1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Je weet het wel maar hebt het niet vastgesteld, oké.

    Verder eens met Tyrant hierboven, denk dat hier weinig verdere discussie/ophef nodig is.
     
  2. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik heb een vooruitschrijnend inzicht op basis van alle eerdere gevallen waarin er gediscrimineert wordt tegen witte mensen en er verder niks gebeurde omdat witte mensen gewoon verder gaan met hun leven en dit naast zoh neerleggen.
     
  3. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.010
    Leuk Bevonden:
    9.575
    Dat zijn er een hoop, die heb jij allemaal voorbij zien komen? :p
     
  4. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Want jij als witte man wordt staande gehouden door de politie, niet binnengelaten in een discotheek of niet aangenomen omdat je wit bent?
     
  5. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    In dit voorbeeld ging het niet om individueel geval op een persoon.

    Het ging om iemand die het hele witte ras minderwaardig noemt. Dit gebeurt zeker in de huidge discussie regelmatig maar waait zo weer over.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.010
    Leuk Bevonden:
    9.575
    Maar wat zou je graag zien dan?
    Die man is zn baan kwijt, move on. Je kunt lastig met hem in discussie gaan.
     
  7. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik snap jou niet. Ik was het eens met jouw statement naar Taab dat men hier en in de wereld feller reageert hij zwart racisme. Vandaar de reactie maar die werd niet goed begrepen.
     
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.306
    Ik denk dat ik racisme en belediging verwar hier. Ik denk dat het goed is dat hij is ontslagen en weer door. Precies zo.

    Zwarte mensen zijn veel gevoeliger voor racisme dan witte mensen. Dat merk je hier ook een beetje. Dat is logisch. Het maakt het racisme niet minder erg natuurlijk. Idealiter worden van beide kanten een beetje nuchter gereageerd, maar daar zijn we nog niet.
     
  9. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    3.732
    Gaan we uberhaupt wel de 'goede' richting op?
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    How so?

    Ik vind tbh in een wereld waar wit domineert (en daarmee bedoel ik niet de gehele wereld, maar wel waar wij het in deze discussies grotendeels over hebben) racisme vanuit die dominante groep ernstiger dan racisme vanuit gemarginaliseerde groepen tegen de dominante groep. Een dominante groep gewapend met racisme is immers veel schadelijker dan een gemarginaliseerde. (Betekent uiteraard niet dat ik vind dat gelijke gevallen van racisme ongelijk behandeld moeten worden.)
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.010
    Leuk Bevonden:
    9.575
    Nee ik reageerde op deze opmerking van Taab:
    Dat vind ik bagatelliseren van racisme.
    Jouw oproep om met zn allen onwjis verontwaardigd te gaan doen deel ik niet. Zoals ik zei, dit zijn racistische en anti semitische opmerkingen, het ontslag is terecht en move on.
     
  12. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.306
    Tsja, geen idee. Moet een beetje denken aan Tuckmans stadia van groepsvorming: forming, storming, norming, performing. We blijven steeds in de 1e 3 fases hangen en heen en weer schieten. Op dit moment zitten we dus in storming. Dat is even nodig, maar wel met als doel om daar betere normen uit te halen zodat we weer kunnen performen als maatschappij.

    Ja precies, dit is beter verwoord wat ik bedoel, maar ik ben hier minder stellig in. De daad is hetzelfde. De impact is groter bij de zwarte groep. Deels is dat gevoel omdat die groep langer is mishandeld. Deels is het inderdaad dat groep met meer macht schadelijker is in zijn racisme.

    Ik heb erna uitgelegd wat ik ermee bedoelde, er niks verkeerds in zien is verkeerd verwoord. Het doet mij gewoon niks. En dat op zichzelf is ook een belangrijk onderdeel van deze hele problematiek. Het doet de zwarte mensen namelijk veel meer. De daad an sich is dus hetzelfde, de impact blijkbaar anders. Dat zorgt er weer voor dat mensen als BS extra alert zijn dat twee groepen dus blijkbaar racisme anders ervaren, wat weer zorgt voor extra ophef als een zwarte man zich racistisch uitlaat.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  13. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Die vent hoeft niet verder te worden aangepakt.

    Het stoppen meten met 2 maten moet stoppen.
     
