1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Even om te voorkomen dat mijn vraag ondersneeuwt:)
     
  2. Rebby

    Rebby Active Member

    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    0
    M'n broertje heeft er ooit 1 gedaan via zo'n professionele coach/trainer.
    Hielp hem wel geloof ik, niet perse voor welke opleiding of beroep hij dan wilde gaan doen, maar meer om te doorgronden wat hij nou echt leuk vond en waar hij goed en minder goed in was.
     
  3. 7Quaresma

    7Quaresma A.F.C. Ajax

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    1
    Voor mijn studie heb ik allerlei psychologische tests moeten en heb toen ook een professionele beroepkeuzetest (ABIV) moeten maken. Ik vind het persoonlijk niet heel nuttig, je krijgt ongeveer 260 stellingen voorgelegd en je moet dan kiezen of deze bij jezelf vind passen.
    Je kan eigenlijk zelf al inschatten welke richting je interesseert.
    Overigens is het wel handig als je totaal geen idee hebt welke richting je voorkeur heeft.
     
  4. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.682
    Leuk Bevonden:
    568
    Ik kan me nog heel goed herinneren toen ik mijn opleiding ging kiezen. Gelukkig was ik er vrij snel over eens dat ik voor een brede opleiding koos en tot op heden ben ik daar zeer tevreden over. Het punt is dat je interesses op ieder gewenst moment kunnen veranderen. Wanneer je kiest voor een specifiekere opleiding, kan het voorkomen dat het je na een aantal jaar niet meer bevalt. Mijn voorkeur zal in ieder geval naar een bredere opleiding gaan. Alhoewel.. het moet natuurlijk niet TE breed zijn :+.

    Zie dit als een tip voor diegenen die erg twijfelen welk beroep/richting ze in de toekomst evt. willen uitvoeren.
     
  5. fifaforthewin

    fifaforthewin Active Member

    Berichten:
    160
    Leuk Bevonden:
    0
    heeft er hier iemand ooit een 21+ toelatingstest voor HBO gedaan of is hiermee bekend? Ik heb gevraagd wat het precies inhoud. De vrouw van de receptie vertelde mij dat het een Nederlandse toets is en een Intelligentietest.

    Nu heb ik vorig jaar al een deelcertificaat Havo Nederlands gehaald. De rest moet ik nog dit jaar en volgend jaar halen.

    Met dat deelcertificaat Havo Nederlands kan ik waarschijnlijk vrijstelling krijgen voor de Nederlandse toets van de 21+ test aangezien ze op Havo niveau testen.

    Het zou dan dus alleen om de Intelligentie test gaan. Iemand die hiermee bekend is?
     
  6. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik wordt volgende maand 26 en heb al een HBO diploma in de techniek op zak. Maar ik kom nu toch wel tot de conclusie dat het een verkeerde keuze is geweest. Momenteel ben ik werkloos en merk dat ik regelmatig (lees altijd) opgelucht ben als ik weer eens afwijzing krijg. (natuurlijk wel met een dubbel gevoel, want er zal ook brood op de plank moeten komen). Maar ben momenteel helemaal gestopt met solliciteren en heb besloten me te gaan richten op een ander studie.

    Voor mijn gevoel moet ik in mijn latere baan iets met mensen gaan doen. Mensen helpen...ik denk dat daar veel meer mijn passie ligt. Maar omdat ik nu toch al redelijk op leeftijd ben heb ik erover nagedacht om een beroepentest te laten doen. Maar ik vermoed dat ik dan toch wel in de richting ga uitkomen die ik hierboven al beschrijf.

    Na wat onderzoek op internet gaat mijn voorkeur momenteel lichtelijk uit naar Social Work. Ik denk dat dit wel echt iets voor mij is. Vooral omdat deze opleiding wat breder.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2013
  7. Luca

    Luca Active Member

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    1
    Weet iemand hier hoe het zit met het betalen van instellingsgeld t.o.v. collegegeld?

    Ik wil komend studiejaar met een HBO diploma naar een master opleiding doorstromen, alleen de kosten daarvan zijn lastig te achterhalen.

    Als ik instellingsgeld moet gaan betalen kan ik beter naar het buitenland. Hier betaal je dan zo'n €12.000 per jaar :x
     
  8. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Yes, dat klopt. Een tweede (/vervolg-) studie wordt sinds een aantal jaar niet meer door de regering vergoed. Daarom betaal je instellingstarief in plaats van het wettelijk collegegeld. Op iedere universiteit zou je moeten kunnen ontdekken wat de hoogte van het instellingstarief is op hun website.
    Je moet gewoon naar de TU Delft of Eindhoven gaan, want daar is het instellingstarief gewoon 1800€. ;)


    Let wel, de regering is voornemens de regels hierom te versoepelen. Ik ben alleen bang dat dit nieuw voor jou opgaat.

