Leeft een vlieg in bullet-time?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Dioga, 10 jul 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulip

Tulip This space for rent

Leuk Bevonden:
    0
    Deze hele draad komt er eigenlijk op neer dat het voor een 1-dags vlieg heel erg is als 'ie z'n dag niet heeft....

:9

2. SmashingJonagol

SmashingJonagol Larian

Leuk Bevonden:
    0
    Heb er een keertje een docu over gezien,

daar waar mensen maar X-aantal keer per seconde beelden waarnemen, doet een vlieg dit 100den keren meer per sec...

ons oog ziet TV toch ook als een vloeiende beweging, vliegen zien dit echter als 25 stilstaande plaatjes per seconde,
    daarbij komt dan nog inderdaad de supergoede reflexen en de zeer goede facetogen (die voornamelijk (bijna alleen) beweging registreren...)
    et voila,
    een seconde blijft echter een seconde,

3. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik denk zelf dat een vlieg een hand of iets dergelijks aan voelt komen. Hij voelt de verandering in luchtdruk, licht (schaduw), etc. en vliegt meteen weg. Wij mensen zouden dan eerst gaan kijken en bedenken of het echt de moeite is om te vluchten, maar een simpel wezentje als een vlieg kan niet zo verder denken als wij en vliegt gewoon altijd weg.

En voor de rest is het toch de evolutietheorie van Darwin; survivel of the fittest, oftewel de overleving van de best aangepasten (en niet de overleving van de sterkste!). De vlieg die het snelst in de gaten heeft dat hij wordt bedreigd (en dus het best aangepast), heeft een hogere overlevingskans dan vliegen met een trage reflex. En die alerte vliegen planten zich voort enz.

De bullet-time theorie van Dioga vind ik erg interessant, maar wat hij zelf ook al zegt; een seconde is en blijft een seconde voor elk wezen. Tijd is één van de dimensies (de vierde na hoogte, breedte en diepte) en ook één van de weinige natuurkundige constanten (gedefineerd als de halveringstijd van een x aantal atomen van een bepaald atoom). Kortom, tijd is volgens de huidige natuurkundige theorieën niet te beïnvloeden, dus zelfs niet door vliegen :)

/edit: Ik hoop dat jullie die ingewikkelde verhaal een beetje begrijpen. Ik liet me ff gaan... :p

Laatst bewerkt: 10 jul 2003
  4. SjoerdV NL

SjoerdV NL Hardcore Poster?

Leuk Bevonden:
    2
    Een mens ziet 60 beelden per seconde, een vlieg 25, hij heeft dus meer tijd om elk beeld te bestuderen, in combinatie met zn vleuges en kleine lichaam.

5. da_master_chief

da_master_chief Morrowind Master

Leuk Bevonden:
    0
    Zag vanmorgen hier een docu over op discovery, tussen half 10 en half 12 een keer. Het is idd wat SmashingJonagol zegt.
    Alle stukjes van het oog van de vlieg kijken omstebeurt. Dus een vlieg ziet heel veel beelden achter elkaar zodat hij alles sneller waarneemt en daardoor lijkt alles langzamer te gaan en heeft de vlieg meer tijd om te reageren.

6. da_master_chief

Leuk Bevonden:
    0
    Een vlieg ziet juist meer beeldjes per seconde. Zij zien een film als stilstaande plaatjes die na elkaar bewegen terwijl de mens de plaatjes als bewegende beelden ziet.

7. Jeruzame

Leuk Bevonden:
    4
    Ik had het dus helemaal verkeerd :p

8. da_master_chief

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens Discovery Channel wel ja :D

Maar dat van die luchtdruk lijkt me ook wel een factor die meespeelt. Ze zullen heus wel iets aan voelen komen daardoor, maar de snelle reactie wordt veroorzaakt door de grotere hoeveelheid beelden die ze per seconde zien.

De seconde blijft een seconde, maar de hoeveelheid informatie die de vlieg in die seconde kan verwerken is belangrijk voor de reactie bij de vlieg.

9. Jeruzame

Leuk Bevonden:
    4
    Alles wat op TV wordt beweren kan onwaar zijn, behalve wat ze in de docu's op Discovery vertellen :)

Eindelijk het mysterie der mysterieën (mysteries?) opgelost. Kan iedereen weer rustig gaan slapen... :p

10. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hmmm ja alwéér dezelfde misvatting. Het feit dat een vlieg meer beeldjes per seconde binnen krijgt dan een mens betekent niet dat de tijd voor hem langzamer gaat. De tijdsbeleving van een vlieg (of mens) is namelijk net zo min gebaseerd op het zicht als op het gehoor, de reuk, of de maximum snelheid van een Lotus Esprit.

Het grote verschil (wat nog niet écht duidelijk aan de orde is gekomen) zijn de soort ogen die een vlieg heeft. Het zijn eerder radar-ogen (die beweging registreren) dan licht-ogen. Dit betekent dat een vlieg een heel ander soort informatie binnen krijgt dan de mens. Een mens krijgt een lichtbundel zijn oog in, gaat dat in zijn hersens omzetten naar een begrijpbaar plaatje, daarna worden de resultaten van de twee ogen samengevoegd om een 3-dimensionaal beeld te vormen, en dán wordt pas gecheckt of bijv. een kopje koffie aan het omvallen is of niet. Bij een vlieg is het in 1 keer: BEWEGING

Punt twee: waarom kan een vlieg onder de vallende koffie door vliegen? Heel simpel. Een mens weegt 75 kilo, een vlieg 0,5 gram(??), en massa is nog altijd traag. Als een mens 0,5 gram had gewogen had hij ook gemakkelijk een ander kopje van tafel kunnen pakken en daarmee de vallende koffie op kunnen vangen! :cool:

11. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Ehm... ik geloof niet dat een mens van 0,5 gram sterk genoeg is om een kopje te kunnen pakken of wel?

12. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    |:- hij bedoelt dat hij met zo'n reactie snel genoeg is om dat kopje te vangen, niet qua kracht.

13. Joeri71

Joeri71 Keep an open mind...

Leuk Bevonden:
    1
    hehehe lol

Maarre het is heel toevallig, want ik heb hier pas eens zelf over nagedacht zonder dat ik een programma had gezien. Het gaat mij dus meer om het tijd aspect.
    Ik vind dus dat als je meer ziet, meer doet in 1 seconde je in een andere tijd leeft. Tijd is relatief, nooit is het echt vastgesteld zeg maar, wij mensen hebben dat zelf bedacht. Hebben er zogenaamd een maat aan gegeven, maar ik geloof dat het voor ieder mens verschillend is. Mensen om mij heen verklaarde mij voor gek 8) maar ja ik had er best goed over nagedacht vond ik zelf...
    Grappig dat ik er nu hier iets van lees, ben ik toch niet de enige die zulke vage gedachtes heeft. Mijn gedachtes concentreerde zich echter meer op het denkende vermogen en het daaraan gerelateerde tijdsbesef. Hoe sneller je denkt oe meer je doet in 1 seconde hoe langer je leeft....

14. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Daarom klopt de eigenlijke vergelijking qua verhouding nog niet, dus laat dit |:- voortaan lekker achterwege ja.

15. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    *zucht

Deze vergelijking vergt uiteraard een beetje ruimdenkendheid. Je had ook nog kunnen zeggen dat het gewicht van het kopje roet in het eten zou gooien. Het enige punt dat ik wilde maken was: Iets wat licht is is veel sneller op gang te brengen dan iets wat zwaar is.

Nu tevreden? |:-
    Op zich heb je wel een goed punt, maar je maakt wel 1 fout: Het is niet zo dat iemand sneller of langzamer denkt dan iemand anders, hij beleeft tijd alleen anders. Het aantal handelingen dat hij in bijv. 1 seconde kan doen blijft hetzelfde. Als dit niet zo was had je dit wel gemerkt aan je medemensen.

16. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    niet helemaal waar, want als je sneller gaat gaat, gaat jouw tijd sneller, dat wil zeggen, in de tijd(niet echt een gepast woord, maar bij gebrek aan een beter) dat in het heelal 5 seconden verstrijken, gaan er voor jouw 10 seconden voorbij.....dat wil zeggen, als je hard genoeg gaat, nu gaat een mens niet hard genoeg(zelfs niet in een raket, en vliegen dus ook niet), om dat te merken, maar toch

ook zag ik een keer op discovery iets, wat ging over het verouderings proces......daar hadden ze bepaalde wormen, en als ze die een bepaald gen gaven, leefden ze 4x zo langzaam, maar ook 4x zo lang.......

ik weet, dit is allemaal niet on topic, maar toch echt wel topic-related......

over de vlieg:

ik zag sommige mensen posten dat het te maken had me de lengte van de zenuw, maar dat klopt niet, want het signaal van je zenuwen gaat met de snelheid van het licht, en licht gaat 300 000 km per seconde......ga maar eens uitrekenen hoelang dat erover doet om van je tenen naar je hersenen te komen, laat staan van je ogen, dat heeft er dus niets mee te maken.

en tot slot, hoe zwaar je bent hoeft niet perse invloed te hebben op hoe sterk je bent, want kracht zit niet in gewicht(denk aan atoom-bom, sterkste van het sterkste, maar kijk waar de kracht in zit, miezerige atomen)

17. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Re: Re: Leeft een vlieg in bullet-time?

Hmmm ja dan kom je op het gebied van zwaartekracht = tijd. (Als je dat bedoelt? :eek:)
    Als je 2 horloges op aarde gelijk zet, daarna met een raket een rondje om de maan vliegt en terugkeert zul je zien dat de horloges niet meer gelijk lopen, omdat de ene een tijd zonder zwaartekracht heeft gezeten. (ofzo...)

Ik weet hier niet zo heel veel van, maar is ook niet héél erg relevant in deze thread denk ik. :+

18. Joeri71

Joeri71 Keep an open mind...

Leuk Bevonden:
    1
    Dit ben ik niet met je eens. Tuurlijk is er wel een verschil in hoeveel een mens kan denken in een seconde. Als je slimmer bent, een moeilijk begrip mar goed, dan heb je meer zenuwknopen etc zodat info SNELLER wordt gekoppeld, en du skan je meer hadnelingen verichtten en natuurlijk merk je dat ook aan je medemensen. Sommige kunnen heel snel rekensommen uitrekenen andere langzamer...

19. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Dit zijn toch wel de aparte topics :eek: !!!

K begreep de titel eerst niet :confused:. Dacht dat het leven van die vlieg niet mogelijk was in bullet time |:- , maarre was juist dat ie altijd zo leeft :+ 8).

Nu dan maar eens (een beetje) alles gelezen en geenne (acrobat needed) link gezien.

Klik enne die is echt wel grappig!

20. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    Re: Re: Re: Leeft een vlieg in bullet-time?

dat was toch die wet van einstein. Dat de tijd slomer gaat als je met lichtsnelheid reist. Als iemand stilstaat gaat voor hem de tijd sneller dan iemand die loopt (of omgekeerd) maar hier merk je niks van omdat dit niet snel genoeg is.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina