Even over de 'discussie' hierboven, wat betreft media-aandacht en dergelijke.
Ik heb het laatst in het slapeloze nacht even uitgezocht, omtrent het nieuwsbericht dat er een carnavals-wagen in de optocht van Oldenzaal racistisch zou zijn.
Ging over dit stuk:
https://www.metronieuws.nl/nieuws/b...tische-optocht-carnavalsvereniging-onder-vuur
Een bericht dat in z'n gelijke vorm ook op regionale en andere lokale websites stond bij ons in de buurt, over en carnavalswagen met als thema: "Afrika en Safari" waarbij mensen met donkere smink op tussen liepen.
Die Facebookgroep, Movement X, heeft 4700 likes en volgers.
Niet heel groot, maar zeker ook geen hele kleine pagina.
De 2 oprichters zijn 2 vrouwen die zichzelf Feminist noemen.
De één komt uit Brussel, de andere uit Rotterdam.
Niet echt mensen dus die naar een Optocht in Oldenzaal gaan kijken, of volgen op RTV Oost.
Vervolgens wordt er stukje tekst getypt dat vol staat met aannames:
Niet echt een redactioneel hoogstandje.
Onderaan dat bericht worden enkele lokale nieuwssites getagged, alsmede een paar landelijke en de post wordt online geslingerd.
Deze post wordt MAARLIEFST 13 keer gedeeld, 20 keer geliked en ontvangt 22 comments.
En wat schetst dan mijn verbazing, bijna alle nieuwssites delen het bericht. Waar bijna niets aan toe wordt gevoegd en het wordt er neergekalkt alsof er een enorme mensenmassa zich storen aan zwarte smink.
Het is dus letterlijk een mening van 1 of 2 individuen, die niet eens erg versterkt wordt (13x gedeeld) maar door nieuwssites te taggen wel nationaal bereik genereren.
Niet dat het de fout is van die pagina hoor, ik vind het vooral een falen van journalisten dat ze zo'n mening klakkeloos plaatsen.
Klik om te vergroten...