1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox One vs. PS4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dusky Demon NL, 26 mei 2013.

  1. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Het is ook niet positief , maar je kan niet ontkennen dat we van Sony een druppel launch hebben gekregen en door MS gewoon naar achter geschoven zijn. We zijn nu eenmaal qua aantallen maar een kutlandje vergeleken met bijv de USA.

    Wat MS en Sony betreft zijn we het dan gewoon niet eens. Korte termijn heeft Sony de wind nog mee, maar ze zijn niet futureproof en ik denk persoonlijk dat ze dat op gaat breken. De lange adem wint uiteindelijk altijd

    Wat prijzen en de manier van aanbieden van digitale games betreft ben ik het wel helemaal met je eens. Op PC ging die trend volgens mij ook zo hard juist omdat het qua prijs ontzettend aantrekkelijk werd gemaakt.

    Maar op consoles is die trend er niet omdat uitgevers toch een soort monopoly hebben. Er is maar 1 Store per platform.

    En gekoppeld aan het feit dat we ook steeds minder demo's krijgen ben ik zelf ook nog wel wat huiverig om digitaal te kopen want zoals je zegt, als het een miskoop is ben je de sjaak want er is geen restwaarde.

    Maar dat remt een game als Destiny niet qua Digital sales , dat word blind gekocht. Denk ook dat je wat dat betreft ook wel verschillen in percentages digital en disc kan zien tussen een game als Alien (wat een beetje een gokje is qua smaak) en bijvoorbeeld CoD waar iedereen weet wat hij krijgt.

    Op consoles zijn de uitgevers op dit moment nog een beetje schizofreen bezig, steeds meer releases zijn digitaal en te preloaden of te streamen of noem maar op. Maar aan de andere kant durven ze de retailers nog niet echt zeer te doen door de prijzen op een niveau te zetten waar digitaal in 1 klap voor iedereen de meest interessante optie is. Of... ze denken dat de trend zo onvermijdelijk is dat ze de overgang liever langzaam maken op een hoger prijsniveau.. Want dat het een trend is blijkt iedere maand weer. Oktober was een record maand voor digitale sales op current en last gen en November gaat met CoD, AC , GTA, Dragon Age, Farcry dat record verpletteren
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2014
  2. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Ik ben iemand die nu beide consoles heeft en ondanks dat ik vind dat MS de betere papieren heeft, schort er op dit moment op beide consoles nog veel aan. Echter heb ik op de Xbox al 3 keer een update gehad waardoor het beter gaat en PS? Vandaag komt pas de echte update uit waarbij wat belangrijk aangekaarte functies zitten. De PlayStation is voor mij op dit moment meer een stofhapper en daarbij is het wachten op een grote exclusive of SP titel. Ik ben niet van plan om SP games op de one te spelen, puur door de mindere hardware.

    Uiteindelijk draait het toch echt om de games en waar de interesse ligt. Ik had ingeschat dat ik bij coop en MP games de one aan slinger en bij SP en exclusives de ps4. Denk dat het nog steeds een verstandige keuze was geweest :)
     
    Insane/Erret vindt dit leuk.
  3. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Hoezo heeft Ms de beste papieren. Sony kan online verbeteren. Kan ms de hardware verbeteren? Ja optimaliseren maar dat kan Sony ook

    Ja als je met betere papieren Gears of War bedoelt..
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2014
  4. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Zo deed ik dat vorig gen ook. 360 voor alles waar een MP in zat en PS3 voor exclusives

    Weegt het marginale voordeel in hardware op tegen het (imho) grotere voordeel van de betere online, infrastructuur, systeem software?

    Vergeet ook niet dat Ubisoft met AC: Unity het voordeeltje van de PS4 al links laat liggen en voor performance parity kiest. Los daarvan worden de verschillen her en der ook al wat kleiner. Het is nu vaak 900p tegen 1080p met vergelijkbare framerates. Hoe lang duurt het nog voordat je dan aan zo goed als gelijke performance zit en wat gaan de grote 3rd parties doen?

    MS kan de hardware niet verbeteren maar ik vind het aannemelijker dat MS meer performance uit verbeterde software/API's kan persen dan dat Sony Azure nabouwt of plot ineens hun dashboard net zo snel gaat door ontwikkelen als MS.

    Net zoals dat we vorige gen 8 jaar tevergeefs hebben zitten wachten op cross game chat omdat dat qua geheugendeling niet haalbaar bleek op de PS3 (omdat de overhead van het OS te groot zou worden gaan we nu weer tevergeefs zitten wachten op een resume feature die nu blijkt gewoon eigenlijk niet echt haalbaar is op het OS van de PS4 zoals het nu in elkaar zit.

