1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focusgroup: OV

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Kortestier, 23 sep 2012.

  1. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121

    [​IMG]


    Hoi jongens (en meisjes),

    Ik heb weer eens een vraagstuk voor mij liggen waarvan ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. De vorige keer wisten jullie ook veel goede informatie te geven middels mijn enquete. <3

    Maar ik vind enquĂȘtes een van de saaiste en onpersoonlijkste dingen in de moderne tijd dus ik wil jullie iets anders vragen.

    [gb] Info [/gb]

    In opdracht van Openbaar Ministerie doet Designthinkers < een conceptbureau, onderzoek naar het openbaar vervoer. De campagne die ze hier aan hebben toegewijd heet: "Van Hot Naar Her". De focus hiervan ligt voornamelijk bij onze reis van huis naar onze eindbestemming. Wij als User Experience Design studenten zijn uitverkoren mee te mogen helpen het openbaar vervoer prettiger te maken. (NS, Connextion, etc)

    Daarvoor heb ik jullie hulp nodig!
    Wij zijn op zoek naar ongemakken of zelfs frustraties tijdens je reis van huis naar je eindbestemming.

    Voorbeelden: Je vindt de OV chipkaart een raar ding... of het is koud op stations...
    Waar we niet naar zoeken zijn vertragingen, afwezigheid van wc's in sprinters en dat soort algemene problemen. Trust me we know!

    Nee, wij zijn op zoek naar alle kleine (grote) dingetjes waaraan je je kunt ergeren. Ik wil dit topic gebruiken om een kleine focusgroup of brainstorm te stimuleren. Deze opdracht is namelijk 100% echt en jouw bijdrage kan net datgene zijn waarnaar we zoeken en uiteindelijk echt uitgewerkt worden.

    [gb] De vraag [/gb]

    Om toch een beetje structuur te houden wil ik enkele focuspoints introduceren in de vorm van vragen.

    • Wat zijn punten van ongemak tijdens jouw reis naar je bestemming. (trein, bus, tram, overig OV)
    • Wat zou jij verbeterd willen zien?
    • Mocht je geen OV gebruiker zijn, wat is dan jouw reden? We zijn net zo zeer op zoek naar waarom mensen juist niet voor het OV kiezen.

    Voor de mensen die twijfelen. Dit is jouw kans om eindelijk een verschil te maken in het OV. Klopt de aansluiting van je bus niet of lukt het je steeds niet uit te loggen met je OV. Spuw je gal! De beste input wint taart!

     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2012
  2. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik kies niet voor het OV omdat:

    - het relatief duur is
    - de reistijd binnen Nederland altijd langer is dan met de auto
    - ik dan niet vrij ben om te bepalen wanneer ik weg wil gaan (omdat ik afhankelijk ben van vertrektijden en aansluitingen e.d)
    - de dienstregelingen in mijn regio nogal beperkt zijn dus bijvoorbeeld een nachttrein kun je al vergeten
    - het vaak druk en oncomfortabel is
    - het gewoon niet betrouwbaar genoeg is


    ik kan nog wel even doorgaan over de kleine irritaties, zoals bijvoorbeeld wanneer je een 1e klas ticket koopt en de trein vervolgens helemaal geen 1e klas wagon heeft maar het voornaamste is dat ik vaak goedkoper uit ben als ik gewoon met de auto ga. Zo duur is de diesel nu ook weer niet :+

    Dat en het feit dat ik met de auto volledige vrijheid heb is bepalend voor mijn keuze

    edit://

    ik maak btw wel af en toe gebruik van shuttle busjes. Bij een weekendje weg zetten we vaak de auto's op een transferium en pakken we dan bijvoorbeeld een shuttle naar het hotel.

    En dat bevalt prima , want die busjes zijn goedkoop en rijden om het kwartier o.i.d. En je hebt geen gekut met OVchip kaarten of ander onzin. Gewoon een paar euro betalen , niet lang wachten en naar je bestemming gebracht worden
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2012
  3. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    Mag ik een plus +1 geven voor de reactie van Delphiki
     
  4. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik irriteer me aan het gebruik van nachtbussen in Amsterdam. Waarom moet ik twee keer zoveel kwijt zijn dan overdag? Waarom kan ik niet met het normale saldo op mijn OV-chipkaart de nachtbus betalen? Waarom heeft de nachtbus maar een tarief, ongeacht of je na 5 haltes uit stapt of 30?
     
  5. Boumans

    Boumans Active Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk omdat de OV bedoeld om naar school/studie te gaan en aangezien er 's nachts bijna geen lessen zijn valt het niet onder de normale regeling..

    (BTW dit is geen aanval of iets dergelijks, ik heb dit verhaal al vele malen gehoord van mensen. En ja die hebben ook brieven gehad..)
     
