1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Ja maar gvd dan daalt de uitstoot van ammoniak op de Noordpool, hebben we geen zak aan.
     
  2. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    En als er dan straks minder ijsberen in de zee zwemmen, dan daalt het waterniveau (heb ik ook als ik uit bad stap), en dan heb je dadelijk die versterkte dijken voor niks gemaakt!? ;)
     
  3. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Dan maar wat Pfas in je drinkwater dus, daalt het niveau nog verder!? :p
     
  4. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Nadeel van democratie. Niet de juiste dingen doen, maar wat de meeste mensen pikken. Word je cynisch van. Vandaar dat ik symboolpolitiek zoals jij het noemt, tot op een bepaalde hoogte ook ok vind. Stapsgewijs moeten mensen wennen aan dat sommige dingen kut zijn. De gesprekken moeten op gang komen.

    En hey, dan gaan jullie toch lekker allemaal met 130 km/u naar het Malieveld. Als iedere groep zo reageert, kunnen ze niet anders dan met een goed onderbouwd plan komen. (zei hij optimistisch)
     
    lwn vindt dit leuk.
  5. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Zolang de overheid niet met een fatsoenlijke uitkoop-regeling komt, zal geen enkele boer zelf besluiten om te stoppen.
    Er zijn boeren zat die willen stoppen, maar die kunnen financieel helemaal niet stoppen.

    Daarnaast vind ik dat er ook te weinig oog is voor het feit dat de Nederlandse boer, de meest intensieve boer is ter wereld. De Nederlandse boer heeft het boerenwerk tot industrie verheven, waardoor we een vele grotere opbrengst realiseren als een vergelijkbare boer in een ander land. Met andere woorden, een boer uit een ander land zal voor de zelfde netto opbrengst, meer Co2 uitstoten dan de Nederlandse boer doet. Dus door Nederlandse boerenindustrie te verkleinen, vermeerderd de wereldwijde Co2 uitstoot als direct gevolg.
     
  6. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Dit hele land is toch compleet gek geworden ...
     
    Daz vindt dit leuk.
  7. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Ja klopt ik zit redelijk diep in de materie aangezien ik ooit ecologie heb gedaan 10 jaar geleden en toen wisten we al dat dit probleem er aan zat te komen. Nu werk ik niet direct aan de stikstof maar ben wel onderdeel van een van de ministeries die het moeten gaan oplossen en veel van mijn mede-trainees zitten ook op het stikstofdossier voor het ministerie van landbouw. Dus hier leeft het wel want bij ons stonden de trekkers voor de deur.

    Om op je vragen in te gaan:
    1) De reden dat in 2019 aan de handrem wordt getrokken is omdat de Raad van State de overheid dwingt om in te grijpen en ze niet meer hoger in beroep kunnen. Als de staat nog een keer in beroep kon hadden ze dat waarschijnlijk gedaan en dan hadden we dit probleem in 2021 gehad. Het is alleen uitstel van executie geweest. Het probleem speelt eigenlijk al langer (sinds voor deze rechtszaak). Toentertijd heeft het Ministerie van Landbouw een rekentrucje bedacht waar je wel stallen mocht uitbreiden als je plechtig beloofde dat je in de toekomst allerlei stikstofbesparende maatregelen zou nemen (de zogenaamde Programmatische Aanpak Stikstof, oftewel PAS). In de praktijk gingen boeren uitbreiden maar namens ze vervolgens níet die stikstofmaatregelen die ze moesten nemen, of de maatregelen die ze namen werkten alleen op papier en niet in de praktijk. Door dit gesjoemel werd de welbekende rechtzaak aangespand door burgers en een aantal natuurorganisaties. De Raad van State gaat mee met de aanklager dat de overheid inderdaad boeren heeft laten uitbreiden en volgens niet van ze heeft geeist dat ze op een later moment daadwerkelijk reduceerden. Daarom hebben we nu zo'n groot probleem.

