1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Ik bedoel; kijk naar dat plaatje. Lopen wij Nederlanders met tulpen in onze neus? Geen enkele Nederlander die zich daaraan stoort ...
    Maar er word door een groep (S.O.S) weer wat geroepen en er word nu gehoor aan gegeven. We leven in een tolerant land ... maar sommige dingen slaan werkelijk waar niets op. Gaat straks de genderneutrale groep ook roepen dat Sneeuwwitje eigenlijk een X op haar paspoort moet hebben? Of gaat PETA zich straks actief bemoeien met Doornroosje en de wolf? Want, welke flapdrol legt er nu een wolf in bed?

    Op een gegeven moment is het wel genoeg denk ik...
    2019; het jaar waarin alles aanstootgevend is.
     
  2. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Wat voor mij een beetje het verschil maakt is dat een stereotype van jezelf niet erg is omdat je het over jezelf doet. Als je anderen gaat stereotyperen kan dat gevoeliger liggen omdat je mogelijk de plank misslaat. Vergelijkbaar met het sentiment dat je kan hebben dat alleen jijzelf iets slechts mag zeggen over je familie, als een ander dat doet gaat het te ver.
    Dit is misschien niet de exacte redenering van de Efteling of protestgroepen, maar dit is voor mij waar het op lijkt qua 'onderbuikgevoel'.
     
  3. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Precies, zo is het ook. Zoals gangmembers in de VS, die noemen elkaar toch best vaak "nigger" (of is dat alleen in films :)) maar als blanke kun je dat beter niet zeggen want dan is het racisme.
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Volgens mij wordt het niet aangepast n.a.v. klachten maar op eigen houtje. Toch?
     
  5. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Die S.O.S groep heeft al vaker aangegeven dat betreffende attractie niet kan en racistisch is.
    Dat de Efteling dat nu (op eigen houtje, maybe...) gaat aanpakken ... tja. 1+1=2?
     
  6. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Ik blijf dat vaak ook wel lastig vinden. Ik begrijp heel goed dat de term 'neger/nigger' aanstootgevend kan zijn als uitgesproken door een blank/wit/nietdonker persoon vanwege de racistische historische achtergrond. Dat doe ik dan dus ook niet.

    Alleen wordt diezelfde term in de muziekcultuur door rappers vaak gebruikt in hun songteksten wat tot lastige situaties kan leiden.

    Voorbeeldje:
    Vorig jaar geloof ik was er bij een concert van Kendrick Lamar in de USA een moment waarbij hij een blank/wit/nietdonker meisje op het podium had gevraagd om het nummer mee te rappen, en toen sprak ze dus 'nigger' uit want ja, zo gaat het liedje. Vervolgens begon (een deel van?) het publiek haar uit te joelen omdat ze het niet vonden kunnen, en dus zei Kendrick tegen het meisje dat ze geen 'nigger' mag zeggen. Ik vind dit zo'n lastig geval, want ik weet zeker dat dat meisje echt geen kwaad in de zin had en gewoon vol zenuwen dat liedje probeerde mee te rappen, er even niet bij stilstaand dat ze iets zei wat vanuit haar mond gevoelig kan liggen. De andere kant van het verhaal is dat je dit dus juist kunt zien als bewijs van de 'white privilige' die het meisje heeft: Ze zit in de luxe positie dat ze zich er niet van bewust is dat ze niet 'nigger' moet zeggen omdat ze er zelf geen last van heeft.

    Hoe dan ook, ik snap de redenering van beide kanten en dus weet ik niet zo goed welke houding ik moet aannemen. Vaak is er in discussies over dit soort onderwerpen weinig ruimte voor nuance en gaat alle begrip voor 'de andere kant' helemaal verloren.
     
  7. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Als Kendrick aanstoot geeft aan blanken die nigger meerappen in zijn nummers dan moet die dat woord niet gebruiken in zijn songteksten.

    Ik had hem slimmer ingeschat. Bizar dat die het meisje niet ondersteunde in dit geval. Hij heeft zelf verdomme de tekst geschreven, hoe achterlijk kan je zijn.

    Daar gaat mijn respect voor hem.
     
  8. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik vind het hypocriet, maar ik snap het wel, van beide kanten. De mens is nu eenmaal zeer hypocriet, het is moeilijk om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Dat is niet inherent aan je afkomst, de mens zelf is hypocriet en ziet dingen vaak alleen vanuit het eigen standpunt. Natuurlijk is het racisme als je als blanke geen liedje mag meezingen waar het woord Nigger in zit. Want? Is mijn blanke geld wel goed genoeg om je album te kiezen maar niet om mee te zingen als het woord nigger valt? Maar het is natuurlijk een gevoelige zaak, dat snap ik wel. Zeker in de VS waar rassenhaat de normaalste zaak van de wereld is.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557

    Jo Fred, heb je al gehoord dat dit een complete Hoax lijkt te zijn?
    Auw.
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Oh echt? Gelukkig! Waarom auw? Juist niet dan toch? Of bedoel je omdat er nog steeds oneindige voorbeelden die geen aandacht krijgen omdat het geen high profile mensen zijn? Dat is wel auw inderdaad...
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Auw dat een persoon z'n eigen mishandeling in scene zet om een punt probeert te maken.
     
  12. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Joram van Klaveren ook al moslim geworden!
     
  13. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik heb dit niet meegekregen trouwens, hoe zat dit nou?
     
  14. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Wie?
     
  15. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Joram van Klaveren
     
  16. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
    Een afvallig PVV'er en voormalig uitgesproken Islam-criticus. Zo'n beetje een zelfde situatie als wanneer fredfenster besluit bij de KKK te gaan.

    Je weet niet precies waar het over gaat maar je hebt het ondertussen al wel vast als nieuws geplaatst omdat het je agenda dient, Dr. Goebbels.
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    ¿Que?
     
  18. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Klinkt meer als een publiciteitsstunt en zijn politieke carrière nieuw leven in te blazen.
     
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Denk eerder dat je z'n PVV periode zo moet zien: islam bashen zonder er iets van te weten. En toen ie eindelijk islam naast zijn eigen religie legde een wat genuanceerder beeld kreeg maar het pas makkelijker in je straatje om te doen of de PVV periode gewoon politiek alert was en dat ie als moslim op PR en politiek gewon uit is. Moeilijk te accepteren dit he? :lol:
     
  20. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Draait dat eens om. ;)
     

Deel Deze Pagina