[Politiek] Rokers hogere verzekerings premie?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 1 jun 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ik heb het er volgens mij al eens vaker over gehad, maar nu even op te kijken wat anderen hiervan vinden. Bij deze zet ik mijn kruistocht tegen roken voort :+

Mijn stelling van vandaag is dat rokers een hogere ziektenkosten premie zouden moeten betalen dan niet rokers. Het gaat me nu niet om de uitvoering, maar of dit uberhaupt een slim plan is.

Ik vind van wel, hoofdzakelijk omdat wij nu opdraaien voor alle kosten die hun straks maken als ze met long****** in het ziekenuis liggen. Je hebt zelf gerookt dus het is je eigen schuld, de verzekering zou voor ons omlaag kunnen als de rokers meer premie moesten betalen. Het zijn ook hun die vaker in het ziekenhuis komen en daar ook eindigen. Ziektenkosten premie moet gewoon worden berekent met die regels. Mensen die gezond leven moeten minder premie betalen dan iemand die zijn leven naar de moer helpt.

Een ander punt waarmee ik zit is dat voormalig ****** patienten die er niks aan kunnen doen dat ze de ziekte hebben wel meer premie moeten betalen. Die mensen leven wellicht super gezond en moeten nu meer premie betalen alleen omdat ze ziek zijn geweest. Echt asociaal en dat terwijl de rokers dus gewoon zichzelf bewust ziek maken en niets extra hoeven te betalen.

Uw mening graag :)

2. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.159
    Oneens.

Hoewel ik persoonlijk roken een smerige gewoonte vind en het zelf ook niet doe, hoeven de rokers echt niet NOG meer te gaan betalen dan ze nu al doen. Ze betalen in feite al voor hun eventuele eigen medische kosten later door de hoge accijns op de sigaretten.
    En stel dat een persoon die rookt maar 50 wordt ipv 80, dan krijgt die persoon dus NIET vanaf zijn 65ste een AOW...

Moeten we strax ook iederee die snoept een hogere verzekeringspremie laten betalen!? Of iemand die tevaak tv kijkt, omdat hij strax misschien een ongeluk krijgt in het verkeer door zijn slechte zicht en daarna medische hulp nodig heeft!?

Laat ze eerst maar eens zorgen dat de hele bureaucratie en alle onnodige kosten en wachtlijsten in de zorg worden weggewerkt, ipv dat ze nu de burgers weer gaan opzadelen met 'maatregelen'.

3. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Je kunt de rokers niet genoeg straffen }:]

Maar ff serieus, waarom moet iemand die ziek is geweest dan wel meer premie betalen en iemand die rookt niet?

4. yony_the_gamer

yony_the_gamer A.K.A -YonY-

Leuk Bevonden:
    0
    Mee eens!
    Maar ook niet.

Niet alle rokers eindigen in het ziekenhuis. Niet alle rokers worden vaak ziek.

Waar is het einde dan? Mensen die drugs doen of zwaar overgewicht zijn zullen dan ook hogere premies moeten betalen omdat zij een hogere kans hebben om een been te breken of zo.

Laatst bewerkt: 1 jun 2003
  5. Littleynot

Littleynot Not so little anymor

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik heb zelf een ziekte (cystic fibrosis) waardoor de medische kosten gigantisch oplopen.en ik vind het ook opsurd dat ik meer zo moeten betalen (ik heb er ook niet voor gekozen om die ziekte te krijgen)

Maar als je de rokers gaat "straffen" door hun meer ziektekosten te laten betalen,dan weet je niet waar het schip strand. het beste dat je kunt doen is door hun veeeel meeeeer te laten betalen voor hun cigaretten die straf is beter!!

6. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    als jullie rokers meer willen laten betalen, doe dat dan ook met de mensen die iedere dag (of paar keer per week) naar mcdonalds gaan.. dat is slechter voor je.. cholesterol gehalte anyone?? overgewicht is hier een serieuzer probleem (in nederland) dan de rokers..

en nog even voor de mensen die de pakjes sigaretten nog duurder willen maken; ze zijn al super duur.. zonder rokers zou je juist veel meer moeten gaan betalen (qua belasting) omdat de regering dan geen ene drol meer binnen kreeg...

7. SirMarco

SirMarco SMW

Leuk Bevonden:
    0
    nu we het toch over ziektekosten hebben, moet je eens zo'n boekje pakken van je verzekeringsmaatschappij en moet je is kijken waar je allemaal voor betaald: Acupunktuur, lichtbakbehandeling enz. waarvoor zou ik daar voor gaan betalen ik heb het toch niet nodig. Maar ik ben het met de stelling oneens ik ga mee met de mening van yony_the_gamer, maar wat ik dan dom vindt is is om drugs verslaafde drugs te geven zodat ze voor minder overlast zorgen, dat is toch waanzin!