    2) Och je moet eens weten wat voor een lijdensweg het is om die heide te behouden. Al tijdens mijn Bachelor kwamen we veel op de heide en worden daar constant herstelmaatregelen getroffen om te voorkomen dat het overwoekerd wordt. Er wordt daar speciaal begraasd, op sommige plekken wordt zelfs de hele grond afgegraven omdat de bovenlaag te vervuild is door de eutrofiëring (stikstof). Bij de heide doen we dat omdat het belangrijke ecosystemen zijn en voor een deel uniek in NL maar dat kunnen we niet overal doen. Ook is niet élk natuurgebied (en dus niet elke heide) bedreigd door de stikstof want op sommige plekken zijn de boeren wel uitgekocht en daar hoeft dan minder onderhoud plaats te vinden. Maar dat je een mooie foto op de heide kan maken is natuurlijk puur anekdotisch. Bovendien is de biodiversiteitswaarde van een gebied en de mooie foto ook niet per se gecorreleerd. Een ander sterk bedreigd ecosysteem in NL zijn bijvoorbeeld de bloemrijke voedselrijke natte graslanden. Die zijn echt helemaal naar de tyfus aan het gaan. Ook in Limburg hebben we bijvoorbeeld véél minder orchideeën dan vroeger omdat ze allemaal verdrongen worden door stikstofminnende planten. Van deze bloemen zijn ook weer allerlei insecten afhankelijk en die sterven ook uit. Die insecten zijn weer essentieel voor de bestuiving van andere planten die zich niet goed meer kunnen voortplanten. Zo krijg je dus een kettingreactie.

    :cool: Nee ik vind het niet zo krom. Na de landbouw is ten slotte de mobiliteitssector de tweede bijdrager aan het stikstofprobleem. Het kabinet is echt niet blij dat ze die snelheid naar beneden moeten halen maar het alternatief is dat de bouw stilstaat. 100 rijden doet niet zo heel veel maar het compenseert wel een béétje, en dat kleine beetje is precies genoeg om de bouw weer op gang te helpen aangezien de bouw maar voor een heel klein deel bijdraagt aan het stikstofprobleem. Dus zo creëeren ze wat ruimte op korte termijn zodat ze aan een oplossing kunnen werken voor de lange termijn. Als je de veestapel genoeg doet krimpen dan kan je op termijn de snelheid weer 130 maken.

    Ook heeft het eigenlijk weinig te maken met populatie. Op zich heeft het een link in de zin dat de populatie vraag heeft naar vlees en dat deels in NL geproduceerd wordt, maar 70 á 80% van onze vleesproductie is voor de export. Dus zelfs al zouden we onze Nederlandse populatie verdubbelen dan zouden we nog steeds met dezelfde stikstofuitstoot ze allemaal van een biefstukje kunnen voorzien, en daarna nog ruim 40-50% van het vlees kunnen exporteren. Dat is dus precies het probleem. We produceren hier voor de export wat ze ook in het buitenland kunnen produceren, op een plek waar het veel minder schadelijk is voor de natuur omdat het minder dichtbij de natuurgebieden ligt. We zijn in Nederland gewoon veel te klein in oppervlakte voor de absurde veestapel die we hebben.

    Behalve de producten die direct van het vee afkomen (met name vlees, maar ook kaas en in mindere mate eieren) is het andere eten eigenlijk vrij 'emissieloos'. Ook de industrie en de luchtvaart draagt maar weinig bij aan het stikstofprobleem. Ze stoten wel stikstof uit, maar dat is van een ander type dat onze natuurgebieden veel minder aantast. Zie bijvoorbeeld deze studie als je dat uitgelegd wil zien: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2019/10/factsheet-stikstofemissie/. Dat we op andere gebieden minder moeten consumeren is ook een ding maar dat heeft weinig met onze huidige stikstofcrisis te maken. Dat gaat meer over o.a. klimaatverandering (CO2, veel uitgestoten door de zware industrie) en luchtkwaliteit (fijnstof). Dat zijn stuk voor stuk dingen die we moeten oplossen, maar de uitstoot van de industrie en de luchtvaart is niet het type uitstoot dat primair de Natura-2000-gebieden bedreigt. De stikstof van de landbouwsector (ammonia) en de mobiliteitssector (stikstofoxiden) is dat wel.

    Met andere woorden: Ons stikstofprobleem heeft weinig te maken met onze bevolkingsgrootte. Het heeft alles te maken met onze relatief veel te grote veestapel. Ook wil ik graag benadrukken dat het probleem niet de landbouw an sich is. Akkerbouwers en tuinbouwers dragen ook relatief weinig tot niet bij aan het stikstofprobleem. Dus laten we niet alle boeren over één kam scheren. Het probleem komt van een zeer specifiek deel van onze landbouwsector, wat weer een zeer specifiek en klein deel is van onze economie. Daarom zeg ik dat we gegijzeld worden door de veehouderij: Ze hebben voor hun aandeel in onze economie (~3%, misschien nog minder) een onevenredig grote macht over de besluitvorming op dit moment. In mijn optiek. Natuurlijk moeten we een nette manier vinden om dit probleem op te lossen en moet er geld komen om veehouders uit te kopen, maar het moge duidelijk zijn dat de makkelijkste en goedkoopste manier om het probleem te verhelpen is door gewoon minder koeien, varkens en kippen te houden in Nederland.
     
    Gyrrack, Jorrie, lwn en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    en die zwarte pieten dan pf.
     
  9. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Alstublieft nee.
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  11. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Dus, we gaan massaal 100 rijden overdag om de uitstoot van co2 met 0,07% te drukken? :+
     
  12. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ja in het kort gezegd wel. Probleem is met name dat landbouw en natuur in Nederland op dezelfde postzegel moeten passen waardoor dit soort noodsprongen nodig lijkrn te zijn op de korte termijn.
     
  13. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    CO2 en stikstof zijn twee verschillende discussies.

    Bovendien zit de winst niet zozeer in het langzamer rijden, maar in het lagere aantal files. Dat wordt vaak vergeten. Je moet niet de stikstof van 130 km/u vs 100 km/u gaan vergelijken, maar 130 km/u + de bijkomende extra files door ongelukken vs 100 km/u. Als je dat doet is het verschil groter.

    Nog steeds een klein verschil, maar genoeg om de bouw weer op weg te helpen. Als we 130 willen blijven rijden moeten de ANWB-leden naar het Malieveld gaan (het liefst met een trekker :+) om te eisen dat er stallen worden gesloten.
     
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Dus de files ontstaan omdat mensne met 130 km/h rijden?
     
  15. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Files ontstaan voor een belangrijk deel geloof ik door snelheidsverschillen; door mensen die 130 rijden die geconfronteerd worden met mensen die 90 rijden (en hem op de linkerbaan prikken wat tot (nood)remmen leidt). De eerste doorrijder moet flink remmen, degene daarachter schrikt en remt nóg harder, etc. etc. voor je het is een file ontstaan (daar hoeft dan niet eens voor gebotst te worden).

    Hoevaak zie je het niet dat je lekker rijdt, en een kilometer verderop een hoop remlichten ziet oplichten, ogenschijnlijk om niets. Je kunt er gif op innemen dat wanneer je zelf ongeveer die plek hebt bereikt (en niet anticiperend wat ruimte tot je voorganger hebt gehouden / gecreeëerd), je ook aanleiding zult hebben om te remmen. Vaak veroorzaakt, is mijn overtuiging, doordat iemand 5 minuten daarvoor z'n Daihatsu de linkerbaan opgooide met een gangetje van 90. Het was die 90-rijder die het probleem was, de oorzaak van de file (in wording), maar de oplossing zit hem in het aanpakken van de 130-rijder helaas, omdat er niet heel veel tegen die (spreekwoordelijke) Daihatsu-rijder te doen valt, behalve aanpakken op heterdaad.

    Ik ben er zelf best wel van overtuigd dat de flow van het verkeer, en dus de filedruk, erbij gebaat zal zijn als de snelheidsverschillen tussen langzaam rijdend verkeer en snel rijdend verkeer verkleind worden. Door de maximumsnelheid op 100km/h te leggen bereik je dat. Het zijn niet persé de 130-rijders die het probleem zijn, maar de verkeerskundige combinatie van 90-rijders en 130-rijders op hetzelfde stukje asfalt volgens mij.



    EDIT:
    Beetje dit verhaal dus:
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2019
    Sliv vindt dit leuk.
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Files in Nederland bestaan voor het belangrijkste deel omdat iedereen tussen 8 en 10 de weg op moet, en vervolgens op een 4 baans weg een stad in moet.
     
  17. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Het is een combinatie van.
     
  18. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Files ontstaan omdat mensen niet kunnen rijden
     
  19. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Files ontstaan omdat mensen autos hebben
     
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Computer files
     

Deel Deze Pagina