De laatste maanden zit ik dagelijks rond te kijken voor een eerste motor. In februari ben ik afgestudeerd en kan ik mezelf eindelijk een motor cadeau doen (na 5 jaar een A rbw te hebben heb ik welgeteld 0 keer op een motor gereden ). In de stad (stalling, diefstal, korte afstanden), met gratis OV en op een studentenbudget is het in mijn ogen nooit een verstandige optie geweest, maar dat is dus bijna verleden tijd. Toch kan ik nog wel wat advies gebruiken.
Ik ben ongeveer 1.87 lang en wil hem voor woon-werk/stads verkeer en het hele jaar door gaan gebruiken. Een zadelhoogte boven de 800mm lijkt me wel een must want opgevouwen zitten op zo'n Gladius lijkt me helemaal niks. Qua rijstijl hoeft het van mij niet zo sportief te zijn en volgens mij ben ik ook iemand die zijn rechthand wel onder controle heeft. Belangrijk in aanschaf is weinig onderhoud (hier is Yamaha heel gunstig met een onderhoudsinterval van 10.000km) en een laag verbruik. Mijn voorkeur gaat uit naar een naked rond de 600-700cc en het liefst een nieuwe motor of tweedehands van max. 4-5 jaar oud. De één zegt doen, waar de ander zegt dat je het op een oude fiets moet leren.
Qua nieuwe motoren zit ik vooral te kijken naar de ER6n (€6.999), MT-07 (€7.199) of pas aangekondigde XSR700 (€8.499) waarvan de laatste modellen pas in 2014 en 2016 gereleased zijn. De ER6n is al wat ouder, maar de modellen voor 2008 vind ik niet mooi (ongeveer €4.500 tweedehands uit 08/09). Een 2e hands Street Triple R uit 2008-2012 met de ronde koplamp lijkt me ook leuk, maar met 105pk een beetje aan de zware kant als eerste motor (plus de hogere onderhoudskosten, verzekering, verbruik etc). Of kan ik beter direct gaan kijken voor een MT-09 o.i.d. omdat je anders te snel zat zou kunnen worden van een 600cc?
Wat zijn jullie tips en ervaringen? Waarschijnlijk is het verstandiger om eerst een 125cc/250cc van een paar honderd euro aan te schaffen, maar mijn gevoel zegt dat ik beter een motor kan kopen die ik mooi vind en waar ik een paar jaar mee vooruit kan. Wat zijn eventueel leuke en goedkope motoren zijn om op te starten (en dan bij voorkeur een naked en niet te laag bij de grond)? Of wat zijn leuke alternatieven voor de ER6n (de XJ6, FZ6 en Suzuki's vallen sowieso af qua zadelhoogte en uiterlijk. Honda CB's zijn vaak 4 cilinders en weer wat duurder in aanschaf en de oudere modellen zijn niet echt mooi).
De nieuw aangekondigde XSR700:
Laatst bewerkt: 20 nov 2015