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Mee eens .... maar hoe ga je dit controleren? Het moet geen politiestaat worden, maar als het argument is dat rokers vaker en ernstiger ziek zijn dan niet rokers... Kan je dit ook stellen voor mensen die te veel drinken ... ook hogere premie ... enz. ... Verder staat in de wet dat iedereen recht heeft op zorg.. De mensen die roken zitten vaak ook in groep armste mensen in onze sameleving die net van 200 euro in de maand kunnen rond komen .. Dus gaan we deze mensen nog meer bekorte op hun inkomen, omdat ze verslaafd zijn? (jeetje wat klink ik nu sociaal ... terwijl ik een vvd'er ben :{)

9. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    ja, dat gaan we.....moet je maar niet gaan roken......eigen schuld, dunne portemonnaie

10. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Rokers zijn goed voor onze maatschappij.
    Ze betalen vette accijnsen over hun rookwaren waardoor ze hun bijdrage aan de volksgezondheid ruim voldoen.
    Verder betalen ze de normale belastingen die voor iedereen toch al vervelend hoog zijn.
    Ze betalen voor hun pensioen heel hun leven belasting maar dankzij hun verslaving sterven ze voordat ze hun persioengeld kunnen innen.

Wat zeuren jullie nu toch.

Ik ben trouwens een niet roker.

Wel vind ik het een smerige gewoonte waar ze anderen niet mee moeten lastig vallen.

11. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    je kan gewoon niet maar 1 doelgroep pakken op een argument wat voor meerdere doelgroepen geldt.. als ze het voor iedere doelgroep zouden doen ok dan is het best.. maarja dan krijgt dus iedereen hogere tarieven...

en idd door het (absurd) hoge bedrag van een pakje sigaretten dragen rokers egt wel hun steentje bij aan de volksgezondheid..
    wat zou de regering zonder rokers moeten ?? nog meer bezuinigen.. dan kan je dag zeggen met je handje tegen de sociale voorzieningen.. (kunnen we nu bijna ook al maarja)...
    van mij mag de regering zo een pakje sigaretten egt is 10 euro of meer maken.. wedden dat meer dan 50% van de rokers er mee kapt en de andere 50% mindert??

12. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    iedereen zegt wel dat t zoveel opbrengt....maar heeft iemand ook cijfers???

13. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    meer dan 50% van de opbrengst van een pakje gaat standaard naar de regering toe... per dag worden er duizenden verkocht.. ga maar na^^

14. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    ik zat meer te denken aan een site ofzo die dat allemaal bij houdt....hier kan ik namelijk nog weinig mee, want ik weet niet eens wat een pakje kost....

15. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    pakje kost 3.20 of 3.65..
    als je een site wil: www.google.nl

maar je hoeft tog geen exacte cijfers, het levert gewoon miljarden per jaar op voor de regering...

16. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    3.2 x 1000 x 365 = 1.168.000
    prijs x aant. per dag x aant. dagen = totale prijs per jaar

1.168.000 x 1/2 = 584.000
    de helft gaat naar de overheid

dit zijn jouw cijfers.......ik zal je zeggen...een half miljoen mist de nederlandse overheid niet....

17. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    aant pakkjes per dag ligt volgens mij veel hoger ... (ik ben een niet roker maar ik zoek zo even het bedrag accijns voor je op)

18. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    De overheid probeert al jaren haar burgers van het roken af te houden. In openbare gebouwen is roken verboden. Op de pakjes sigaretten staan schokkende feiten. De accijns op sigaretten bedraagt 72 %. Maar deze maatregelen zijn nog niet genoeg. Vanaf 1 januari 2003 is de meeste reclame voor tabak verboden. Ook in andere landen gebeurt dit. Dat is ook niet gek. Dagelijks beginnen er wereldwijd 100.000 jongeren met roken. Er roken meer dan 1 miljard mensen! In 2030 zal het de belangrijkste doodsoorzaak in de wereld zijn.

.....

Accijns
    belasting waarmee de overheid de consumptie van bepaalde producten probeert af te remmen.
    Bijv. in de prijs van een pakje sigaretten zit € 1,52 accijns. Dat geld is voor de overheid.

------------------

Men ontvangt ongeveer 1,5 miljard euro aan accijns (tabak)

19. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    duizenden, dat is niet duizend dude..

en check fardo zijn post ik had gelijk, ongeveer 50% is accijns, en ze verdienen er miljarden mee.. (1.5 is dus niet een miljard maar mv dus miljarden:))

20. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    das 3 duizend keer zoveel.....dat zijn geen duizenden meer, maar miljoenen.....beetje overdreven om te zeggen dat je gelijk had...

Deel Deze Pagina