1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De Grote Voetbaldraad [Deel 40]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 30 jan 2012.

  1. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Is PSV trouwens bezig om de hele selectie te verkopen ofzo? Ook Zoet wordt waarschijnlijk verkocht!
     
  2. Erasmus

    Erasmus Active Member

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    39
    De directie van Feyenoord, de zogenaamde Feyenoord bouw-familie heeft een nogal negatief beeld geschetst over de toekomst van Feyenoord als er geen nieuw stadion komt.

    Dus nu zijn er een hoop supporters in paniek, omdat ze denken dat we nu structureel 5e of lager zullen eindigen omdat de begroting niet omhoog kan.

    Het nieuwe stadion zou overigens 300+ miljoen gaan kosten, 165 miljoen was het bedrag waar de gemeente Rotterdam garant voor moest staan mocht Feyenoord bijvoorbeeld failliet gaan.
     
  3. Seh

    Seh Guest

    Omdat je over 10 jaar weer met het zelfde gezeur zit. Ik ben niet zo zeer voor HNS, maar wel voor een nieuw stadion in de nabije toekomst. Ik heb er te weinig verstand van om beide kanten echt te steunen (daarvoor moet je imo alle stukken en plannen lezen), maar dat is mijn kijk er op. En ja, dat kost een hoop geld, maar destijds is ook De Kuip uitgelachen omdat het een te groot project was (ja andere tijden ditdat, maar toch).

    Welk bedrijf wil nu De Kuip verbouwen? Ze kunnen er geen eigen naam aan verbinden, geen grote mogelijkheden om te laten zien wat je in huis hebt (als bedrijf) en qua marketing is het ook nog maar de vraag of het goed is voor je als er een groep komt die schreeuwt dat je De Kuip aan het verneuken bent.
    Als je het over Red De Kuip hebt, dat is een lachertje en mensen die daar nu nog achter staan kan ik niet serieus nemen.
     
  4. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Omdat hoe vaak ik met plezier in de kuip gezeten heb, er geen financiele strekking inzit terwijl er uiteindelijk financieel zoveel meer uit te halen valt met een nieuw stadion. Daarnaast een renovatie zou uiteindelijk ook miljoenen kosten elk jaar weer, onderhoud van de oude kuip is uiteindelijk zeer duur.

    Daarnaast garant staan is niet het betalen van het geld, 3x eerder heeft de gemeente garant gestaan voor Feyenoord en hebben ze geen euro hoeven betalen. Daarnaast als ze 165 miljoen zouden betalen hebben ze alsnog een stadion voor half de kosten, plus het word door de tijd van de bouw een risico premie betaald en als alles goed gaan maken ze een mooie winst op de garantiestelling.

    Het gene wat de gemeente zou betalen is 70 miljoen betalen aan investering aan infrastructuur in Rotterdam Zuid, wat eerlijk gezegd wel zou mogen zelfs zonder kuip. Daarnaast krijg je dus altijd een goedkopere stadion met een goede kans op winst, met mogelijkheden aan nieuwe bedrijven en inkomsten aan bezoekers (evenementen, oranje wedstrijden, Europese Finales).

    Edit: Seh red de kuip zou ook echt 200 miljoen kosten met amper extra inkomsten, financieel onmogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  5. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168

    Wow matig elftal :D
     
  6. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Dat Feyenoord er financieel flink op vooruit zou gaan met dit nieuwe stadion is bullshit, integendeel: Feyenoord zou alle onafhankelijkheid en eigendom verliezen (in tegenstelling tot het renovatieplan van RdK). Eigendom zou komen bij de investeerders en Feyenoord zou indirect inkomsten krijgen (middels een 'content-fee', die nauwelijks groter zijn dan de inkomsten uit de huidige situatie).

    Daarbij heeft de directie en vriendjes de politiek zo geframed dat in de discussie de komst van een nieuw complex/nieuw stadion onlosmakelijk verbonden leek, terwijl de Sportclub en de Vereniging Aandeelhouders Stadion Feyenoord dit weldegelijk los van elkaar zeggen te kunnen en willen ontwikkelen: een nieuw stadion is niet vereist voor een nieuw jeugd/sociaal complex en vice versa.

    Daarnaast is er nog de zweem van vriendjespolitiek en zelfverrijking, en het feit dat HNS nog niet eens concrete bouwplannen en tekeningen had, waardoor de investering nog veel risicovoller is dan dat het in de businesscase al is.