    En ik klink misschien heel negatief over Sony, maar zo is het niet bedoeld.

    Ik heb alleen de laatste maanden het gevoel gekregen dat ik heel veel dezelfde fouten herken die ze vorige gen ook gemaakt hebben. Maar vorige gen zagen we dat helemaal vrij duidelijk omdat het toen de 360 was die eerder in de winkel lag en een bliksemstart had gemaakt. Nu heeft Sony de bliksemstart. Maar als je het bekijkt als een kwestie van Betere hardware tegenover betere ondersteuning dan is het wat dat betreft niet heel anders dan de vorige generatie
     
  5. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Ja ik snap je wel. Ik vind die Xboner ook geen baggerding. Heb dat ding hier ook staan en die gaat 11 nov weer aan. Maar zie niet hoe dat ding beter zou moeten zijn dan die PS. Vind die hele OS maar troep en onduidelijk. En nu zijn het 900p vs 1080p verschillen, je gaat ervanuit dan dat MS gelijk kan komen ermee, maar wie zegt dat Sony stil blijft qua performance in de games? En dat van Unity.. tsjah, wie moet je geloven, Ubisoft? Haha
     
  6. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik weet niet of ze gelijk komen, ik geef MS een iets betere kans om het gaatje iets te verkleinen dan Sony om het te vergroten omdat zij nu eenmaal een software bedrijf zijn. Maar ook al blijft het gelijk, op dit moment zijn de verschillen niet gigantisch meer.

    En je hoeft Ubisoft nergens in te geloven, de motieven voor het kiezen voor parity maken niet uit helaas.. zij bepalen gewoon hoe de game gereleased gaat worden. En als EA , Activision , Take Two etc daar in mee gaan straks zitten we hier mooi voor de kat z'n kut te discussieren en kan Digital Foundry wel inpakken

    Die uitgevers kijken alleen naar hun eigen portemonnee, ik heb echt geen idee of non-parity in hun belang is of niet. Gevoel zegt van niet.

    Als PS4 eigenaar wil ik uiteraard dat er zo goed mogelijk geoptimaliseerd word, elke frame per seconde extra is immer mee genomen en ik hoef er niks extra voor te betalen :+
     
  7. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    @Delphiki : je hebt in grote lijnen gelijk. Ook ik heb me enigszins verkeken op de verbeteringen van PSN die ik, nu we moeten betalen, wel had verwacht. Sony maakt er voor een groot deel weer hetzelfde zootje van als vorige gen. Ik hou mijn hart vast voor de update van vandaag :+

    Toch skip je mi twee belangrijke zaken. 1) de klant moet het verschil ook echt gaan zien. Het feit 'De ps4 is een krachtigere machine' en 'de ps4 is goedkoper' verkoopt bijzonder gemakkelijk. Zaken als 'de x1 heeft meer updates per jaar', 'de x1 heeft betere servers' etc zegt de gemiddelde klant, vermoed ik, een stuk minder.

    2) je bagatelliseert de hardwarevoordelen van de ps4 imo te veel. Het verschil van 900p en 1080p is voor het zicht wellicht niet zoveel maar is qua percentage aan pixels (44%) echt wel fors. Dat laat wat zien qua verschillen. Ik vermoed dat we op het gebied van exclusives die verschillen ook in veel grotere mate gaan zien. Misschien niet op het gebied van multiplats maar wel op het gebied van exclusives. Dat verschil wordt alleen maar groter denk ik. Voorbeeld. De X1 is een auto die 100kmph kan, de ps4 (44% sneller) kan 144kmph. Een absoluut verschil van 44. Beide auto's voeren een verbetering door van 20%. De x1 rijdt dan 120kmph, de ps4 rijdt dan 173kmph. Een absoluut verschil van 53kmph. Gevolg: een nog groter gat.

    Neemt niet weg dat ik de X1 echt wel een toffe console vindt, toch wel wat jaloers ben op de exclusives en dat psn balletjes zuigt ;)
     
  8. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Dat zei ik ook, Microsoft heeft wat zij goed doen niet goed kunnen verkopen. En dat is ook niet makkelijk.

