb ik verkocht aangezien ik dacht een rijontzegging van 6maanden te krijgen, ben toen ongelovelijk gematst dus eigenlijk voor niks verkocht.

    Nu heeft mijn broertje sinds een maand een KMT 640 SM en dat is me toch een potje fun. Vooral in de stad en op slingerige 60wegen, ten eerste weegt zo'n ding maar 130-140kilo dus je hoeft totaal geen moeite te doen om de motor de bocht door te krijgen. Wheelies zijn ook zo ongelovelijk makkelijk en al op hele lage snelheid te doen. Als ik mijn Z750-R op het achterwiel wil hebben begin ik bij een snelheid van 70 en als ik neerkom met die wheelie rij ik al 140+ in de 2de versnelling. Bij die KTM kan ik vanaf 10km/h een wheelie doen maar ook bij 60-70, tijdens de wheelie neemt de snelheid ook nauwelijks toe doordat de versnellingen veel korter zijn, als ik harder wil schakel ik door tijdens de wheelie.

    En een SM is ook niet vies van een stukje offroad, laatst met 2 vrienden een middagje door de bossen geknalt en dat is echt tof. Ook tussen files door of af en toe een stoepje pakken om af te snijden is heel gaaf, het gaat allemaal zo makkelijk door het lage gewicht.

    [​IMG]

    Een supersport is gemaakt voor snelheid dus de pk's komen ook pas hoog in de toeren, een nieuwe R6 doet onder de 10.000rpm niks, zit dan nog maar op 40pk, pas bij 16.000rpm heb je alle pk's maar dan rij je ook al 120+. Ik heb ook een GSXR-750 gehad met 150pk en die ging tot de 140 in de eerste versnelling, de 2 tot 180. Klinkt wel heel gaaf maar in nederland heb je er zo weinig aan, voordat je de motor echt hoord gillen en je in het eindschot gebied komt rij je al dik over de 120km/h en met al die snelheidscontrolles, drempels en 30 zones kan dit alleen maar tijdens het invoegen op de snelweg.

    Maar als je motor je enige vervoer is of je wilt vaak lange afstanden of snelweg rijden dan kan ik beter een naked/sport/sport-tour motor aanraden. Wil je juist een motor voor de kick en om af en toe de motor te pakken dan is een SM geweldig.

    Een naked bike zit een beetje tussen een SM en supersport in, door het brede stuur zijn bochten makkelijker te nemen dan met clip-ons en aangezien je heel weinig motor voor je hebt heb je ook veel gevoel van snelheid en vrijheid.

    Ik ben motoren gewend met 150pk en heb nu een Z750-R met 106pk maar ik mis echt niks kwa vermogen. de Z kan ik af en toe nog open gooien aangezien de 1ste versnelling "maar" tot 100km/h gaat, maar af en toe leen ik de KTM van mijn broertje en dan zoek ik de meest kronkelige wegen op, laatst reed ik achter 2 supersports aan op een 60 weg en hun reden al stevig door maar toen ik buitenom ze voorbij ging en verderop bij het stoplicht naast ze stond kreeg ik wel een duimpje van hun *)

    [​IMG]
     
  2. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Nu je toch zo lekker aan het vertellen bent.
    Over je projectje: ik dacht eerst dat het een oldskool GSX1100 fighter wordt die erg dichtbij het origineel zou blijven.
    Nu zie ik het ene moois na het andere voorbij komen ;) wat is nu je einddoel?

    ps: over bovenstaand verhaal, helemaal eens maar ik wil ook de SS even verdedigen als goede keus ;):

    Zelf ben ik op een oude GPZ500s begonnen (brikkie) toen een ZRX1100(naked bike) waar ik echt heel veel lol op heb gehad.
    Toch kriebelde de SuperSport en was ik erg gecharmeerd van de 3cylinder dus toen ik de kans kreeg deze Daytona675 gekocht.

    De zithouding en snelheidsbeleving op zo'n SS vindt ik nogsteeds helemaal tegek, ookal wordt je in de bochten door een SM weggereden.
    Kies dan een leuke 2 of 3cylinder zodat er onderin ook nog wat te beleven valt itt de R6.
    En ja dan rijd je inderdaad wel eens te hard maar een wheely op een SM wordt ook niet gedoogd.