    Ik ben blij.
     
  7. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Newcastle bood rond de 2 miljoen en PSV wees dat terecht af, aangezien ze Zoet zien als toekomstige keeper van PSV 1. Echter wordt het wel lastig als Newcastle (zoals verwacht) een bod uitbrengt van rond de 5 miljoen. Dat is érg veel voor een (jong en weinig bewezen) keeper.

    Zeker minder individuele kwaliteiten (die moeten nog groeien), maar wel een betere balans in het team.
     
  8. Seh

    Seh Guest

    Zie jij Feyenoord over 25 jaar nog steeds in De Kuip spelen?
     
  9. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Wel na renovatie. Daarnaast ben ik ook niet tegen een nieuw stadion wel an sich, wel tegen deze gang van zaken. Meerdere bouwbedrijven en architecten (ook onafhankelijk van RdK) hebben laten weten dat dit veel goedkoper kan.

    Dit was een businesscase gemaakt voor investeerders, ik zie graag een businesscase gemaakt voor de club.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  10. Seh

    Seh Guest

    Ik heb het zelfde hoor, maar over een x aantal maanden hebben we weer precies dezelfde situatie als nu. Met een nieuwe partij of weer VW die het nog eens probeert met een iets andere aanpak. De Kuip is oud en is aan vervanging toe. Waar ik alleen wel mee zit is het feit dat de merchandise e.d. nu ook al niet goed geregeld zijn (Blijdorp shirts om maar een recent voorbeeld te geven) en ik vraag mij af of een nieuw stadion daar daadwerkelijk echt bij gaat helpen.

    En nog een keer RdK vind ik echt een lachwekkend groepje mensen.
     
  11. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Waarom vind je dat? Goede architecten, mensen met goed doordachte plannen volgens alle eisen
     
  12. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Een plan van 200 miljoen dat amper extra inkomsten brengt, plus dan nog alle onderhoudskosten die komen kijken bij het behouden van de Kuip. Dat plan is alleen gecreeerd voor meer zitplaatsen maar mist alle commerciele doelen van die een nieuw stadion kan brengen.

    Waarom investeren als je het niet terug kan verdienen, het lijkt er trouwens wel op dat het Koeman zijn laatste jaar in de Kuip is.

    Edit: Daarnaast met over 10 jaar een seizoenskaart vind ik dat ik wel een leuker stoeltje verdien en een beetje normale catering mogelijkheid, hoe ik ook genoten heb van het stadion kwam er uiteindelijk voor de club en die verdwijnd niet met en nieuw stadion.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  13. boomer

    boomer Active Member

    Berichten:
    773
    Leuk Bevonden:
    7

    Als je kijkt naar wat de kosten per stoel bij nieuwbouw waren dan is dit gewoon gemiddeld ten opzichte van andere nieuwbouw stadions in Europa. Grootschalige renovatie is geen optie, omdat je het nooit op het gewenste niveau krijgt, zie ook alle second opinions. Zo zul je nooit kunnen voldoen aan bijvoorbeeld de eisen van de UEFA/KNVB.

    Er mist in Rotterdam echt een stuk visie om dit soort projecten doorgang te laten vinden. Feyenoord zal wel degelijk verder achterop raken op anderen clubs in Nederland. Ook zullen ze in Amsterdam de champagne ontkurken worden. Ik verwacht dat er binnen nu en 1 jaar de uitbreidingsplannen worden gepresenteerd om uit te breiden naar een capaciteit van +/- 60.000. Ook zijn daar net de businessfaciliteiten met 6000 m2 uitgebreid en een gelijk oppervlakte is gerenoveerd voor een totale som van 22 miljoen euro. Met name de businessfaciliteiten zijn zo enorm belangrijk voor de inkomsten van de club.

    Overigens vind ik nog het meest erge dat de lokale politiek het plan niet heeft afgeschoten op de inhoud, maar veels te veel de aankomende verkiezingen in het achterhoofd houdt. Met name D66 kots ik uit met het spel dat ze gespeeld hebben. Gelukkig zijn zij de initiator van dat ellendige stadsinitiatief wat miljoenen kost en niks oplevert behalve een houten brug die niemand gebruikt en een halve schaatsbaan voor 3 maanden per jaar =(.
     
