1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    ik bedoelde dat je door te kijken naar de moderne en vooral strafrechtelijke wetten moeilijk de oorsprong vindt. Oorsprong is ook een beetje een lastige term hier. Maar volgens mij bestaan wetten vaak om machtsposities en eigendomsrechten te beschermen.
     
  2. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Onder meer de filosofen Jean Jacques Rousseau en Thomas Hobbes onderbouwden de noodzaak van een politieke organisatie op grond van deze vooronderstelling. Van nature verkeert volgens Hobbes de mens in een oorlog van allen tegen allen, waarin de afzonderlijke individuele belangen continu met elkaar in botsing komen. Dit zou komen door schaarste volgens Rousseau, Hobbes ging er echter van uit dat het conflict leidt tot schaarste. Deze toestand, waarin homo homini lupus est (de mens voor de mens een wolf is), wordt opgeheven door de institutie van een regering; hiervoor is een sociaal contract noodzakelijk. Over de vorm van de regering waren deze denkers het niet allemaal eens; Hobbes bijvoorbeeld bepleitte een absolute monarchie, terwijl anderen voorstanders waren van een democratie, of een andere vorm.

    Naast onder anderen Thomas Hobbes, Spinoza, Montesquieu, Rousseau en (meer recent) Rawls heeft Locke ook naam als een van de grote verdragstheoretici. Verdragstheorieën (vaak "sociaal contract" genoemd) geven een onderbouwing, en daarmede een rechtvaardiging van de staat en de staatsmacht. Hierbij zijn vooral twee werken van belang: Two Treatises of Government (1689) en Epistulae de tolerantia (brieven over verdraagzaamheid, 1689-1706).

    De staat is bij hem niet een door God gegeven en aan de mens opgelegd instituut, noch is zij een soort organisme dat als vanzelf gegroeid is, zij komt pas tot stand doordat de mensen de grootst mogelijke veiligheid en bestaanszekerheid zoeken. De staat is het product van een in vrijheid door burgers gesloten overeenkomst waarbij men afspreekt een deel van zijn natuurlijke rechten over te dragen aan de overheid. Locke vertrekt hieruit vanuit een natuurtoestand van de mens. In deze natuurtoestand is de mens noch goed noch slecht. De aarde is door God aan alle mensen gegeven en dus is de aarde van iedereen. Iedereen kan aanspraak maken op alle goederen. Als iemand echter een goed 'vermengt' met arbeid (zijn eigen arbeid of die van zijn dienaars) houdt het collectieve eigendom op te bestaan en komt het eigendom van deze zaak in handen van de bewerker. Met de afgrenzingen van eigendom komen de mensen in conflict met elkaar en zullen ze deze conflicten zelf moeten oplossen, hun recht laten gelden. Het sociaal contract van Locke biedt een institutionalisering van het recht (o.a.) en zorgt ervoor dat eigenrichting tezamen met disproportionele straffen tot het verleden behoren.

    Een dergelijk "contract" kan bij Locke door dezelfde burgers gewijzigd worden als er sprake blijkt van veranderde omstandigheden. Bovendien kunnen de burgers regeringen en dergelijke afzetten als zij de rechten van het volk niet naleven (tirannie, absolutisme...). Er bestaat bij Locke (en hier is hij volledig in tegenspraak met zijn voorganger Hobbes) dus geen absoluut heersersrecht. Het beste voorbeeld van dit gedachtegoed van Locke is de Amerikaanse Declaration of Independence.

    Er is maar één staatsvorm die kan samengaan met deze staatsfilosofie, en dat is de constitutionele democratie. Participatie van de burgers was voor Locke dat er een representatieve vertegenwoordiging is door middel van het stemmen voor afgevaardigden van het volk. Tevens geldt er in de staatsopvatting van Locke de 'scheiding der machten'. Het geheel van deze burgerlijke staat noemde Locke de civil society.

    Heb ik allemaal helemaal zelf uit Wikipedia gekopieerd. En daarom, concluderend, is het niet meer dan logisch dat er een vuurwerkverbod is ingesteld.
     
  3. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Denk het niet hoor
     
  4. Dedsec-NL

    Dedsec-NL Active Member

    Berichten:
    91
    Leuk Bevonden:
    141
    Ja en de mensen die nog steeds op de zelfde partijen stemmen of niet stemmen mogen niet klagen.

    Ooja dat nieuws van die hitlergroet in het stadion schijnt vaak niet waar te zijn, want ze zeten gewoon die camera stil, als jij met je hand doet van ga weg.
     
  5. Dedsec-NL

    Dedsec-NL Active Member

    Berichten:
    91
    Leuk Bevonden:
    141
  6. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Te bizar als je erover nadenkt. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Iran dat vliegtuig zelf uit de lucht geschoten...per ongeluk
     
  7. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Zonder harde bewijzen vind ik momenteel zowel de visie van Iran als VS niet betrouwbaar gezien de situatie.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  8. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Vuurwerkverbod voor Iran.
     
    Reckuuza en Yellow 13 vinden dit leuk.
  9. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Beter voor de VS. :+
     
  10. Dedsec-NL

    Dedsec-NL Active Member

    Berichten:
    91
    Leuk Bevonden:
    141
    In het beging van deze video word vertelt vanuit de Democratische partij dat het eigenlijk wel geweldig is als blanke mannen zelfmoord plegen, en daar word dan ook vrolijk om gelachen, en wat is de media stil zeg.


     
  11. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    https://www.telegraaf.nl/nieuws/100...eraanpak-wegens-schijn-van-etnisch-profileren

    Ik raad Halsema aan om even een dagje door Amsterdam-West (en dan vooral Nieuw-West) te rijden. Ik snap dat etnisch profileren niet heel chique is, maar er zijn hier letterlijk meer audi's en mercedessen per straat dan in oud-zuid. Enige verschil is dat dit voor een groot deel sociale huurwoningen zijn ipv huizen van 5+ ton.
     
    Yellow 13 en Garrett vinden dit leuk.
  12. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Wat een slappe-hap-GL-Halsema beleid weer zeg. :)

    Blijkt maar weer.. Amsterdam oogst wat het gezaaid heeft door voor zo'n linkse gemeenteraad (en als afgeleide daarvan een linkse burgemeester) te gaan. Mooie spiegel, en waarschuwing, voor de rest van Nederland.

    EDIT
    Verder wat Nanninga zegt hahaha :lol:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2020
  13. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Nanninga is ook een debiel, daar moet je dan weer niets van aantrekken.
     
    Garrett vindt dit leuk.
  14. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Heeft hier wel een punt anders. Juist door te insinueren dat patser-aanpak en etnisch profileren mogelijk (de schijn van) raakvlakken hebben ben je vanuit links perspectief eigenlijk enigszins racistisch bezig :)
     
  15. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Overigens gewoon het etnisch profileren anders ditchen en overgaan op micro-geografisch profileren. Gewoon in de ‘achterstands’ wijken dure auto’s natrekken.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  16. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Prima, want dan zou het niet echt micro geografisch profileren zijn. Dat komt bij alle bevolkingsgroepen voor, die dure auto's. Mijn oude buurt heeft sinds een aantal jaren ook een buurman met een dikke mercedes, even zo dikke vrienden met dikke auto's, maar ondertussen doet die samen met zijn kinderen een krantenwijk en is praktisch de hele week, de hele dag thuis. Vorig jaar is zijn kringloopwinkel nog gepakt in het centrum. 28 vierkante meter aan wiet op de bovenverdieping. Die soort patsers komen in alle groepen voor. Voor de hardwerkende ''Hollander'' of ''Marrokaan'' zou ik zeggen dat ze van mij allemaal wel mogen verdwijnen en niet alleen in Amsterdam of Sneek. Maar goed, hoe wil je dat aanpakken als er ook bij de overheid een groot tekort aan mensen is? 8)
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Maar is jouw oude buurt geen achterstandswijk dan? Anders snap ik je eerste 2 zinnen niet. Gaat niet om de paterserbak zelf he.
     
  18. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Dat Coronavirus gaat nu wel rap zo :+ Als Schiphol op slot gaat slaat hier de paniek ook toe.
     
  19. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Zijn toch alleen voorzorgsmaatregelen? Tot nu toe is het virus minder dodelijk dan het reguliere griepvirus.
     
  20. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Dat is het geworden. West in het klein zou ik het haast noemen, altijd wat aan de hand en geregeld een politiewagen of ambulance die ergens moet zijn. Die patserbakken waren een X aantal jaren geleden amper te zien en ik woon er al mijn hele leven. Het mooie aan die bakken is dat je kunt zien welke van een zakenman is en welke van een patser. Die van een patser hebben altijd vuil om de auto, die van een zakenman niet. Wat zou ik graag eens een team van de politie eens goed door de wijk willen laten gaan. :+
     

Deel Deze Pagina