    Kies wat je het leukst lijkt en probeer zo veel mogelijk uit als je de kans krijgt.
     
  3. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Met je eens Han! Daytona is heel vet maar ondanks mijn jonge leeftijd breekt zo'n zithouding mij op :'-( Snelheidsbeleving is ook super op een Daytona maar je snelheid is dan ook direct te hard ;p Is ook een hele persoonlijke keuze wat je wilt, leukste is natuurlijk een SM en een SS ;)

    Over mijn project, tja wou alleen een andere voorvork en achterbrug erin mikken maar dan kom je het ene na het andere leuke tegen en aangezien de motor toch niet voor de winter af zou zijn kan ik net zo goed de hele winter gebruiken om er wat mooist van te bouwen. Ben ook best wel een techjunkie en turbo's/superchargers vind ik heel interessant en zo'n GSX blok is uitermate geschikt om te turbochargen. Dus ja dan doe ik dat ook gelijk :p De bedoeling is wel om de oldskool looks te behouden en dat gaat ook wel lukken :)
     
  4. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22


    SM en Daytona

    En wel een heel ziek Supermoto filmpje

     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  5. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Om nog een gaatje aan te vullen op het SS verhaal:

    Ik rij op een 1000cc SS. Voordeel daarvan ten opzichte van de kleinere is dat je wel vermogen onderin hebt. Snelheidsgevoel is ook onovertroffen als je bij de 200 km/h het gas open trekt en zo snel naar de 300 schiet.

    Nadelen zijn: het is eigenlijk een nutteloos apperaat met belachelijk veel vermogen die je nergens kwijt kan. De toeren begrenser berijk ik in Nederland ook nooit. Het rijdt daar en tegen wel relaxed en schakelarm. Schakelen is niet eens nodig in nederland als je zou willen.

    Lange afstanden vind ik prima te doen, maar dat is heel persoonlijk. Het is ook zeker niet de makkelijkste/gebruiksvriendelijke motor. Ik denk dat ik op een 600 nog steeds beter rij. Maar het is wel vet :p
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  6. pim_smeets

    pim_smeets Active Member

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    179
    En voor een beginner misschien ook van belang. Een SM kan een valpartij makkelijk hebben. Een SS raap je iets minder snel op om verder te rijden.
     
  7. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    updatessss

    [​IMG]
     
  8. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Mhh het is echt daadwerkelijk appels met peren vergelijken en dat geloof ik ook graag. Het lekkerst is als je ze alle 2 hebt, maarja het oog wilt wat en de portemonnee heeft ook zo zijn beperkingen. Het lastige is denk omdat ik onder de 25-kw norm val, niet zomaar mag proefrijden bij een dealer...Toch zal ik proberen als ik de kans krijg om een Supermoto te bereiden. Heb zelf wel al een keer op een Zx-6r gereden en dat vond ik al geweldig en een crossmotor, maar dat is natuurlijk heel anders dan op de openbare weg. LASTIG!!

    Edit: @Jorrit: Erg vet wordt het !! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, want die mag er zeker weten wezen.
     
  9. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Als je nog 25kw moet zeg ik SM, ik had een husaberg 650 en die stond voor 8kw op kenteken maar had 60 achterwiel pk's. Had iets met milieurestricties te maken die bij de dealer er direct worden afgesloopt zodra de motor uit krat is.

    Als je een SS terugvoert naar 25kw heb je een motor van 200kilo met 33pk...

    SVX's staan ook als lichte motor op kenteken maar hebben over de 70pk(!) en wegen 125kilo.

    [​IMG]
     
  10. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Jaa maar natuurlijk dat is inderdaad zo ja..Maar hoe zit het met het onderhoud van die dingen? Ik weet dat KTM behoorlijk slijtvast is, maar geldt dat ook voor Aprilia?
     
