1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het XBW lagerhuis

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Iris, 24 mei 2006.

  1. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Jezus, discussie gaat alle kanten op.

    Unpopular opinion: ik vind het gebrabbel over kapitalisme niet zo interessant en afleiden van de discussie over racisme.
     
    Cyndris vindt dit leuk.
  2. WorkingTitle

    WorkingTitle ..

    Berichten:
    2.220
    Leuk Bevonden:
    2.817
    Negers zijn lief
     
  3. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    De klassenstrijd ligt aan de basis van dat racisme (alsook van vrouwenonderdrukking, LGBTQ+ onderdrukking, ableism, etc.). In zijn speech It's a class struggle, goddammit! haalt Fred Hampton (een Black Panther die 21 was toen hij in een gerichte aanslag werd vermoord door de FBI, dus simpelweg een executie zonder proces) een uitspraak aan die Supreme Court judge Taney ruim 100 jaar eerder deed in de Dred Scott Decision over het stoppen van slavernij: "Nigger, you're nobody, you're property, you're a slave. That the systems--the legal system, the judicial system--all types of systems that are functioning in America today was set up long before you got here, brother. Because we brought you over to make money to keep what we've got going, these avaricious, greedy businessmen, to keep what we've got going, going on." (Tekst is overgenomen van de speech.) En Hampton zegt over de implicaties van die uitspraak het volgende: "You know a lot of people have hang-ups with the Party because the Party talks about a class struggle. And the people that have those hang-ups are opportunists, and cowards, and individualists and everything that's anything but revolutionary. And they use these things as an excuse to justify and to alibi and to bonify their lack of participation in the real revolutionary struggle. (...) First of all, we say primarily that the priority of this struggle is class. That Marx, and Lenin, and Che Guevara end Mao Tse-Tung and anybody else that has ever said or knew or practiced anything about revolution, always said that revolution is a class struggle. It was one class--the oppressed--those other class--the oppressor. (...) If we never negated the fact that there was racism in America, but we said that when you, the by-product, what comes off of racism, that capitalism comes first and next is racism. That when they brought slaves over here, it was to take money. So first the idea came that we want to make money, then the slaves came in order to make that money. That means that capitalism had to, through historical fact, racism had to come from capitalism. It had to be capitalism first and racism was a by-product of that."

    De klassenstrijd leidt zeker niet af van de strijd tegen racisme, de klassenstrijd is fundamenteel voor de overwinning op racisme en andere vormen van onderdrukking. Dat los van elkaar zien is onwetendheid of anders sabotage, en zal nooit slagen.
     
  4. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Ik ben tijdens mijn vakantie vorig jaar in Zuid-Afrika van de toeristische 'Garden Route' afgeweken en zo'n 1000km door het 'binnenland' gereden, door kleine dorpen waar doorgaans alleen donkere mensen wonen. Moet je ook eens doen. Dat zou je wereldbeeld aardig bijspijkeren.
     
  5. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Klinkt als een aflevering van Kunta Kinte!
     
  6. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ga je nou expres verder niet in op posts richting jou?
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Fred komt weer eens met een voorbeeld wat zich 10000 km verder heeft afgespeeld uit een tijd wat ook alweer decennia terug ligt.

    Waarom moet men in een discussie over racisme altijd teruggrijpen naar of nazi Duitsland of USA jaren 60? Er is heus wel iets beters wat speelt qua racisme in Nederland anno 2019. Jammer dat je dat dan niet benoemd.
     
  8. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Anders is het moeilijker om je punt te maken anno 2019. Dat doen een hoop mensen die zich constant gediscrimineerd willen voelen. Ja, ik zeg willen.

    De Sylvana's en Fredjes van Nederland doen alsof zij achterin een bus moeten zitten vanwege hun kleur. Alsof zij het bezit van een grote blanke baas zijn en vier kinderen van hem hebben. En dat vind ik echt oprecht walgelijk.

    Ondertussen zitten ze in een dik huis, dure auto, bezitten Ipads (want die worden natuurlijk gemaakt door rijke blanke mensen) en profiteren ze IEDERE dag van het leven in Nederland en alle voordelen die het biedt.

    Dan schamen ze zich eigenlijk een beetje omdat ze best wel Westers zijn en dan ineens hebben alle blanken het gedaan, mag je witte mannen en snowflake zeggen, de holocaust erbij halen en zeggen dat je spuugt op het kapitalisme. En dan kunnen Fred en Sylvana gaan slapen en voelen ze zich voor even weer 1 met de mensen die het inderdaad slechter hebben dan zij. Lekker warm onder hun dekbedje gevuld met ganzenveren. Uiteraard niet tweedehands, want Fredje is niet van het tweedehands, daar is hij te goed voor.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nou ik bedoelde eigenlijk dat er wel degelijk hier en daar racisme is, maar iedereen is te druk om proberen te bewijzen dat er institutioneel racisme heerst. Als ik zwart zou zijn zou ik echt balen dat men zich zo enorm inzet tegen zwarte Piet en niet tegen het feit dat ik veel vaker moet solliciteren dan anderen.
     
    WorkingTitle vindt dit leuk.
  10. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Uiteraard is er racisme en dat zal altijd blijven. Overal waar een meerderheid is, is er ook een minderheid en steekt racisme de kop op. Voorbeeld gaf ik al eens. Ik was blank op een plek waar de meeste niet blank waren. Ik werd dus gediscrimineerd. Net zoals een Chinees jongetje uit mijn klas, Peter. Omdat hij Chinees was, niet goed kon lezen (wel tekenen trouwens) en altijd een snotneus had. Hij was mijn vriend, want dan waren we niet alleen. Dit verhaal is trouwens gewoon waar en is niet om een punt te maken.