  14. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik denk van wel. Hoewel de emoties soms hoog oplopen, lijkt het dat dat nodig was om de verhoudingen zichtbaar te krijgen en dus ook om die te verbeteren. De maatschappelijke bewustwording gaat onder kalme omstandigheden nooit zo snel als nu, en dat leidt onvermijdelijk ook tot heftig verzet, maar in die kalmte was het basically stilstand.

    Het gevaar zit 'm imo niet in het debat en de hevigheid waarin dat plaatsvindt, maar in de kwetsbaarheid die erdoor ontstaat voor de groepen die voor het eerst echt mondig worden (in Nederland althans, US heeft al eerder dit soort fases doorgemaakt). Je ziet op veel plekken in de wereld dat progressieve bewegingen naar meer gelijkheid toe beantwoord worden met reactionaire sentimenten. Bijv. In Polen komt dat nu weer tot uiting met homofoob en transfoob beleid, in de US idem, in Nederland gebruikt Forum McCarthyaanse methoden om alles wat een beetje links ruikt te demoniseren.

    Als de weerstand die deze maatschappelijke bewegingen teweegbrengen wordt gepolitiseerd en gevoed om het gepolariseerde electoraat aan de rechterflank met reactionaire maatschappelijke standpunten voor een pro-business en anti-werker kar te spannen, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. En dat is een trucje dat in het kapitalistische playbook al veelvuldig is uitgehaald en in het bijzonder in roerige crisistijden zoals nu.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.010
    Leuk Bevonden:
    9.575
    Ben ik het niet helemaal mee eens. Zwart activisime komt al jaren voor, je kunt moeilijk zeggen dat de Afro Americans in de jaren 60 niet mondig waren.
    Denk dat juist een groot deel zit in de zelfreflectie van witte mensen. Enerzijds is dat goed uiteraard, anderzijds komt dat ook weer voort uit een soort elitair gevoel dat minderheden het niet zelf kunnen oplossen en dat men zich daarom in gaat zetten voor deze groepen. Dit komt bijvoorbeeld in uiting door al die #blackouttuesday posts op social media van wat grachtengordel trutjes. Ik krijg hierbij vaak een beetje ranzig onderbuikgevoel (hence ik kan er compleet naastzitten) dat de mondigheid alsnog een uiting van lachwekkende zelfpromotie is. 'Kijk mij ik geef ook om minderheden hoorrrr'. Anderzijds is er natuurlijk (gelukkig) ook een grote groep witte anti-racisten die zich echt hardmaakt hiervoor, denk dat dit voornamelijk een gevolg is van de alsmaar stijgende welvaart in het Westen: er is steeds minder om ons druk over te maken dus komen we op dit soort onderwerpen uit. Ik zou niet durven zeggen dat zwarten vroeger wat meer gelaten waren.
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  16. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    3.732
    Je gaat erg diep in op mijn vraag, maar ik had het echt specifiek over nuchter op potentieel-kwetsende opmerkingen reageren. Naar mijn mening kan en mag er steeds minder gezegd worden, en moet een ieder tegenwoordig veel beter op zijn woorden passen dan een x-aantal jaar geleden omdat men tegenwoordig minder nuchter is geworden. Niet per se alleen op racisme doelend.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  17. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    B Tender vindt dit leuk.
  18. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja dat staat er ook (waarschijnlijk heb ik dat geninja-edit aangezien je het hebt gemist). (E: met mondigheid bedoelde ik ook de mate waarin die stemmen hoorbaar zijn, maar woord dekt bij nader inzien niet zo goed die lading.)

    De rest van je analyse helemaal mee eens, de trendiness van het topic brengt een hoop valse solidariteit teweeg die niet substantieel is.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Oh zo, ja je merkt wel dat in de slipstream van wmb terechte 'fatsoenering' van bepaalde omgangsvormen er een soort 'wokeness' ontstaat die ieder doel voorbijstreeft. Je ziet dat bijv. vanuit woke capitalism bedrijven op geforceerde manier proberen om aan de juiste kant van geschiedenis te komen (zoals Nike met i can't breath shirtjes gemaakt door bruine kindjes) en vanuit de cringy maar luide elementen in de social justice beweging, Dat is zeker contraproductief en werkt alleen maar een bliksemafleider van de echte issues.

    E: oh in deze context is Nike natuurlijk niet zo'n goed voorbeeld, maar gaat het eerder om censuur van bepaalde series.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  20. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
     
    RaouLioo en Tim vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina