1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 28 jul 2013.

  1. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    In de hedendaagse tijd of is dat niet belangrijk? Anders zou bijvoorbeeld ''The Sun Also Rises'' groepje rijke mensen op vakantie in Spanje na WW1 ''Count of Monte Cristo'' een groot deel afspelen in het aristrocaten sfeertje, of ''The Remains of The Day'' over een butler van een rijk huis, . Als je het uiteindelijk een boek wil leven over een schitterend mooi, simpel en moraal leven dan kan ik je ''How Green was my Valley'' en ''An Man Called Ove'' aanraden.

    Verder denk ik niet dat ik iets gelezen heb dat echt in dat straatje past, maar ''The Great Gatsby'' zal wel één van de bekendste boeken zijn die in dat straatje valt.

    Wel interessante zoekopdracht, hoe die interesse?
     
    Martijnn vindt dit leuk.
  2. Martijnn

    Martijnn Disco disco, good good!

    Berichten:
    3.409
    Leuk Bevonden:
    764
    Hé bedankt Named! Ik ga hier wat mee doen. Hoe ben ik hier op gekomen, wel, het luxueuze heeft me altijd al aangestaan. Exclusieve meubels ook, goede whiskey en jazz. Dat heeft een bepaald sfeertje, lastig uit te leggen. Daarom lijkt me zo'n boek prima in die sfeer te passen :)
     
  3. captain vimes

    captain vimes upholding the law

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    40
    The talented mr ripley is misschien ook een optie?
     
    Martijnn vindt dit leuk.
  4. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Ik heb laatst Heart of Darkness van Joseph Conrad gelezen en ben compleet weggeblazen door een opeenvolging van magistrale zinnen. Wat een sfeervol boek. Ook lekker kort trouwens dus je bent er zo doorheen. Ondanks de leeftijd een gigantische aanrader.
     
  5. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Banned and Banished serie uit. Prima te doen. Zal ze over tien jaar vast niet meer herinneren maar heb me er goed mee vermaakt :)

    Begonnen met Malazan Book of The Fallen van Steven Erikson. Hoorde dat Gardens of the Moon heftig was om in te komen maar vind het tot nu toe alles meevallen. Ja je wordt in het diepe gegooid en er komen veel karakters in voor maar als je gewoon aandachtig leest en terugkijkt wie, wat, waar dan kom je al een heel eind. Wel echt een sick epic fantasy serie van tien boeken a 1000 bladzijdes per boek 8) Leest tot nog toe lekker weg en vind zo'n complexe wereld wel fijn na de voorgekauwde Banned and Banished enzo. Wel echt een serie waarbij je continu moet opletten hoe of wat.
     
  6. captain vimes

    captain vimes upholding the law

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    40
    Ik heb deel 1 gelezen, zitten een ontzettend vette scenes in tegen het einde. Het is inderdaad even doorzetten in de zin van vertrouwen dat het uiteindelijk allemaal wel helder wordt, daar moet je tegen kunnen. Ik weet alleen nog niet of ik me kan toeleggen aan de hele serie. Het is niet iets wat je even een tijdje weg kan leggen. Als ik nu na weken later aan deel 2 zou beginnen zou ik toch wel een synopsis doornemen eerst ;)

    Ik zit nu in het begin van de Time Travellers Wife, tot dusver briljant!
     
  7. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik kwam vandaag deze tegen: http://en.wikipedia.org/wiki/Chekhov's_gun

    Remove everything that has no relevance to the story. If you say in the first chapter that there is a rifle hanging on the wall, in the second or third chapter it absolutely must go off. If it's not going to be fired, it shouldn't be hanging there.

    —Anton Chekhov

    Dat is toch juist vreselijk? Waar is de verassing als ieder klein element wat genoemd wordt ook 100% zeker gebruikt gaat worden. Dan leeft de wereld en het verhaal voor mij niet meer, het is dan niet meer dan een lege set zonder ziel. En voorspelbaar.

    Bah.

     
    Jorrie vindt dit leuk.
  8. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Ik heb reeds Old Man's War gelezen van John Scalzi, mede omdat hij constant weer wordt aangeraden binnen het genre. Het is een behoorlijk simpel boekje met een aantal "diepgaande" vragen, voornamelijk op het moralistisch vlak dat de lezer erbij moet betrekken en eventueel aan het denken zet. Ik vond niet dat de schrijver erin was geslaagd om deze vraagstukken echt over te brengen, daarbij kwam ook dat het boek zodanig kort was dat er bijna geen ruimte was om de characters echt uit te werken.