    Qua hardware verhouding weet ik nog steeds niet precies wat het plafond van beide machines is. PS4 is duidelijk krachtiger, maar dat was de PS3 ook, de mooiste games van last gen waren de PS3 exclusives.. Ik denk niet dat je vergelijking op gaat qua verbeteringen, want ik denk dat de kracht van de PS4 in de simpele unified memory structuur zit. Dus verbeteringen moeten uit de engines/tools komen denk ik voor de PS4. Er is geen bottleneck zoals de X1 die heeft. Ik denk dat de X1 meer kan verbeteren dan de PS4, maar dat denk ik dan ook weer omdat ik gewoon een hogere pet op heb van MS als softwarebedrijf..

    Ik zie in ieder geval op dit moment de verschillen niet groter worden. Maar of dat is omdat de uitgevers daar niet aan willen , of omdat de verschillen gewoon niet groter worden.. Ik weet het niet

    Ik weet wel dat als ik naar The Order kijk ik niet zo onder de indruk ben als destijds van Uncharted 2. Zwarte balken en ons zelfs een sub 30fps proberen aan te smeren is gewoon een performance statement. Je zou verwachten dat dat de game is die het hardware voordeel echt moet gaan verkopen (en Uncharted 4 natuurlijk), maar wat ik er tot nu toe van gezien heb doet het me niet veel meer dan een X1 tech demo als Ryse..
     
  9. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    180p is toch geen 44% :p of en ik nu zo dom?

    Overigens gaat de auto discussie niet helemaal op, aangezien de samenhang van alles te maken heeft met het uiteindelijk presenteren van de console, al neemt dit niet weg dat de ps4 op papier wel beter is.

    Daarnaast is het voor ontwikkelaars (helaas) niet super interessant om games helemaal te optimaliseren voor beide systemen omdat het waarschijnlijk geen invloed op de verkopen heeft.

    Het maximale wordt pas gehaald bij de exclusives.
     
  10. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Er komen toch echt nog exclusives dit jaar voor de PS hoor.....of het je interesseert is een ander verhaal natuurlijk.
     
  11. Conscience

    Conscience Mr. Fahrenheit

    Berichten:
    2.406
    Leuk Bevonden:
    54
    Naast de hoogte komt er ook nog een stuk in de breedte bij ;).

    (1920 * 1080) / (1600 * 900)
     
  12. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Welke dan?
    Maar dan gaat ie toch nog steeds op? Want dat geldt voor beide consoles.

    mbt de 44%: je moet natuurlijk wel even naar het totaal aantal pixels kijken slimmie :+
     
  13. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Little Big Planet 3.
     
  14. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Vandaar dus,

    Nou'ja gedeeltelijk, uiteindelijk zal elke consoles ergens beter in zijn dan de andere, maar ik vind die vergelijking nogal zwart-wit ;) vandaar.

    Over 10 jaar gaan we lachen wat de launch titels waren en hoe crappie die eruit zagen.
     
  15. gnudde

    gnudde MGMT

    Berichten:
    192
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben het ook wel eens met Delphiki. Ik heb bewust bijna een jaar gewacht met de aanschaf van een nieuwe console. Gewoon om eens te kijken hoe de zaken zich zouden ontwikkelen.

    Ik was in eerste instantie helemaal niet gecharmeerd van de keuzes van Microsoft; die opgelegde policies, de mindere hardware, die verdammte Kinect wieder.... ik stond op het punt om me te bekeren en te radicaliseren richting ISony.

    Maar gedurende het jaar merkte ik toch dat ik meer sympathie kreeg voor Microsoft. Ze tonen zich een goede verliezer die oprecht (voor zover dat mogelijk is voor een commercieel bedrijf..) de dialoog met hun klanten aangaat en mij als consument genoeg signalen geeft dat ze de schouders er onder zetten en dat er continu verbeteringen doorgevoerd worden. Dat past beter bij mij dan de houding / daadkracht van Sony. Zeker als je die argumenten op een rijtje ziet staan die Dephiki aangeeft. met name de voorsprong op infra structuur en de kennis op het gebied van future proof services.

    Alle respect voor de 1st party developers van Sony en de prachtige dingen die ze uit de hardware (gaan) toveren, maar op de een of andere manier liggen 3rd party titels en Microsoft IP's me toch iets meer. Ik krijg persoonlijk altijd een soort van jeuk van Japans entertainment: grafisch prachtig, maar vaak onder de motorkap toch een beetje weird en oubollig, op het gebied van controls, story telling of hysterische voice acting :)

    Ik heb nu sinds 1 maand een Xbox One en ben er super tevreden mee. Met instant on kan ik lekker snel switchen tussen TV en games, af en toe met vrienden en een paar flessen drank lekker foute muziek op Youtube opzetten. Netflixen. Ik vind de games er prima tot schitterend uitzien en heb nog nooit iemand over de vloer gehad die helemaal uit zn plaat ging omdat ik de grafisch inferieure versie aan het spelen was. Kortom erg tevreden en ik voel me niet benadeeld, zeker met de doorontwikkeling van het platform door Microsoft.
     