    We moeten stoppen met de blanke kapitalist de schuld te geven dat er racisme is. Racisme is iets menselijks en is niet alleen iets van blanke welgestelde mensen. Dat is gelul, niet iedere blanke is rijk of heeft een makkelijk leven. Er zijn genoeg donkere mensen die het veel beter hebben dan ik.

    Jij weet trouwens niet hoe je zou reageren als je zelf donker zou zijn. Dat is gissen, je weet het namelijk niet.
     
  11. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Dat heb ik gedaan toevallig. Dus je punt is dat als je 9000km reist je het ook 1x kan meemaken ipv dagelijks in eigen land?
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  12. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik heb gister 12 uur gewerkt dus sorry als ik iets gemist heb. Maar ik kan niet reageren in een tijd dat het jouw uitkomt. Ondertussen ging de discussie al weer heel ergens anders over.
     
    Yerewn vindt dit leuk.
  13. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Holy shit, Fred is toch niet stiekem je trollaccount hè?

    Zonder dollen, zou legendarisch zijn.
     
  14. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Nee hoor, je kunt het als blanke ook iedere dag meemaken. Wat is daar nou zo moeilijk aan? Jij zegt dat de witte man (met witte tranen, maar jij bent niet racistisch hoor) nooit geconfronteerd wordt met zijn huidskleur.

    Dat is niet zo, maar dat begrijp je niet. Want je bent vooral bezig met de slachtofferrol. Racisme begint met onbegrip voor de ander, onwetendheid. Ervan uitgaan dat witte mensen nooit worden geconfronteerd met hun huidskleur is precies het probleem. Want het is niet waar, net zoals dat het niet waar is dat donkere mensen in Nederland niet worden gediscrimineerd.

    Als ik dat ontken en doe alsof het niet zo is, dan ben ik een racist omdat ik het ontken (of, in sommige optieken, de veroorzaken van de Holocaust). Maar als het omgekeerd is en er wordt gezegd dat je blanken niet kunt discrimineren, terwijl de termen witte mannen, snowflakes, witte tranen, veroorzakers van de Holocaust me om de oren vliegen dan is het allemaal prima? Dat is niet racistisch?
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Ik zit trouwens 's avonds (gelukkig) niet zoveel op XBW (want eigen tijd), maar 1 ding valt me wel beetje op...


    Fred woensdag <18.00 uur:

    Fred woensdag >18.00 uur:

    Fred donderdag <18.00 uur:

    Fred donderdag >18.00 uur:
    Ik zie een patroon van hypocrisie. Hij maakt zich 2x schuldig aan de dingen die hij zelf aankaart.
    Whats next? Gaan we vandaag discussiëren over vleesetende tyfusmongolen, en dat Fred dan vanavond meld dat hij zelf ook net een heerlijk ossenhaasje op heeft?
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
    Tim, Rampage, Jorrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Het is eigenlijk heel triest om eerlijk te zijn. Hij heeft het ook gewoon echt zelf niet door. Begint racisme niet bij onbegrip voor de ander? Jezelf beter voelen dan een ander of een groep? Een ander of een groep haten? Blanke mensen die wegkijken anno 2019 zijn de nieuwe donkere die banen inpikken. En maar zeggen dat blanke niet gediscrimineerd kunnen worden en in dezelfde zin spreken over witte mannen, snowflakes en de holocaust erbij halen.
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik maak me niet schuldig aan de dingen die ik aankaart en al was dat zo dan toont mijn hypocrisie nog niet mijn ongelijk aan, maar is het voor jou een kapstok om op de man in plaats de inhoud te gaan spelen.
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Mwah, als je eerst roept dat het racisme debat een middel is om de arbeiders tegen elkaar op te stoken, om je er vervolgens zelf schuldig aan te maken, en dat je kapitalisme kut vindt maar het levert je toch wel een aangenaam leven op, dan is het toch niet zo gek dat ik een beetje twijfel aan je motieven? Als jij roept dat kapitalisme kut is, en ik wijs je er op dat je zelf ook kapitalist bent, is dat geen ad hominem lijkt me.

    Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe we het beter kunnen doen in Nederland. We zijn nu vooral maar aan het zeiken. Voel me bij een klimaatspijbelaar zo.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  19. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Dat jij een ander beschuldigt van op de man spelen is nogal wat. Moet ik wat quotes van jou richting een aantal van ons plaatsen? In de eerste de beste post richting mij noem je me direct een racist. Mensen zoals ik hebben ervoor gezorgd dat de holocaust heeft kunnen plaatsvinden.

    De witte wegkijker die bang is dat zijn mooie leventje anders verpest wordt. Hetzelfde leventje waar jij ook je Ipadjes koopt en je te goed voelt voor tweedehands spullen. Wat? Jij kijkt niet weg? Omdat je op een forum wat domme dingen roept over witte mensen? Is dat voldoende om je eigen reet schoon te vegen? Nee, jij bent echt een held hoor. De moslims zijn blij met een voorvechter als jij.
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik heb zoiets niet gezegd over dat debat. En jouw definitie van kapitalist klopt dan simpelweg niet, dus het zou vooral raar zijn als je me zo noemt.

    Beter zou zijn wanneer persoonlijk eigendom wordt afgeschaft (bijvoorbeeld van grote stukken grond of de productiemiddelen, niet persoonlijk bezit zoals je schoenen of woning).
     

Deel Deze Pagina