     
  9. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dubbelpost voor kick:

    Vanmiddag vanaf 16.00 debatteert de tweede kamer over exact jouw situatie.

    edit:
    Zojuist is er een amendement ingediend van D66 en SP om schakelprogramma's tussen HBO en WO op wettelijk collegegeld te zetten.
     
  10. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Niet helemaal Matrix. Een master na een bachelor wordt niet gezien als tweede studie, maar als voortgang, dus voor zijn master betaald hij gewoon wettelijk collegegeld. Alleen het schakeljaar wordt overal anders behandeld. Bij ons op de Erasmus wordt het schakeljaar over het algemeen tot de master gerekend, waardoor er niet zoveel problemen zijn.
     
  11. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Goed punt, maar een schakeljaar mag officieel niet tot de Master behoren. Dat is een fout van de instelling en kwam vorig jaar in opspraak vanwege de langstudeerboete.

    Deze instellingen (Delft, Tilburg, Amsterdam, blijkbaar dus ook Erasmus?) moeten op termijn schakelprogramma's en pre-masters onder een bachelor-opleiding onderbrengen.
     
  12. Diikoeneke

    Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

    Berichten:
    1.786
    Leuk Bevonden:
    12
    Ik ben afgelopen zondag 18 geworden, en nu mag ik dus stufi aanvragen maar nu weet ik niet of dit mogelijk is aangezien ik met mijn opleiding stop en keuze traject ga volgen.

    Ik ben nog steeds ingeschreven bij mijn MBO opleiding en dat keuzetraject wordt door de school geregeld, heb ik dan nog steeds recht om stufi aan te vragen?
     
  13. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Waarom niet? Je hebt een inschrijving aan een MBO-instelling, dat is zover ik weet het enige criterium. :)
     
  14. Diikoeneke

    Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

    Berichten:
    1.786
    Leuk Bevonden:
    12
    Mijn zus dacht omdat ik zeker geen diploma haal op die school dat ik er wel recht op heb, maar het uiteindelijk terug moet betalen
     
  15. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Maar wat is dat voor constructie dan? Stoppen met je opleiding, toch nog iets van onderwijs bij hen afnemen, maar geen diploma krijgen?

    Ze heeft daarin wel gelijk. Ontvangen is één ding, maar een diploma is uiteindelijk de doorslag aan het eind. Maar ik weet niet goed wat een keuzetraject dan inhoudt.
     
  16. Diikoeneke

    Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

    Berichten:
    1.786
    Leuk Bevonden:
    12
    Ik ben dit schoojaar begonnen met die opleiding, waar was uiteindelijk toch niet iets voor mij en omdat er veel mensen droppen in die opleiding hebben ze het keuzetraject ingeroepen en in dat keuzetraject gaan ze kijken welke opleiding wel bij je past, wordt door de school betaald enzo.

    En krijg je stufi met terugwerkende kracht want mocht ik er recht op hebben, ben ik er eigenlijk al veel te laat mee met aanvragen.
     
  17. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat keuzetraject klinkt niet als een opleiding. Dus ik denk niet dat je recht op stufi hebt. Pas als je na dat keuzetraject een opleiding hebt gekozen ga je stufi ontvangen.
     
  18. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0
    Let wel dat je zo snel mogelijk moet kiezen want ingaande volgend schooljaar kan er geen stufi meer aangevraagd worden. Alleen degenen die het al ontvangen, blijven het houden.

    (Degenen die dus nu in hun examenjaar zakken of een sabbatical year nemen zijn dus extra genaaid.)
     
  19. Diikoeneke

    Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

    Berichten:
    1.786
    Leuk Bevonden:
    12
    Keuzetraject is ook niet echt een opleiding, maar in plaats dat ik die opleiding volg zit ik op een andere school keuze traject te doen, ben wel nog ingeschreven bij de school ( die ook keuze traject regelt).

    En als ik nu stufi aanvraag, krijg ik het pas over 3 maanden, en dan begint nieuwe schooljaar weer, ben ik dan niet sowieso al te laat?
     
  20. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0
    Je bent ingeschreven bij die school, maar ben je ook ingeschreven bij een opleiding? (Kan je dat niet zien op internet? Voor HBO en WO kan je dat altijd opzoeken op Studielink, maar ik weet niet of MBO een tegenhanger daarvan heeft) want als dat zo is, heb je zeker recht op stufi. Of dat met terugwerkende kracht uitbetaald wordt, weet ik niet.

    Misschien kan je beter even bellen. :p
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2013

Deel Deze Pagina