  6. Orange

    Orange One of a kind.

    Berichten:
    2.138
    Leuk Bevonden:
    0
    1) Reizen met het OV is enorm duur vergeleken met andere landen, echter de hoofdreden daarvoor is dat het hier geprivatiseerd is.
    2) Bij frequent reizen is auto goedkoper dan OV, terwijl de overheid juist het gebruik van OV een aantal jaren geleden steeds aan het promoten was.
    :cool: Grootste ergernis: Bij een kapotte OV heb je een probleem, gezien je niet kan aantonen op welke (korting-)abonnementen je recht heb. Geen mogelijkheid tot kosten declareren, terwijl het vaak om problemen gaat die je aan de buitenkant van de kaart niet ziet (dus meestal buiten eigen schuld).
     
  7. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Shuttlebusjes joh. Dit is de eerste keer dat ik daar van hoor :+
    Bedankt voor de reactie jongens! leuk! Ik plaats sowieso alle reacties in ons dossier.

    Willen de mensen met openbaar vervoer deze week hun ergernissen extra in de gaten houden en hier plaatsen. Alles is welkom. Oma's tussen de deur tot aan koude bankjes op het station.
     
  8. Chrizzle

    Chrizzle Active Member

    Berichten:
    1.150
    Leuk Bevonden:
    756
    Ik haat het als er in de spits te kleine treinen worden gebruikt (Hoek v Holland - Rotterdam Centraal). Dat je dit in de vakantie doet prima, maar niet op een doordeweekse dag. Geldt ook voor de winter, want dan wordt natuurlijk de dienst al aangepast naar 1 keer in het halfuur ipv 2 keer in het halfuur en dan NOG doen ze kleine treinen, soms wel kleinere.

    Of dan stap je in een volle trein en dan heb je van die mensen die niet door willen lopen in het gangpad waardoor je er dus bij staat alsof je in een wagon a la 1940/45 staat.
     
  9. VooDoo300

    VooDoo300 010

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    6
    ik irriteer me er mateloos aan dat ik vaak in breda 20-25 min de tijd heb om naar het station te komen (wat 8 a 10 min met de bus is). vaak sta ik eerst 10 a 15 min te wachten op de bus, en dan komt de bus precies op het station aan als mijn trein vertrekt waardoor ik weer een half uur kan wachten. Ook is het zo dat er meestal 3 bussen snel achter elkaar komen en dan weer een hele tijd niks.
     
  10. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    In Almere zijn bussen eigenlijk best goed geregeld. Doordeweeks elke 6 minuten een bus beide kanten op, bij de trein vertrekt er om de 10 minuten een trein. Enige wat ik wel vervelend vind is dat we een snel- en een stoptrein hebben naar A'dam centraal, maar de een vertrekt 3 over het half uur, en de stoptrein 10 over het half uur. Als je die 2 mist (er zit 7 minuten tussen) zit je in de penarie en moet je plots 23 minuten wachten op de volgende stoptrein naar A'dam Centraal (je kan in de tussentijd wel een andere pakken met overstap, maar dat vind ik terecht niet fijn).

    Laatste ding, het instaptarief bij de bus is best hoog, voor 4 haltes betaal ik 1.08, voor 6 haltes betaal is echter 1.15, 7 cent meer...
     
  11. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Iets wat wat mij betreft nog sterk verbeterd kan worden op veel stations is de plaatsing van de OV-paaltjes waar je moet in- en uitchecken. Op de twee stations waar ik het meest kom is dit prima geregeld. Zodra je naar buiten loopt moet je dan of door van die poortjes of staan er genoeg paaltjes in het zicht.

    Op sommige stations waar ik kom is dit wel anders. Als ik vanuit Haarlem op Sloterdijk uitstap en direct naar de bussen loop, kom ik bijvoorbeeld geen enkel paaltje tegen. Om uit te checken moet ik dan eerst de hal in lopen, waar de paaltjes ook nog eens aardig verdekt staan opgesteld. Op A'dam Centraal staan er bijvoorbeeld in de Westhal van die poortjes als je het station binnenloopt, maar in de middenhal staan er slechts enkele, slecht zichtbare, paaltjes weggestopt. Zeker als je wat haast hebt of bezig bent uit te zoeken welke trein je het best kan nemen, kan het goed voorkomen dat je vergeet in- of uit te checken, wat mij al enkele keren op deze stations is overkomen.

    Samengevat: stations moeten er beter voor zorgen dat je niet vergeet in of uit te checken door meer of beter zichtbare incheckpunten neer te zetten.
     
  12. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Niet? Zijn vaak van die grote taxibusjes maar soms ook gewone lijnbussen. Word volgens mij ook allemaal gewoon geregeld door welk busbedrijf er dan ook maar in die regio rijd. In Groningen zijn het bijv gewoon Arriva bussen die om het kwartier langs komen en je richting centraal brengen

    Mooie vind ik dus dat je niet hoeft te plannen (omdat er gewoon elk kwartier o.i.d 1tje langs komt) en je gewoon cash kan betalen.
     
  13. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Mijn bus gaat 1 keer in het uur tussen 7 en 10 en dan gaat ie pas weer om van 2 tot 6. 6 uur 's middags stopt ie er ook mee. Vervelend als je tot 6 uur les hebt, want dan mis je hem net en terugreizen met de trein is niet te doen want je reist anderhalf uur inclusief overstaptijd terwijl het maar 20 minuten met de auto is.

    En nee: het is niet dat er nooit iemand in die bus zit, die bus zit altijd vol. Een drukke bus/trein heb ik ook een pesthekel aan trouwens. Sowieso heb ik een hekel aan mensen 's ochtends.:+
     
  14. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Hebben jullie ook wel eens last van het feit dat je niet weet of je nu goed bent ingechecked? Ik heb het wel eens met de bus. Vooral als het wat drukker is weet ik niet of ik nu goed ben in of uitgechecked.

    @oeloeimanu: Grappig. De poortjes niet vindbaar hebben we vaker gehoord. Toen wij interviews deden op Utrecht Centraal wist een mevrouw ook de paaltjes niet te vinden. Dit is natuurlijk heel erg station afhankelijk maar zeker iets wat dus vaker voorkomt.
     
  15. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    soms heb ik inderdaad het gevoel dat die buschauffeurs het volume kunnen instellen.:+ Soms hoor je het gepiep over je mp3-speler heen, en de andere keer is het alleen te horen als het doodstil is.
     
  16. LBJ6

    LBJ6 Active Member

    Berichten:
    869
    Leuk Bevonden:
    3
    Bij UC is dit ook zeer kut geregeld. Ze staan daar wanneer je Hoog-Caterijne op loopt allemaal op een rij, de kant van de Jaarbeurs staan ze her en der verspreid. Wordt ook totaal niet aangeven en ik snap dat het voor mensen die sporadisch op UC komen verschrikkelijk irritant is.

    Enige klacht die ik over het OV heb is de bushaltes bij mij in de buurt. Daar heb je van die open wachtruimtes. Dus als jij staat te wachten wanneer het regent en de wind staat jouw richting op, dan word je lekker nat geregend. Ze moeten dan iets van bushokjes maken die je met een deur kan afsluiten of op z'n minst waarbij de hokjes half gesloten zijn.

    Verder is mijn enige ergernis tijdens het reizen zelf dat er dikke mensen naast je komen zitten waardoor je half verplet wordt. Ik hoef toch niet te boeten voor het feit dat die mensen te dik zijn :+ Ze weten zelf dat ze dik zijn, is er plek naast mij vrij, gaan ze daar zitten zodat ik lekker tegen het raam geplet word |:-
     
  17. fllix313

    fllix313 Active Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    16

    Ja dat heb ik ook wel eens, zeer irritant!

    En inderdaad ook wel is last van het feit dat er te weinig poortjes zijn om in te checken (A'dam Sloterdijk).

    Verder ben ik best tevreden over het OV. Ik heb een studenten OV dus voor mij is het gratis. Daarnaast maak ik er alleen maar gebruik van in Amsterdam en ik vindt het hier best goed geregeld.

    Alleen zodra er 2 sneeuwvlokken of 3 bladeren uit de lucht komen is het alle hens aan denk en totale paniek. Beetje onproffessioneel in een land als Nederland.
     
  18. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor de duidelijkheid, ik heb het hier over een normale OV-chipkaart die ik zelf altijd oplaad. Geen studenten-OV. En wat bedoel je precies met "brieven gehad"?

    (Ik had je post niet als aanval opgevat ;) )

    Ow en nu ik eraan denk: bij evenementen is het altijd chaos bij de poortjes (metro) voor de OV-chipkaart. Ik denk dan vooral aan Station Amsterdam Bijlmer.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2012
  19. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Ergernis:

    De OV-scanners in bussen die gemaakt zijn voor mensen van 1m50.
    Ik kan de schermen nooit lezen omdat ik te lang ben. Sta je daar als een idioot te bukken om te lezen of je ingechecked bent of niet.
     
  20. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Haha ik heb daar vandaag even op gelet, maar met mijn 1.76 kon ik daar geen oordeel over treffen. Wat ik vanochtend dan wel meemaakte was bij de incheckpoortjes in Culemborg, ik haalde mijn OV erover: Foutmelding. Toen deed ik het nog eens: U bent al ingechecked! Hmm. :+
     

Deel Deze Pagina