1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. bulletproof010

    bulletproof010 Hey! Listen!

    Berichten:
    1.818
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Opzouten met die vluchtelingen herdenken op 4 mei, want zijn dat Nederlanders?? NOPE.
    Ze zoeken indd maar lekker een aparte dag uit.

    Dit houd onze dodenherdenking in en geen "vluchtelingen" herdenken uit andere landen :

    In de oorspronkelijke opzet ging het hierbij uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle Nederlandse oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat.


    Laat ze die vluchtelingen lekker herdenken op 30 februari ofso. :+
     
    Servantes, Alexknl, WinterBase en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ten eerste zijn migranten geen oorlogsslachtoffers.
    Als we iemand uit Tunesië gaan vergelijken met een jood tijdens WOII... Tja.

    Ten tweede, hoe breder je het trekt, hoe minder focus je hebt op het oorspronkelijk doel.
    Het wat breder trekken is gewoon dom: met keti koti ga je ook niet de Joodse oorlogsslachtoffers herdenken lijkt mij (je zou het eens kunnen voorstellen, kijken wat de reactie is).
    Waar leg je de grens? Ik zie het doel er niet van in. Waarom moet je deze 2 zaken in godsnaam gaan mengen?


    Oftewel ik snap niet waarom je dit erbij wil trekken. Heeft geen zin. Ik snap dat je daar over wilt nadenken maar 4 mei is daar geen geschikte dag voor. Doe dan 20 juni ofzo.
     
    Rampage vindt dit leuk.
  3. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Het zegt wel genoeg dat de gemeente Amsterdam vraagt of die kerel het een ander tijdstip wil doen maar Voorberg dat gewoon weigert.
    Gewoon een aandachtsgeile activist die geilt op de nieuwsberichten met zn naam. Droplul.
     
    WinterBase vindt dit leuk.
  4. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik denk dat @L.A. bedoelt dat het niet erg is om er over na te denken over hoe Doden herdenking in de toekomst vorm te geven.
    Het is daar nu gewoon nog veel te vroeg voor, maar we zijn inmiddels op het punt dat de oorlog alweer 72 geleden is afgelopen en toch wel een beetje in de vergetelheid begint te geraken. Nog 20 jaar en er zijn in de regel geen mensen meer die de oorlog bewust hebben meegemaakt en overleefd hebben.

    Hiermee bedoel ik uiteraard niet dat we het moeten vervangen en dat we die mensen maar moeten vergeten, absoluut niet! Wij danken immers onze vrijheid aan die mensen (hoewel daar een andere dag voor is) en stilstaan bij het verleden is nooit gek. Maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die de verbintenis met de dodenherdenking missen.

    Ik vind het voor die vluchtelingslachtoffers heel erg, maar het gaat mij persoonlijk te ver om dit op "onze" dodenherdenking erbij te doen. Doe dat lekker tussen 5 mei en kerst ergens, maar niet op 4 mei.
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Dodenherdenking is niet alleen voor WOII slachtoffers hé...


    Verder zeg ik dat het ook prima is om allerlei andere slachtoffers te herdenken, maar doe dat dan op 20 juni ipv 4 mei ofzo.
     
  6. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Oja dit was in Utrecht toch?
    Tja ik vind dit persoonlijk beetje vreemd op Nationale Dodenherdenking. En dan wel de Marokkaanse en niet de vlag van Canada/USA/Polen/Engeland. Gaat mij te ver.


    Anyway Fred wat is jouw gewaardeerde mening. Kunnen we weer ff bekvechten ;)
     
  8. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    haha! ik ben er nog niet over uit, ik ken de traditie van dodenherdenking niet heel goed en weet ook niet precies wat die activist nu wilde. ik zie wel toegevoegde waarde voor het betrekken van de actualiteit in de herdenking, en daarin is imo ook ruimte voor een diversere samenstelling van slachtoffers. ik denk dat aan dit herdenken namelijk ook wel een aspect van lering en bewust blijven hangt.

    in die mening word ik gesterkt door sommige reacties hier, die een lagere waardering toekennen aan de dood van een vluchteling. (het is toch wanstaltig dat iemand in de context van deze discussie bij wijze van grap zegt dat de vluchtelingen dan maar op 30 feb herdacht moeten worden.) als dat werkelijk is hoe sommige mensen hierover denken, geloof ik dat alle "zuivere" herdenkingen bij elkaar nog niet genoeg zijn om iets te leren van de gevallen slachtoffers die het volgens hem wel waard zijn te herdenken.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Dat ik geen vluchtelingen wil herdenken op 4 mei zegt helemaal niets over wat ik van vluchtelingen uberhaupt vindt natuurlijk. Sterker nog, het doet juist afbreuk om het samen te trekken vind ik.

    En dodenherdenking ís actueel. Je herdenkt ook de soldaten die vorig jaar in Mali zijn omgekomen namelijk.
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    ja mijn reactie ging ook niet over jouw standpunt hoor.

    dat afbreukrisico is er enerzijds wel, maar ik zie ook wel kans om het juist van waarde te laten zijn. ik denk dat het erg van de vorm afhangt.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  11. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.062
    Leuk Bevonden:
    4.706
    Waarom doet mij die ster in de Marokkaanse vlag zo denken aan een Pentagram.
     
  12. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Omdat het een pentagram is.

    Penta betekend 5
    Hexa = 6

    Dus als je een hexagram bedoeld, dat zijn er 6 (Jodenster is bijvoorbeeld een hexagram)

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
     
  13. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Wat is dat voor onsmakelijke vergelijking om meer waarde toe te kennen aan het leven van opa Henk dan een vluchteling? Dat is niet waar opa Henk voor gestreden heeft vriend dit soort gedachten..

    Overigens zei ik helemaal niets over vluchtelingen; dat was toch die activist? Ik geef alleen maar aan dat ik me er wel iets bij kan voorstellen dat men erover nadenkt het iets breder te trekken. Nu heb ik zelf nog opa en oma gehad die echt de oorlog hebben meegemaakt en waar ik veel verhalen van heb meegekregen; maar die groep wordt steeds kleiner. Veel jongeren weten nog maar weinig van de oorlog (wat wel kwalijk is overigens) en veel gamen gewoon door om 20:00. Dan slaat het imo het hele doel mis.

    Schone taak voor scholen om veel aandacht te blijven besteden aan de geschiedenis (daarom is bevrijdingsdag ook zo belangrijk) maar als het steeds lastiger zal worden om daadwerkelijk terug te denken aan slachtoffers van 70 jaar geleden is het ook niet zo gek om langzaam te kijken naar een link met actuele slachtoffers.

    Hoeveel mensen zullen daaraan denken?
     
  14. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    Daar denken vele linkse intellectuelen anders over. Die bestempelen jou als een fascist en xenofoob. Een spijtige zaak. Een minderheid denkt het te moeten bepalen voor de meerderheid.
     
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570

    Ik denk dat 99% denkt aan de WOII slachtoffers ja. Maar wat wil je nou zeggen? Er denkt niemand aan de slachtoffers van Mali, dus afschaffen? Maar het is ook onzin om over de oorlog van 70 jaar terug te denken? Maar wel denken aan de bootvluchtelingen? En volgens jou denkt er niemand aan Mali...

    Ik snap je wederom niet. Lees je eigen posts eens terug, je spreekt jezelf tegen. Jij denkt dat we zo meer sympathie krijgen voor de vluchtelingen? Denk dat het averechts werkt helaas.
     
    Rampage vindt dit leuk.
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ten slotte ben ik het niet eens met jullie beeld hoe deze dag leeft. Jullie onderschatten de jeugd, die zijn er wel mee bezig. En als ze dat niet zouden zijn gaat deze toevoeging daar echt geen verandering in brengen.
     
  17. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik begrijp dat je het, wederom, niet begrijpt omdat je, wederom, woorden in andermans mond wilt leggen.
    Ik denk dat er vrij weinig mensen zijn die aan slachtoffers in Mali denken inderdaad. Jij serieus wel dan? Maar afschaffen heb ik nergens genoemd. Over bootvluchtelingen heb ik het ook niet gehad laat staan een manier om meer symphatie voor hen te krijgen.

    Jij zegt dat je denkt dat 99% straks om 20:00 klaar zit en aan WOII slachtoffers denkt. Wauw dat zou indrukwekkend zijn! Het lijkt mij echter vrij naief. De meesten jong volwassenen en jongeren hebben geen grootouders meer inmiddels waar ze verhalen van horen over de oorlog. Dat maakt het niet minder erg..ik zeg ook er moet juist aandacht aan besteed blijven worden op scholen..maar het wordt toch steeds lastiger om daar met enig realisme aan terug te denken.

    Ohja dit was ook een leuk filmpje:
     
    RaouLioo vindt dit leuk.
  18. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Welk land is dat filmpje gemaakt?
     
  19. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Sneek.
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    99% van de mensen die stil zijn ja.

    Maar wat is nu je angst dan LA? Dat de jeugd niet meer aan de WOII slachtoffers denkt? Of dat dodenherdenking an sich ouderwets is? Als je dat nu eens vertelt kunnen we verder.
     

Deel Deze Pagina