1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Centraal] Auto kopen [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Nee, ik weet dat de fabrieksopgave een sprookje is hoor, ik had gekeken naar gebruikerservaringen. Die halen bijna allemaal wel 1 op 15 of 16. Nu moet ik zeggen dat ik die 1 op 13 gebaseerd had op het totale verbruik over de gereden km tot heden. Maar de eerste 10.000 km waren niet van mij. Ik heb nu net even voor het eerst moeten tanken en bij die berekening kom ik op 1 op 15,4. Dat is wel even een verschil. Nu is het dus 6.5 op 100 ltr. Misschien dat de vorige eigenaar er even een andere rijstijl op nahield. Maar ik rijd nu wel bijna altijd op de schakelindicator. Ik ben benieuwd wat het verbruik is als ik daar niet op rijd maar gewoon op mijn normale rijstijl ga rijden.

    Ik heb overigens geen winterbanden eronder zitten.
     
  2. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Het is toch belachelijk, jullie kopen allemaal auto's welke groen zijn etc. terwijl mijn 1.9 TDI golf uit 2000 gewoon makkelijk 1 op 18 rijdt. In de vakantie is het vooral veel binnenweggetjes en kom ik op 1 op 14/15 uit, maar met woon/school verkeer kom ik makkelijk aan de 1 op 18.

    Als dat belachelijke gedownsize...
     
  3. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Mijn vorige auto was een eco auto, deze niet. Toch is het verbruik belachelijk bij een B-segment auto. Ook 1 op 15 is bar slecht, dat haalde ik bijna met mijn chevrolet 1.8 120 PK. Ik zou bijna weer een grote auto aanschaffen.
     
  4. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Cyrax heeft een benzine Fiesta en jij een diesel golf, logisch dat er verschil in verbruik is ;)

    Ik ben geen schumacher in mijn eigen auto maar als ik mij aan een schakelindicator moet houden (die vaak al bij 2000rpm zegt dat je moet overschakelen) zou ik knettergek worden.

    Ik kan aankomende maandag mijn Polo GT ophalen, fabrieksopgave 1op21 dus met mijn rijstel zal dat 1op14 worden, gelukkig rijd mijn vriendin er 5 dagen per week in wat het wel zal terugdringen naar 1op17/18 ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
  5. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Ik schakel ook in benzine altijd voor de 2000rpm..

    In m'n diesel van de zaak meestal rond de 1800 toeren, geniet van de rust ;)
    Ik zit trouwens onder de fabrieksopgave van het verbruik, maar ik maak veelal lange ritten, dus zo gek is dat niet. Als ik geen haast heb kan het goed zijn dat ik achter een vrachtwagen ga hangen.

    M'n pa zit ruim een liter/100km onder de fabrieksopgave, maar dat zal komen omdat hij als een oud wijf is gaan rijden sinds hij de diesel weer zelf mag betalen :+
     
  6. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Ook als je moet invoegen op de snelweg/autoweg? Kan natuurlijk, zijn mensen die de auto puur als vervoer zien en zo goedkoop mogelijk willen rijden, zelf hou ik af en toe wel van een stukje "scheuren" op een boeren land weggetje.
     
  7. FrostbiteNL

    FrostbiteNL As We Fight

    Berichten:
    394
    Leuk Bevonden:
    0
    Te vroeg schakelen is ook niet goed voor het verbruik. Vergelijk het met een fiets: als je langzaam fietst, ga je ook niet opeens in een hogere versnelling fietsen want dan gaat alles een stuk zwaarder met trappen en ben je aan het einde van de rit een stuk meer vermoeid, zo werkt het met een auto ook.

    Bij benzine is het over het algemeen het beste om te schakelen bij 2500 toeren en bij een diesel rond de 2000.
     
  8. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Klopt met een kleine aantekening,


    Bij optrekken is het het beste om te schakelen bij het toerental dat je auto zijn max koppel geeft, dan rij je het efficientst. Het is beter om snel op je gewenste snelheid te zitten, dus snel optrekken en schakelen bij max koppel dan langzaam wegrijden en te vroeg schakelen.
     
  9. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Hehe, nee, das een slecht plan.
    Ik ga ook wel eens JeePee stijl de weg over heur, maar niet in de baas z'n tijd ;)
     
  10. WeeGee

    WeeGee Active Member

    Berichten:
    280
    Leuk Bevonden:
    0
    Jouw auto heeft nog geen roetfilter, wat brandstof verbruikt juist verhoogd(edit: beetje rare zin, bottomline door roetfilters meer brandstof verbruik :) )
    Vandaar dat kleine motoren MET roetfilter net zo zuinig lopen als jouw diesel zonder roetfilter.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2013
  11. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Een roetfilter zorgt alleen voor minder schadelijke uitstoot en als zo'n ding verstopt zit kost hij je nog vermogen ook. Roetfilters zitten er niet op voor de zuinigheid maar vanwege het feit dat ze de schadelijke uitstoot naar benden halen waardoor ze een schoner label krijgen.

    Beetje het zelfde verhaal als een start-stop systeem, zijn alleen "zuinig" omdat de testcyclus een vaste route is en hier het wel iets uitmaakt.. in het dagelijks leven voegt het niets toe alleen veel kosten als ze kapot gaan.
     
  12. Viper62

    Viper62 Feyenoord Rotterdam

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er zo'n beetje uit, het gaat wss de Focus worden. De titanium met business pack heeft eigenlijk alles wat ik wil qua opties, alleen dat trekgewicht is jammer maar moet ik dan maar mee leven. Volgende week proefrijden en dan gelijk bestellen :)
     
  13. WeeGee

    WeeGee Active Member

    Berichten:
    280
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, als je ervan uitgaat dat een fanatieke rijder het voor elkaar krijgt z'n motor 30 uur "standby" te laten staan (niet draaiend) op 60.000km (praktijk voorbeeld) terwijl deze anders zou draaien bespaar je daarmee ca. 60 liter brandstof oftewel €100. Op een gemiddeld "leaseleven" is dat dus max €300.
    Tov de brandstofkosten totaal is dat dus peanuts, wanneer je ook de kosten van het systeem nog meeneemt is het financieel helemaal niet meer te verantwoorden! Wellicht dat het kwa uitstoot een stapje in de goede richting is.....
     
  14. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Jeej maandag nieuwe auto halen!

    [​IMG]

    *beschermplastic zit nog op de middenstijl, die is "gewoon" ook zwart.
     
  15. Mr.Bubbles

    Mr.Bubbles Guest

    Ik blijf de Polo een schitterende wagen vinden. Doet qua comfort en ruimte weinig meer onder voor een Golf. Als ik weer in deze klasse zou kopen wist ik het wel en ging ik voor de Polo. :)
     
  16. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik ben ook wezen kijken voor een polo, maar ik heb toch gekozen voor een Fiesta. Dat was puur op het uiterlijk en de grotere kofferbak gebaseerd. De kinderbuggy ging niet in de polo, dat was een no-go voor mijn vrouw haha. Na de Fiesta vind ik de polo de mooiste in het B-segment.
     
  17. Mr.Bubbles

    Mr.Bubbles Guest

    Kan me inderdaad voorstellen dat je daar naar kijkt. Ik heb geen kinderen dus zou puur voor de betrouwbaarheid gaan en imago. En dat vind ik (mede omdat VW's geen opvallende auto's zijn) bij VW beter voor elkaar dan veel andere merken.

    Afschrijving is vaak ook beter bij een VW, de nieuwprijs is wel hoger en standaard versies kaal (koop bijvoorbeeld geen trendline maar ga minimaal voor de comfortline al was het alleen al voor de stoelen) maar ze blijven gewild.

    Eerlijk gezegd vind ik het verschil tussen een Golf en een Polo gewoon echt te klein aan het worden. Als je er veelal alleen of met 2 personen inzit voldoet de Polo meer dan genoeg.
     
  18. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Erg mooi _O_
     
  19. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Kinderwagen gaat in een Polo (net) niet passen inderdaad, verder is de ruimte beleving binnenin prima. Toch de 5 deurs genomen ivm kleinere deuren dus makkelijker met parkeren.

    Wij hebben zowat in elk B-segment auto'tje gereden op de Opel Corsa na (die vind ik er mooi uitzien maar motoren aanbod loopt achter). De kwaliteitsbeleving staat bij mij hoog bovenaan en bij de Fiesta vind ik het erg jammer dat het dashboard en de deuren van keihard plastic zijn. Ook de motoren bij Ford waren niet echt bijzonder (allemaal zonder turbo op de diesel na).

    Benieuwd hoe de 140pk motor presteerd aangezien hier nog geen demo van was toen we de auto hadden besteld.
     
  20. Shcaap

    Shcaap Liev Gastje

    Berichten:
    2.443
    Leuk Bevonden:
    4
    damn, ik heb in een diesel leren rijden, schakelde ik altijd op of voor de 2000, soms zelfs net na de 1600, denk ik... ik deed het op gevoel en gehoor, geen geklaag gehoord. moet dus opletten dat ik later schakel als ik benzine auto heb...

    ik ben eigenlijk nu al de helft vergeten van de theorie....
    Dat boekje blijft nog wel ff in de auto liggen....
     

Deel Deze Pagina