1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Wat betekent solidariteit als die nooit wordt uitgesproken? Ik snap dat vanuit onderdrukt perspectief zij eerder gezien worden als bijdragers aan het probleem dan aan de oplossing. Een solidair persoon dat niets doet om daaraan blijk te geven, gaat zwijgend op in het meerderheidsgevoel waarin racisme (in wat sommige de ruime zin van het woord zouden noemen) een norm is.

    Ik hou het niet zo bij maar je kan in (delen van) activistische kringen (op welk gebied dan ook) een drang herkennen om iedereen te plaatsen als hetzij mede- hetzij tegenstander. En dat leidt soms tot overhaaste of overtrokken oordelen met averechts effect.

    De neutrale groep is al decennia (in NL) de neutrale groep die nauwelijks iets van zich laat horen. Daar keihard ingaan is niet fraai, maar misschien we effectiever om van die groep een deel in beweging te krijgen dan de softe aanpak. Sterker nog, sinds de aanval frontaal en soms ronduit lomp wordt ingezet, is er al een groep witte mensen gemobiliseerd die voorheen zweeg.

    Ja die bedoel ik. Ik herinner me geen specifieke Posts, gelukkig is het even geleden allemaal en laten we dat ook zo laten, maar in discussie ZP bijvoorbeeld of door steeds over negers te spreken zelfs nadat erop is gewezen dat dat een racistische term is.
     
    Modder-Eter vindt dit leuk.
  2. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Veel uitspraken samenhangend met de vluchtelingenkwestie hangen inderdaad denk ik, zoals Jimmy aangeeft, primair samen met bescherming van je eigendommen/veiligheid/cultuur en niet met 'simpel' racisme. Niet zelden zijn ze ook te onderbouwen met statistiek.

    https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/do...id-en-criminaliteit-naar-migratieachtergrond-

    Met een lompe (en als racistisch aan te merken) uitspraak als 'ik vertrouw [bevolkingsgroep x] niet, want ze stelen'
    wordt vaak impliciet denk ik bedoeld:
    'ik vertrouw [bevolkingsgroep x] in iets mindere mate omdat uit onderzoek is gebleken dat leden van deze bevolkingsgroep, vergeleken met leden van andere bevolkingsgroepen, relatief gezien een oververtegenwoordiging kennen in diefstalgerelateerde misdaden, waardoor ik leden van deze bevolkingsgroep iets wantrouwender bejegen wanneer het mijn eigen spulletjes aangaat, waarbij ik uiteraard nog wel wil benadrukken dat ik begrijp dat het overgrote deel van [bevolkingsgroep x] uitstekende hardwerkende burgers zijn, wat uit diezelfde statistiek blijkt.' Het draait mij hierbij niet om sec de etniciteit van deze bevolkingsgroep, maar aan de statistieken die eraan kleven. Mensen worden op allerlei manieren in groepen ingedeeld, waar statistieken aan kleven.. Dat kan op bevolkingsgroep zijn, op het merk auto dat je rijdt, en of je veroordeeld pedofiel bent of niet. Om soortgelijke redenen ben ik namelijk ook nét wat alerter als ik een Daihatsu bij het begin van een oprit spot terwijl deze nog 60km/h rijdt dan wanneer ik daar een Audi zie; ervaringen uit het verleden leren dat de kans dat (de opa in) de Daihatsu hem met 60km/h de snelweg opgooit wat hoger is dan bij de Audi-rijder. Idem wanneer je de keuze hebt om een pedofiel of een niet-pedofiel op je kind te laten passen. Het is basis-survival-instinct van alle mensen om ervaringen (en dus ook statistieken) uit het verleden mee te nemen in oordelen en afwegingen.

    De impliciete uitspraak is al een stuk genaunceerder, maar bekt natuurlijk wat minder lekker, zeker op plekken waar je maar 140 tekens kunt plaatsen. Idem trouwens voor de uitspraak 'black lives matter' die hier en daar wat wrevel oproept, maar waarmee als ik het goed begrijp het veel genuanceerdere 'black lives matter too' mee wordt bedoeld.

    Afhankelijk van je huidskleur mag je dat woord wél of niet gebruiken... ;)

    En wat nu als je geen Twitter of Insta hebt.. Moet ik dat nu gaan aanmaken en zo'n verhaal erop zetten om geen racist gevonden te worden?

    In mensen die zich wél en niet tegen racisme hebben uitgesproken..

    Imho is wat je doet (en laat) belangrijker dan wat je zegt.

    Don't do as I say but do as I do, en vice versa :)
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
    Reson en Jimmy J. vinden dit leuk.
  3. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Ik dacht dat ik de enige was maar ik irriteer mij al jaren aan de term "black lives matter" en het vuistje omhoog doen zoals de "black power" organisatie.

    Als je niet doorhebt dat die term en dat vuistje super racistisch zijn dan gaat racisme nooit ophouden en ben je juist een onderdeel van het probleem door daar aan mee te doen.

    Dus kappen daarmee en alle racisten gewoon aanspreken op hun waarschijnlijk onbewuste walgelijke racistische gedrag

    All lives matter
    Power of the individual
     
  4. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Wat is er racistisch aan de term Black Lives Matter?
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  5. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Er wordt onderscheid gemaakt op huidskleur, en er wordt niet expliciet gezegd (maar wel bedoeld geloof ik) dat niet-zwart ook mattert.

    Tegenwoordig moet je alles wat je zegt voorzien van teringlange disclaimers nuances en toelichtingen. :)
     
    Rampage vindt dit leuk.
  6. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Als je begrijpt dat het inclusief is bedoeld ("black lives ALSO matter") dan is er toch niks racistisch aan?
     
    B Tender vindt dit leuk.
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Toch zorgt dat ontbreken van 'too' nog voor veel verwarring hoor.


    Maar zou je ook kunnen zeggen over die 'ik vertrouw [bevolkingsgroep x] niet want ze stelen' uitspraak die ik hierboven uitlichte. Met wat context en toelichting is heel veel wat racistisch lijkt dat uiteindelijk niet, of veel minder :)
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
  9. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Als je zeg dat je van je moeder houdt, zeg je dan dat je niet van je vader houdt? Dit is echt een groot bullshit argument.
     
    Fiasco, Sliv en Jorrie vinden dit leuk.
  10. schijterwt

    schijterwt *-*

    Berichten:
    1.188
    Leuk Bevonden:
    616
    Net als deze vergelijking
     
  11. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Dus als de iedereen had begrepen dat zwarte piet niet racistisch is bedoeld dan had het ook niet verboden hoeven te worden?

    Het überhaupt benoemen van een afkomst, religie of iemand zijn kleur moet gewoon stoppen als daar geen heel belangrijke reden voor is(denk aan het opsporen van een persoon)

    Alle media bijvoorbeeld die altijd maar weer spreken over die witte agent, die zwarte persoon, die islamitische terrorist of de Noord Afrikaanse vluchteling.

    Het benoemen van afkomst etc is iets wat we altijd gedaan hebben en het zal niet makkelijk zijn om ermee te stoppen maar mijn inziens is het de enige manier om naar een oplossing toe te werken.

    En terwijl we het hier over hebben bedenk ik mij ook altijd weer de hypocrisie van alles en iedereen want kijk naar hoe het er werkelijk aan toe gaat in de wereld.
     
  12. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Een van mijn minder intelligente kennissen plaatste een tekst over Zuid-Afrika. Dat het daar wordt toegelaten dat blanke boeren worden afgeslacht en dat hun land wordt afgenomen. En dat mensen dat als weerwoord moeten geven als er positieve discriminatie wordt toegepast of bij het roepen dat Black Lives Matter.
    Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Mijn zoontje van 5 toont meer begrip voor wat eerlijk is en hoe de wereld in elkaar steekt. Het is echt te kleinzielig voor woorden.
    Het geneuzel hier is ook veel te gevoelig. Toon begrip dat het over het algemeen niet helemaal eerlijk is nog. That is all. Kom niet met details aanzetten dat je ook een keernde hand hebt geschud van een lichtgetint iemand. Daar gaat het niet om. BLM is een extreem voorbeeld omdat het in de US extremer is dan hier. All lives matter. Zeker. Maar in de werkelijkheid is dat zelden echt aan de hand. Ras, religie, sexualiteit, rijkdom, politieke voorkeur, alles wordt aangegrepen om groeperingen neer te zetten en tegenstellingen te vinden. En iedereen doet daar aan mee. Het is doodvermoeiend.
     
  13. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Net als jouw reactie op mijn voldoende sense makende vergelijking.
     
  14. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Vind het nu wel mooi. Ik lees hier en daar dat alle witte mensen schuldig zijn aan racisme? Wauw. Snel vergeten dit jaar
     
  15. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Beetje kinderachtig Fred, ook al begrijp ik het wel.
     
  16. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    #BLACKEDMATTERS

    [​IMG]
     
    Fiasco, Servantes, Zifnap en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Ik vind de discussie hierboven ook een beetje vermoeiend eerlijk gezegd.

    EDIT: <KNIP> weg met die hele tekst. Teveel bla bla van mijn kant.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Hm ja is ook lastig.


    Anywayyyy dus had laatst een gesprek over kapitalisme op 't terras enn Fred wat denk jij
     
    Reckuuza, fredfenster en Zifnap vinden dit leuk.
  19. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Oh nee Jonny Boy, ga dan maar weer verder met het huidige onderwerp! ;)

    Mijn tekst is ook veel te langdradig geworden. Ik mis soms verandering bij mensen (hoewel demonstreren natuurlijk een goede eerste stap is). Maar het zou fijn zijn als we als mensheid van theoretisch geklep eens oprecht de stap maken naar een betere wereld. Het is leuk om erover te PRATEN, maar wat DOEN we er aan? Wat hebben we eigenlijk te verliezen? Hebben we überhaupt iets te verliezen? Ik weet het niet, dus ik vraag het maar...
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Jo dat hele doen is waar blm over gaat?
     
    Zifnap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina