| 
 XBW Review: Rayman Origins
 Het was zo’n vijftien jaar terug dat heel wat spelers een olijk mannetje  leerden kennen. Hij had misschien geen armen, benen of een nek, maar  hij groeide uit tot een cultheld met zijn eigen langlopende spelserie.  Vijftien jaar later is Rayman nog steeds niet weg te denken uit onze  gamecultuur en dat is goed te zien aan de laatste telg uit de serie:  Rayman Origins.
 
 
 ![[IMG]](http://archief.xboxworld.nl/images/objectimages/logo/game_2221.gif) 
De allereerste Rayman was een 16-bit 2D platformer. Toentertijd was  Rayman een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van computerspellen.  Niet alleen waren de spelelementen indrukwekkend, maar ook qua  grafische ontwikkeling en geluid was het zijn tijd vooruit. Na enkele  jaren kreeg Rayman zijn verdiende tweede deel en deed dat op nieuwe  platforms zoals de Playstation 2 en Nintendo 64. Rayman 2: The Great  Escape veranderde Rayman voorgoed. Door de groei in technologie kregen  ontwikkelaars de kans om hun spellen driedimensionaal te maken en zo ook  onze olijke held. In de jaren daarop kreeg Rayman nog een aantal  standalone games en ook spin-offs zoals de Raving Rabbids serie, maar  het werd nooit meer zoals het originele deel. Tot Rayman Origins.
 
 Een platformer op de 360?
 
 Toen ik lucht kreeg van een nieuwe Rayman kon ik mijn geluk niet op.  Eindelijk krijgt de Xbox 360 weer een platformer die in de winkels ligt.  Natuurlijk hebben we Xbox Live Arcade waar ontwikkelaars al hun  creativiteit in kwijt kunnen, maar echte platformers zijn vrijwel  verdwenen in de schappen van de Xbox 360. En toen was daar de  aankondigingstrailer van Rayman Origins. Een tweedimensionale Rayman met  een heerlijke grafische stijl. Het voelde bijzonder. Alsof dit niet  meer kon in deze tijd waar miljoenen euro’s in games gepompt worden.  Ubisoft nam een risico en dat mocht ik wel.
 
 
 Origin-eel
 
 We keren in Rayman Origins terug naar waar het allemaal begon. De  ren-en-spring-stijl uit het originele deel is weer terug en een eerste  indruk vertelt ons dat het tempo veel hoger ligt dan voorheen, naar mijn  idee een juiste keuze. Tegenwoordig kan het niet snel genoeg gaan in  spellen en Rayman past zich hier goed op aan. Je zou als Call of Duty  speler maar het originele Rayman uit 1995 moeten spelen, bah! Maar  waarom rennen en springen we nou precies? Het land van Rayman, de Glade  of Dreams, is volledig overgenomen door monsters. De kwade onderwereld  is erop uitgestuurd om van dit kleurrijke paradijs een speeltuin voor  donkere wezens te maken. Dat kan natuurlijk niet! Vrienden van Rayman  zijn opgesloten, Nymphs worden ontvoerd  en Globox kan niet meer  genieten van zijn middagdutje. Het is aan jou om daar iets aan te doen.
 
 Glade of Dreams
 
 Zoals een typische platformer heeft ook Rayman Origins een hub. Een  startwereld. Hier kies je het land waar je naartoe wilt en het level dat  je wilt spelen. Simpel doch effectief! Wanneer de tijd is aangebroken  om daadwerkelijk te spelen,  is er maar één level nodig om de perfectie  van Rayman Origins te zien. De grafische stijl is ongeëvenaard en een  genot tussen alle spellen die juist de realistische kant op gaan. De  ongelofelijk kleurrijke levels samen met de rustgevende soundtrack  zorgen ervoor dat je ervaring met Rayman Origins niet stuk kan. Jungles,  landen van ijs of juist lava, zelfs onderwaterwerelden. Alles wat een  platformer hoort te hebben heeft Rayman Origins. De daadwerkelijke  spelervaring stelt ook niet teleur, de animaties vloeien perfect in  elkaar over en van framerate problemen is er absoluut geen sprake.  Chapeau!
 
 
 Creatieve uitdaging
 
 Het doel van Rayman is om, naast het bevrijden van de wereld van  monsters, zoveel mogelijk Lums te verzamelen. Deze Lums kan je aan het  eind van ieder level omzetten in Electoons, de bewoners van de Glade of  Dreams. De Electoons zijn ook in ieder level opgesloten in verborgen  ruimtes en het is aan jou om ze allemaal te bevrijden. Daarnaast zijn  ook Nymphs gevangen genomen. Deze mooie vrouwen zal je moeten redden om  je krachten terug te krijgen. Zo leer je bijvoorbeeld om te slaan,  vliegen en zwemmen. Zo zijn er nog een ton aan opdrachten die je kan  voltooien. Levels binnen een bepaalde tijd voltooien, het achterna jagen  van schatkisten, vliegen op muggen en natuurlijk eindbazen. Wat je ook  doet, het zal een creatieve uitdaging zijn.
 
 Hè, jammer, co-op
 
 Wat is er leuker dan met vier vrienden op de bank Rayman te spelen? Met  vier vrienden online Rayman spelen. Hoewel er een (geweldige)  coöperatieve modus in Rayman zit is het gemis van een online  coöperatieve modus des te groter. Een keuze die ik werkelijk niet snap.  Nu ik erover nadenk is dat ook mijn enige minpunt aan Rayman Origins. Ik  heb genoeg vrienden in mijn Xbox Live vriendenlijst die Rayman spelen,  maar uitnodigen kan ik alleen als ik de deur voor ze open doe.
 
 Conclusie
 
 Dank u Ubisoft voor dit ultieme platform cadeau. De ó zo kleurrijke en  mooie grafische stijl. De creatieve levels waar gameplay voorop staat.  De soepele animaties en een vloeiende framerate. Rayman Origins is wat  de gamewereld nodig heeft in tijden waar realistische schiet-, vecht- en  sportspellen de baas zijn. Dit is 2D platforming op zijn best.
 
 
 ![[IMG]](http://i.imgur.com/Q2hA5.png) 
 |