  11. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Ligt eraan of die zijn recalls heeft gehad. Pakking van de carter moet een keer vervangen zijn. Als je echt op safe wilt spelen haal je een 2008 of nieuwer model (te herkennen aan de zwarte voorvork) die zijn wel redelijk betrouwbaar. Olie ververs je om de 1500km, dit lijkt veel maar valt 100% mee, is ook maar een half uurtje werk en kost je een keer 25eu. Prima zelf te doen.

    Ik weet je budget niet maar anders kan je ook kijken naar een KTM 690 duke? staat een mooie op MF met leovince uitlaat en redbull stikkerset voor 7k als vraagprijs dacht ik. De 690 blokjes zijn heel sterk en betrouwbaar :)

    [​IMG]
     
  12. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Bedankt voor de tips :thumbs: Weer veel geleerd! Ja mijn budget zit nu nog maar rond de 3K, maar dat is omdat ik mijn motor in de winter wil kopen en dan ga je niet snel proefrijden. Of het deze winter wordt of dat ik door spaar voor volgend jaar is nog maar de vraag.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  13. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Als je in de in de winter een motor koopt rij je er die winter echt niet meer dan 1000km mee (kudt sneeuw en kou.. brrr). Ik zou lekker doorsparen tot maart/april, is je budget misschien wel 4500 eu en kan je weer wat leukers halen :)
     
  14. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Nee ik was ook niet van plan om te rijden in de winter, maar omdat de prijzen dan gemiddeld lager liggen dan in het voorjaar.
     
  15. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    In het voorjaar zijn prijzen vaak ook nog laag hoor, modellen zijn dan immers net 1 jaartje ouder geworden. Voordeel is dat je vanaf nu nog 8maandjes kan sparen :)
     
  16. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
  17. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Hebben jullie ook ervaring met een eerste motor'tje kopen voor pakweg €1000,-?

    Ik weet dat ik nu als response ga krijgen dat ik door moet sparen etc, maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil niet een eerste motor van rond de €3000 (wat dan een GSXR600 zou zijn) omdat ik dat op dit moment simpelweg niet heb en anders zou ik het er niet voorover hebben. Graag zou ik eerst lekker 1 of 2 jaar lekker op een 25 Kw motortje het rijden willen leren.

    Ik zat zelf te denken aan een GS500 of een CB-1. Mijn echte vraag is, hoe zijn jullie ongeveer begonnen? Direct op een motor van een paar duizend euro? Of op een motor die iemand op de buurt nog in de schuur had staan?

    En wat is het grote risico wat betreft slijtage, kilometers etc als je een 2e hands motor van €750,- op marktplaats of het motorforum koopt? Kun je gelijk €500,- aan de kant zetten voor een grote beurt?
     
  18. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    een CB-1 is een prima eerste motor, GS is ook wel leuk maar niet echt bijzonder.

    Ik ben ooit begonnen op een RS125 van 1999, koste toen 2000 euro maar voordat ik mijn rijbewijs had reed ik deze al in een sloot. Was wonderbaarlijk weinig stuk dus een aantal dingen vervangen en toen weer verkocht voor 2300 euro. Heb toen een SV650S gekocht van 2004(toen een jaartje oud) met schade, koste 3200 euro. Later onderuit gereden door een auto en schade op laten knappen bij een motorbedrijf. Hier 3 jaar op rond gereden en toen weer verkocht voor 3000 euro.
     
  19. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
  20. Mikeeey681

    Mikeeey681 Active Member

    Berichten:
    203
    Leuk Bevonden:
    0
    Jongens! Na een hele lange tijd van meelezen ga ik me hier ook maar eens aanmelden.
    Ik heb namelijk volgende week mijn eerste rijles, waar ik al jaren naar uitkijk.
    Sinds mijn geboorte al gefascineerd door motoren (volgens mijn moeder natuurlijk), en sinds mijn 4e pas 2x de tt van assen en 4x de superbikes gemist.

    Mijn Aprilia RS125 extrema staat al klaar om te gaan als ik dat mooie roze pasje eenmaal geupdate heb met een a'tje. Hopelijk met alle goede tips uit dit forum en van MF zal ik die dan ook snel binnen hebben, haha.
     

Deel Deze Pagina