1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door scarluuk, 7 sep 2011.

  1. JeePee

    JeePee Guest

    Om het een beetje recht te zetten:
    Je hebt Fullframe camera's (Canon 1D en 5D, Nikon D3, D700) en cropsensor camera's (alle overige modellen spiegelreflex). De fullframe's zijn absoluut de betere camera's, maar ook de duurdere (1800 tot 6000 euro, voor alleen een body dus, geen lens) en raad ik zeker af om als eerste camera te kopen (straks vind je er geen reet aan) tenzij je de lotto gewonnen hebt ofzo.

    Een lens van bijvoorbeeld 28-135mm heeft op beide soorten camera's dezelfde waarde. Die veranderd niet door van body te wisselen. Alleen geeft dezelfde lens op een fullframe een 'uitgezoomder' beeld dan een cropcamera, vanwege de grotere sensor en moet je dus gaan rekenen om die sensormaat te compenseren. Maar aangezien je waarschijnlijk toch geen FF gaat kopen, kan je die 28-135 mooi in de prullenbak gooien en je gewoon op 18-85 concentreren. Of dat dan een 18-85 bedoeld voor fullframe's, of voor crop's is, maakt geen zak uit.

    Overigens erg raar dat dat bereik een vereiste is. Stel dat je al een Nikon hebt met 18-55, dan moet je een totaal zinloze investering doen door er een 18-105 bij te kopen 8) Mag je het bereik niet dekken met meerdere lenzen?

    Die eerste is wel lekker Tom. Zat in de bus ook al naar de lucht te turen, die was mooi vanochtend!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2012
  2. Metal Mark

    Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.661
    Leuk Bevonden:
    454
    Tweede pic is gewoon mooi :cool:. <3

    Kan je ook zoiets doen met Dino's? 8) JWZ
     
  3. Deoxis

    Deoxis Coloris

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh het mag inderdaad gedekt worden door meerdere lenzen. Dat was ik er vergeten bij te zetten. Inderdaad na de fullframes te hebben bekeken ging me dit een beetje te ver (ook nogal een rare aanrading van de school voor een 2 jarige cursus :F:).
    In ieder geval, zijn er goede, niet al te dure aanraders?
    Ik zat zelf te denken om de 600D & kitlens te halen:

    http://tweakers.net/pricewatch/278642/canon-eos-600d- -ef-s-18-55mm-is-ii.html#tab:info

    Wat zou dan een mooie lens zijn om dit aan te vullen en alsnog het quota te halen?
     
  4. Tom

    Tom Active Member

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    9
    Ik heb geen dino :'-(

    Als je er 2 jaar mee bezig gaat houden zou ik niet voor de kitlens gaan, maar dat moet je zelf weten. Zie mijn bovenstaande post.
     
  5. mr.elk

    mr.elk een beetje maar

    Berichten:
    1.226
    Leuk Bevonden:
    0
    Op de fotoafdeling waar ik werk doet de 5D gewoon mee met de btw-vrije dagen, dus die info klopt niet (niet voor mm arena in ieder geval). Ik zou wel op donderdag al meteen om acht uur 's ochtends gaan want we hebben er ongeveer 20 als de losse bodies en kits bij elkaar optelt. Hou er ook rekening mee dat je geen 19% korting krijgt, maar 19/119%
     
  6. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou jongens, ondanks dat ik nooit een reactie krijg vind ik het wel leuk om er weer eentje te delen :p

    [​IMG]
     
  7. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Dat is toch ook 19%? ;p

    Mss ook gebruik maken van de btw vrije dagen, ligt er een beetje aan of ik dan goedkoper uit ben voor nieuwe lens

    Trouwens, vraagje, ik heb wat foto's gemaakt en door 't weinige licht zijn sommige echt te onscherp. Wat werkt het beste om wat scherpte terug te krijgen?
     
  8. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Hmm als je aan mij vraagt te veel lucht, ik vind de kleuren wel mooi maar er is echt gewoon te veel lucht.
    Ook kun je hem beter wat meer in een breedte verhouding pakken (dat het een wijder shot lijkt) oftewel de lucht er af croppen.
    Dit omdat het een vrij lege foto is (wat ook de bedoeling is) maar dat geeft het schip meer richting, plus het compenseert dan voor het weinig water wat in beeld is.
    Voor de rest een prima foto :)

    Onscherp krijg je nooit echt meer goed terug, 2 manieren om het toch nog een beetje te krijgen is door je foto's kleiner te maken en door ruis toe te voegen, die 2 trucjes gebruik ik ook als een foto een beetje uit de focus ligt maar als het echt te ver ernaast ligt kun je dit niet echt meer terug krijgen.
     
  9. Tom

    Tom Active Member

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    9
    Hoe kom je erbij dat door het weinige licht foto's onscherp worden? Je bedoelt dat je door het weinige licht niet goed scherp kon stellen, en er daarom een aantal niet helemaal scherp zijn, neem ik aan?
     
  10. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    De hele berekening klopt niet.

    Voorbeeld.
    €1000 - 19% BTW = € 810 maar deze berekening klopt niet.

    De juiste berekening is € 1000 - 15,97 % = € 840,30
    € 840,30 x 19% BTW = € 999,95

    Kijk altijd even in de algemene voorwaarden van de actie want daar staat de werkelijke berekening van de winkel.
     
  11. Bonbridge

    Bonbridge Hi!

    Berichten:
    2.488
    Leuk Bevonden:
    3
    MM hanteert: bedrag/1.19
     
  12. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0

    Thanks voor het commentaar!
    Kan ik aan de slag! :)

    Ik hou me overigens nog niet bezig met het bewerken van foto's dus daar kan ik me mischien ook mee bezig gaan houden.
    Welk programma gebruiken jullie hier voor?
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2012
  13. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ze gooien niet de prijs voor de actie omhoog ;)
    Dat zal namelijk niet de eerste keer zijn.
     
  14. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Okay thanks voor de tip

    I guess so, sowieso ben ik echt slecht in fotograferen met weinig licht. Ene is bewogen, ander onscherp, nog een te donker. Tijd om wat te oefenen
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    Als de camera op AF niet kan focussen kun je helemaal geen foto maken. Als 't donker is moet de sluitertijd omhoog en dan krijg je (bewegings)onscherpte natuurlijk ;)

    Velen hier gebruiken Adobe Lightroom.
     
  16. Remco

    Remco Guest

    Statief.
     
  17. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Reageer je zelf wel ergens op dan?
     
  18. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha, da's een goeie. Ik vind hetgeen dat ik hier zie altijd mooi, en dat is ook het enige wat ik er van kan zeggen.
    Commentaar kan ik niet geven want ben zelf maar een beunhaas als het op foto's maken aankomt.
    Dus ik hou het bij af en toe eens evens spieken.

    En thanks voor het programma:)
     
  19. Tom

    Tom Active Member

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    9
    Dat is de grootste bullcrap die ik altijd hoor. Ook leken op het gebied van fotografie hebben een visie, het is namelijk een creatief (vak)gebied. En af en toe is dat juist verfrissend, een kijk van iemand die nog niet zo lang bezig is met fotografie :)
     
  20. Remco

    Remco Guest

    Inderdaad, zeg gewoon wat je vindt. En dan niet het sociaal gewenste 'mooi'. :cool:
     

Deel Deze Pagina