    Kort gezegd, een erg interessant idee dat effectief is uitgewerkt door John Scalzi maar ik heb toch gemerkt dat zelfs binnen Sci-Fi ik karakter ontwikkeling nog erg belangrijk vind.
    Ik ga waarschijnlijk de latere delen alsnog lezen omdat ik me er uitstekend mee vermaakt had en het zijn ook niet de dikste boeken.

    Een ander serie waaraan ik ben begonnen, The Demon Cycle. Het valt in lijn met enkele andere fantasie series die ik eerder heb gelezen en het alom bekende "jong persoon trekt wijde wereld in en maakt naam voor zichzelf". Veel van dit soort type series hebben ook een bepaald "magie systeem", en wederom daar is ook hier sprake van.

    In de Demon Cycle boeken is de nacht niet veilig voor de mens omdat demonen dan tevoorschijn komen, de enige manier van verdedigen is door middel van symbolen(wards). Deze symbolen hebben elk verschillende eigenschappen maar over het algemeen zijn ze bedoeld om demon buiten te houden. Ze kunnen in zand worden getekend of worden gegraveerd in steen/hout/metaal etc. Het enige wat je kan doen is jezelf verdedigen doordat er geen symbolen bekend zijn om mee aan te vallen, deze zijn verloren gegaan door de jaren heen.

    Niemand durft ver te reizen wegens de duidelijk risico's het met zich meebrengt, de aantal die het durven worden ook goed betaald. Arlen, de hoofdpersoon van het verhaal durft een stap verder te gaan en gaat naar afgelegen gebieden op zoek naar kennis wat hem kan helpen in de strijd tegen deze demonen.

    Ik heb nu The Warded Man en The Desert Spear uit gelezen. Het verhaal blijft maar beter en beter worden en vermaak me er uitstekend mee. Mensen die Mistborn erg tof vonden en een wat duister en meer grafisch verhaal willen kan ik deze serie aanraden.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
    Killamonkey vindt dit leuk.
  9. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Demon Cycle boeken klinken erg interessant! Het is dat ik net al in een X-delige epic fantasy serie begonnen ben van 1000 pagina's per boek :+ Ga ze zeker onthouden. Zeker als je zegt dat je dit ook erg kan waarderen als je Mistborn tof vond :)
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
  11. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik meestal een week of 2. In drukke periodes was het soms wat langer, maar over het algemeen kan ik dus altijd uitgaan van 2 weken.
     
    WinterBase vindt dit leuk.
  12. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Europa staat op 4-8 werkdagen na verzending. Ik heb ze altijd binnen twee weken wel binnen. Boeken worden altijd apart verzonden dus als er één een langere dispatchdatum heeft dan krijg je de rest van je bestelling wel gewoon op tijd binnen.
     
    WinterBase vindt dit leuk.
  13. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
  14. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    1984 deze week uitgelezen, erg intrigerend boek met zo nu en dan wat pittige stukken er in.
     
  15. Typisch

    Typisch Evil is a point of view

    Berichten:
    152
    Leuk Bevonden:
    26
    Dat ziet er nice uit.


    Ik ben (voorlopig) klaar met A Song of Ice and Fire en ga van de week eens beslissen wat ik nu wil gaan lezen. Het liefst duik ik niet gelijk weer in een nieuwe lange serie zodat ik wat andere boeken met verschillende onderwerpen kan lezen, maar aan de andere kant is heeft serie (en dan vooral fantasy en sci-fi) veruit mijn voorkeur normaal gesproken.

    The struggle is real.
     
  16. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Laten we het maar niet hebben over de film. Dan krijg ik zo'n klaverblad gevoel: Nee, dat willen we niet weten. :+8)
     
  17. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Terry Pratchett overleden :mad:
     
  18. Typisch

    Typisch Evil is a point of view

    Berichten:
    152
    Leuk Bevonden:
    26
    Ik ga vandaag de knoop doorhakken en aan een nieuw(e) boek(enserie) beginnen. In het genre van (high)fantasy of sci-fi.

    Help! :+
     
  19. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Malazan Book of The Fallen van Steven Erikson. Niet altijd even makkelijke kost maar oh zo fucking vet. Epic fantasy for sure :)

    Wheel of Time van Robert Jordan (en deels Brandon Sanderson) wordt als high fantasy veel aangeraden. Ik vond er geen reet aan persoonlijk.

    Games of Thrones heb je vast al gelezen denk ik? :+ Anders zeker een aanrader.

    Stormlight Archive van Brandon Sanderson in geniaal maar heeft slechts twee boeken uitgebracht van de geplande negen ofzo.

    Mistborn Trilogy van Sanderson is ook erg tof.

    Als je van urban fantasy houdt is The Dresden Files van Jim Butcher ook een aanrader.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2015
  20. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Hyperion van Dan Simmons. Kruising tussen fantasy en sci fi. :cool:
     
    LocKuM en Killamonkey vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina