Ik was ooit van plan een Clio 4 RS (1ste type, geen Trophy) te kopen maar ben daar na de proefrit vanaf gezien (en rijd nu rond in een 3 RS Cup haha).
De kleur van die 4 RS (Jaune Sirius) was prachtig en is zo'n beetje mijn meest favoriete auto-kleur, maar de reden dat ik er vanaf zag:
- De automaatbak was op manual rete, RETE traag. En dan bedoel ik niet het daadwerkelijke schakelen (dat gaat gewoon in 150ms ongeveer), maar de tijd tussen indrukken flipper > activatie bak. Je moest ongeveer opschakelen bij 4500rpm (inclusief tergend vervelende schakelpiep) en het daadwerkelijke schakelen gebeurde dan bij 7000 nog iets. Alsof er een Pentium 3 boardcomputer tussen hangt. Compleet ongeschikt om sportief mee te rijden en dus wat mij betreft ook compleet ongeschikt voor een RS. Maar als je alleen maar op automaat rijdt heb je hier geen last van.
- De auto heeft een elektronisch sperdifferentieel. Mijn kort daarvoor gestolen auto had een mechanisch sper, en dat is een factor 10 vetter om mee te rijden. In plaats van dat ik bij het uitacceleren door de bochten heen gesleurd werd, hield de auto in, ging het binnenste wiel afremmen, en dat voelde super lame. In plaats van extra grip en een stoot in je rug kreeg je een auto die er geen zin in had. Heel duf.
- Wielophanging was, ondanks het cup chassis, niet heel hardcore. Ik was een hard onderstel gewend en dacht met de cup hetzelfde te krijgen, maar er leek teveel gefocussed op comfort. Gevoel in het wegdek was daardoor niet wat ik gewend was.
- De stoelen waren meh.
Wat wel prima was, was het geluid. Hij roffelt leuk.
Verder heeft de auto niet echt aandachtspunten. Check vooral de gebruikelijke dingen bij een RS (stuur/fusee kogel ploinkjes), kijk of hij rechtdoor rijdt als je het stuur los hebt, en wees niet bang het ding in de bochten echt goed op z'n flikker te geven (dan komen de meeste kraakjes en piepjes naar voren, als hij die al heeft).
Mocht je eenmaal tot aanschaf overgaan zou ik overwegen een GPS tracker of iets in te bouwen. Toen ik aan het zoeken was voor dit type auto waren van de 245 geleverde 4-RS'en er al 13 gestolen hier in Nederland.
Have fun vandaag!
Ben echt een mierenneuker wat betreft feeling in auto's dus kan goed zijn dat je je helemaal niet kan vinden in mijn bevindingen hierboven. Ik weet ook niet wat je gewend bent nu, maar de vermogensafgifte van zo'n 4 RS gaat ongetwijfeld een glimlach op je gezicht geven
Klik om te vergroten...