    Rienbu, X-Junk, Insane/Erret en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Same here! In het begin ging ik ook blind voor de PS4 omdat MS het echt had verkloot en Kinect only was toch wel de druppel. Maar een geluk bij een ongeluk heb ik toch nog de juiste keuze gemaakt (kwam vooral door de PS4 voorraadproblemen) en ook al wist ik gewoon dat er een Kinect-loze versie zou komen (altijd geroepen) was ik echt blij dat het bevestigd werd. Ik heb zoals meerdere geen zin in 2 consoles en ik weet dat Gears en Halo te belangrijk voor me zijn. Ik ben daarom ook zeer blij dat het allemaal is goedgekomen en dat MS toch wist te luisteren naar ons. En MS doet echt goed z'n best met de constante updates, dat is echt goed om te zien dat ze er zoveel tijd en energie in steken. Het hele beter verhaal boeit me echt geen reet en wat me wel boeit is de belevenis en de vertrouwde Xbox-omgeving. En nog belangrijker... dat ik mijn favoriete games kan spelen!
     
    X-Junk en gnudde vinden dit leuk.
  17. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Jullie praten echt alsof de PS4 over 4/5 jaar uit elkaar valt ofzo. Maar goed, ik ben zelf futureproof, heb ze beide

    Ps4 heeft helaas geen arena shooters in de planning he? Miss U4 mp
     
  18. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Nou, als het net als bij de Vita gaat... MS doet imo meer moeite en ik denk dat ze achter de schermen met veel exclusives en nieuwe IP's bezig zijn. Maar goed, we zullen zien!
     
  19. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    zo bedoel ik het niet hoor, die hardware is gewoon goed. Kan nog jaren mee en daar gaan we in de komende jaren games op zien die de launch titels en ook wat we nu spelen gaan doen verbleken.

    Maar het hele ecosysteem er omheen zie ik aan de PS4 kant niet snel veranderen. En bij MS zijn ze op dat front veel agressiever, veel innovatiever en gewoon al veel verder
     
  20. SoleSurvivorN7

    SoleSurvivorN7 Active Member

    Berichten:
    1.802
    Leuk Bevonden:
    222
    Nu ik dit allemaal zo lees heb ik ook wel zo'n gevoel hoor.

    Eigenlijk was ik altijd van plan om de nieuwe Xbox te nemen, maar juist door die slechte communicatie, 500 euro, kinect van MS en de betere hardware van de PS4 ben ik toen toch voor de PS4 gegaan. De 2e reden was voor The Last Of Us en Uncharted games, maar eigenlijk is dat ook achteraf een beetje overdreven. Bedoel ik ken die ook gewoon op de PS3 spelen. Na een tijdje wel andere games (Alien etc) gekocht, maar die kan je natuurlijk ook gewoon op de Xbox One spelen. En eigenlijk heb ik nu geen echte exclusives meer die ik echt op de PS4 wil spelen (die games trekken me niet echt).

    Ik merk het nu soms ook wel hoor dat ik toch wel de Xbox One wil. Daarbij heb ik echt een toptijd gehad met de Xbox 360. Ik vond veel games echt veel beter spelen op de Xbox 360, mede door de fantastische controller die nu nog steeds geweldig aanvoelt. De Xbox 360 was ook echt perfect voor shooters en eigenlijk heb ik ook daardoor een beetje spijt dat ik toch niet voor de Xbox One ben gegaan. Shooters blijf ik altijd lekker vinden om te spelen en die controller is gewoon lekkerder om mee te schieten. Weet niet waarom precies, maar die pookjes op een Xbox 360 controller vond ik ook altijd veel beter geplaatst. Gewoon alles vond ik super aan dat ding. Zeker vergeleken met de PS3.

    Nu ook met die Halo collectie die komt. Die zou ik ook echt graag willen spelen, omdat ik Halo (SP en deels MP) vroeger echt heb grijs gespeeld.

    Je zou zeggen neem dan 2 consoles, maar nee ik wil echt maar 1 console thuis hebben staan. Dat had ik met de vorige generatie ook, maar alleen het laatste jaar van die generatie had ik een PS3 erbij gehaald, omdat ik toen toch echt The Last Of Us en nog een paar exclusives wilde spelen.
     
    Insane/Erret en Lethal AK47 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina