1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier ook een stufi-vraag:

    Ik ga nu m'n 5e jaar in. Moet m'n eerste master nog afmaken, dat is zo gebeurd en ben tegelijkertijd bezig met een tweede master. M'n prestatiebeurs duurt 4 jaar, dus die loopt nu af. Nu krijg ik dus een brief waarin staat dat ik kan lenen, en als ik m'n diploma op tijd haal, dan wordt het omgezet in een gift. Dat is toch hetzelfde als de prestatiebeurs of wat? En wat bedoelen ze met 'op tijd?' Op de site staat uiteraard een stukje van 2 alinea's waar je niks aan hebt.
     
  2. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    David: De prestatiebeurs is in den beginne ook een "schuld", maar deze wordt omgezet in een gift indien je binnen x jaar (volgens mij 10 jaar) na je eerste inschrijving op een instelling je Bachelor of Master haalt, wat voor je opleiding relevant is (HBO = Bsc. Uni = Msc.).

    Dat je bij kan lenen is altijd en zou ik ook doen, indien je het geld niet nodig hebt, kies je voor een "0-lening". Het voordeel daarvan is dat je je OV mag behouden en deze later ook wordt omgezet in een gift.
     
  3. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Prestatiebeurs is idd gewoon 4 jaar, dus zal wel een standaard zinnetje zijn in zo'n brief. Je school weet natuurlijk ook niet hoe lang je al bezig bent.

    @Killaz ik heb de sportfaciliteiten nog nooit van binnen gezien haha, dus ik zou niet weten wat je bedoelt.
     
  4. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Idd bij mij aan de RUN (Natuur en Sterrenkunde) was het 60ECTS.
     
  5. SHiZ NL

    SHiZ NL Active Assassin

    Berichten:
    5.404
    Leuk Bevonden:
    1.092
    Whoei gisteren bericht gekregen dat het corps ook mijn sollicitatie als positief beoordeeld. Binnenkort kan ik de uitnodiging voor de eerste intake dag verwachten. Nog een hele lange weg te gaan maar wie weet.
     
  6. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Ik zie net dat het wèl 1 vak is, 'Boekhouden en Cost Accounting'. Voor het 2e jaar is 'Accounting' veranderd in 'Intermediate Accounting'. Er is een overgangsregeling voor mensen die afgelopen jaar boekhouden of Inleiding Acconting niet gehaald hebben ;)
     
  7. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Heb een vraag over het stufi van mensen die een aanvullende beurs krijgen. Even snel mijn situatie ; Vader is begin dit jaar overleden, geen erfenis van gekregen, moeder zit momenteel in de ziektewet vanwege Borstkanker en mijn broer gaat dit jaar beginnen met studeren.

    Had laatst bericht gekregen wat mijn precieze studiefinanciering zal zijn en het is 320,xx. Ik blijf thuis wonen vanwege me moeder ( zit tot December met chemo etc ) en ik vraag me af hoezo dit bedrag nog vrij laag zit? Elke cent zal ik zelf moeten betalen en vind 320 nog vrij weinig? Daarom vraag ik me af of anderen ook met dergelijke problemen zitten en wat hun stufi zal zijn?

    Ook is het zo dat ik pas 4 November 18 word, betekent dat dus ook dat ik tot mijn 18e openbaar vervoer zelf zal moeten betalen en nog geen studiefinanciering zal krijgen? Zoja, dan gaat mij dit honderden euro's kosten..
     
  8. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.963
    320 is het maximum voor thuiswonende studenten.
     
  9. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met het gat na je afstuderen? :+ Er verandert nogal een hoop en heb eigenlijk geen idee of ik zaken/valkuilen over het hoofd zie. Ik vraag me vooral af hoe lang mensen doorgaans even in het ongewisse zweven voordat ze weer aan de slag gaan.
     
  10. Victor.

    Victor. Fight Club is Closed

    Berichten:
    1.216
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik krijg vanaf deze maand stufi aangezien ik volgende maand een MBO opleiding ga doen. Aangezien ik nog thuis blijf wonen, is mijn stufi €75,39 per maand.

    Ik heb gekeken of ik in aanmerking kom voor een aanvullende beurs. Nou blijkt dat ze naar het inkomen van je ouders in 2010 kijken. Mijn vader is sinds 1 augustus 2012 werkloos (door pech, maar goed, da's verder niet belangrijk) en behoort dus tot de bijstand en mijn moeder werkt (nog) niet. Kan ik niet regelen dat ik alsnog recht heb op een aanvullende beurs aangezien mijn vader nu werkloos is?
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2012
  11. Victor.

    Victor. Fight Club is Closed

    Berichten:
    1.216
    Leuk Bevonden:
    0
    Niemand?
     
  12. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Klopt inderdaad dat je pas op je 18e dat krijgt (toen ik begon was dit zo iig). Wat je wel even kan doen, om ook je weinige stufi aan te vullen, is bijlenen. DUO heeft hele gunstige voorwaarden om geld te lenen. Daarnaast kan een baantje zoeken naast je studie ook geen kwaad wil je nog wat overhouden.
     
  13. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    Word veel zwart rijden met de trein dus, prima dit !
     
  14. boomer

    boomer Active Member

    Berichten:
    773
    Leuk Bevonden:
    7
    Met alle respect voor je prive situatie, maar de overheid steunt je met 3840 euro op jaarbasis. Hiervan kun je best die 2/3 maanden reizen betalen, je collegegeld en boeken. Daarnaast kan een beetje werken geen kwijt!
     
  15. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    2/3 maanden reizen, collegegeld betalen en boeken.
    Laten we uitgaan van 2 maanden naar school op en neer met de trein.
    14 euro kost een retour. 14x5 = 70 x 4 = 280 euro per maand x 2 = €560,-
    Collegegeld is ongeveer 170 euro x 2 = €340.
    Boeken ( die ik niet eens koop ) heb ik gehoord zijn 300 euro, weten nog niet eens of dit voor 1 periode is of voor het hele jaar. Maar zal deze niet meerekenen omdat ik je deze het hele jaar door nodig hebt denk ik en dus maar eenmalige kosten zijn.

    900 euro voor een 17 jarige, is redelijk wat. Ik heb deze zomer iets meer dan 200 uur gewerkt in anderhalve maand om een rijbewijs te kopen van 1140 euro. Uurloon van 5.25.

    Snapt best dat dit behoorlijk veel geld voor mij is en niet zomaar te verdienen is? > eindigt in een klote situatie.
     
  16. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Of er een gat komt bepaal je natuurlijk zelf.. Ik heb zelf uiteindelijk 4 weken vakantie genomen en ben toen in de tweede helft van augustus rond gaan kijken. Per 1 september kon ik aan de slag.
    Sommigen zeggen dat je moet gaan reizen etc, dat kan, maar je kan ook even voor zekerheid gaan en een baan vinden. Hoe langer je niks doet hoe hoger de drempel is denk ik.

    Overigens went het werken behoorlijk snel. 's Avonds veel meer vrije tijd en na een poosje weet je wat je te wachten staat. :)
     
  17. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Misschien snap ik je rekensom niet, maar dit wordt dan toch volledig gedekt door je stufi?
     
  18. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Hij is nog geen 18.
     
  19. Syn3rgy

    Syn3rgy Active Member

    Berichten:
    1.107
    Leuk Bevonden:
    1
    4 November word ik 18 en over 2 weken begint de opleiding.
     
  20. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Oh zo ja, maar kan je niet al bijlenen bij DUO om die maanden te overbruggen?
     

Deel Deze Pagina