  14. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Die schaatsbaan hadden ze zo mooi in de oude kuip kunnen bouwen, en dan met 1 ring om nog meer de nostalgie er in te brengen :)
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  15. Wahlberg

    Wahlberg Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    24
    Ik ben het met je eens dat het goedkoper kan en moet maar uiteindelijk moet je toch een besluit nemen en voor een nieuw stadion gaan. Je kunt niet blijven renoveren.


    Wie betaalt namelijk de renovatie van het stadion, de club Feyenoord en de eigenaar van het stadion? Hier hebben beide partijen geen zin in omdat het teveel kan kosten en dit geld beter voor het nieuwe stadion was gebruikt. Sowieso als je al praat over een bedrag van 20-50 miljoen euro.
     
  16. boomer

    boomer Active Member

    Berichten:
    773
    Leuk Bevonden:
    7
    Probleem is dat er in de kuip nooit een volledige schaatsbaan past. Al is hetgeen wat nu gerealiseerd gaat worden ook geen volledige baan kwa maatvoering :). Wedstrijden zullen er dus ook nooit op gereden kunnen worden.
     
  17. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Over het eerste: RdK heeft ontworpen met alle eisen in het achterhoofd.

    Over het tweede: je klinkt nu net als de directie; 'het is gewoon zo', waar de argumenten?

    Het renovatieplan heeft dezelfde mogelijkheden qua business-seats, boxen, horeca en wat nog meer, omdat ze van dezelfde doelstelling uit zijn gegaan. En dus vrijwel dezelfde mogelijkheden bieden wat betreft groei van inkomsten. Met één groot pré: Je behoudt het eigendom zelf en hebt meer direct de vruchten van de inkomsten (die bij HNS direct naar de investeerders zouden vloeien). Inderdaad een nadeel is de hogere onderhoudskosten, maar in mijn ogen wordt dit meer dan goed gemaakt door bovenstaande punten en het feit dat het een stuk minder risicovol is.

    Daarnaast wil ik ook nog inhaken op wat Seh zegt hierboven, dat Feyenoord nu al heel erg slecht is in beleid qua merchandise en dergelijke inkomsten: zonder dat daar goed beleid wordt gevoerd levert HNS niet ineens meer op, HNS is niet magisch.

    edit: Die schaatsbaan is echt schandalig trouwens, maar dat is een andere discussie.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  18. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Maar waar ga je het geld vandaan halen voor deze renovatie? Als Feyenoord wat trouwens niet eigenaar is van Stadion Feyenoord N.V. maar het huurt en S.C. Feyenoord die een belang erin heeft. Deze drie partijen hebben geen financiele mogelijkheden voor een investering van 170 miljoen.

    In principe ben je zeg je dat het grootste voordeel is dat je eigendom bent van het stadion (wat al een kostbare constructie is) dan zou je het helemaal zelf financieren. Een bank die al verschillende inversteerders en andere plannen een garantie eist van de gemeente voor een bedrag van 165 miljoen gaat al helemaal geen lening geven voor een renovatie gefinanceerd door Feyenoord.

    Oh en Feyenoord heeft de nummer 4 begroting op het moment met Vitesse vlak achter zich die behoorlijk groeien in de begroting, en maar net meer dan de helft van Ajax en PSV. Al is Ajax erg bezig met verhogen er van dus het zou niet raar zijn als het gewoon moeilijk is om 4e te worden elk seizoen met een AZ en Vitesse rond dezelfde begroting.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2013
  19. boomer

    boomer Active Member

    Berichten:
    773
    Leuk Bevonden:
    7
    Het plan van RDK is compleet afgeschoten door het rapport van de UEFA wat betreft de eisen waar een stadion nu zal aan moeten voldoen. Ik zou zeggen lees het volgende vraag & antwoord artikel is: http://www.rijnmond.nl/nieuws/07-07-2013/vragen-en-antwoorden-over-nieuw-feyenoord-stadion .

    Overigens ben ik geen Feyenoord supporter, maar wel een inwoner van Rotterdam die HNS het beste zou vinden voor het Nederlandse voetbal en voor mensen die Feyenoord een warm hart toedragen. Overigens denk ik nog steeds dat er een nieuw stadion zal gaan komen, want Feyenoord gaat de kuip nooit grootschalig renoveren/verbouwen.
     
  20. dakar

    dakar Juve Forever

    Berichten:
    545
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat ik ervan begreep, was dat een reden om voor nieuwbouw te gaan was, vooral de extra skyboxen die konden worden gebouwd. Via dat loopt het geld binnen en niet via de kaartverkoop voor de gemiddelde supporter.
     

Deel Deze Pagina