1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik weet oprecht niet wat je bedoeld. Kun je hier een voorbeeld van geven waar wij als normale burgers zonder bestuursfunctie of management baan mee te maken hebben?

    Ik bedoel gewoon burgers onder elkaar.
     
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Denk dat dat eerder komt door pure aantallen icm sociaal/economische verschillen.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Toen Obama de president was in plaats van Trump... Waren alle donkergekleurden toen opeens een beetje meer de racisten en de blanken een beetje meer de onderdrukten?

    En verder idd wat Tiran zegt..
    Als een land (van origine) uit met name blanken bestaat, zoals Nederland, dan zal het meerendeel van de dikke banen ook bij blanken liggen.

    Als er dan een blik Somaliërs hier komt wonen, die dan misschien opeens 1% van de bevolking uitmaakt, lijkt het me niet reëel om te verwachten dat zij op heel korte termijn ook 1% van de boardrooms vullen? Die beginnen in heel veel opzichten objectief gewoon op achterstand (al is het maar het beheersen van de taal), hoeft dan toch niet persé gelijk (primair) met racisme te maken te hebben?
     
  4. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Het gaat me veel te veel woorden en moeite kosten om uit te leggen wat ik bedoelde zie ik al. Los van het feit of wat ik zeg klopt hoor, maar ik denk dat macht belangrijker is dan ik eigenlijk dacht. Ik doe zo min mogelijk aan hokjesdenken, ik probeer de situatie te analyseren. Ik heb het niet over wereldmacht, maar de westerse maatschappij. Het is geen verwijt dat de witte macht over het algemeen de macht heeft, maar lijkt me niet meer dan logisch aangezien verreweg het grootste deel van de bevolking ook gewoon wit is. Dit soort algemene overwegingen koppelen aan je privé situatie is pure waanzin, BigSyke. Ik bedoel niet dat elke witte man meer macht heeft dan een niet witte man. Dit zijn maatschappelijke beschouwingen. Je ziet heel veel filmpjes van zwarte mensen die ook 100% racistisch zijn. Dat iedere witte man sowieso een racist is bijvoorbeeld. Ik denk dat dat niet meer dan logisch is. Iedereen heeft namelijk racistische neigingen. Die komen alleen meer boven als je meer macht hebt. De BLM beweging heeft een groot momentum in de US. Dus veel mensen voelen daardoor meer macht, waardoor ook die mensen vanuit die ervaren machtspositie gaan acteren en dus ook racistisch worden.

    Er zitten vast weer grote gaten in dit verhaal, maar het kost me echt te veel moeite om mijn gedachten beter uit te schrijven.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja ik ook.
     
  6. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ze zijn dan toch juist al racistisch? Maar bij toegenomen macht zou dan dat racisme ook machtiger worden. Of zie jij aanwijzingen dat BLM activisten door het succes van de campagnes racistischer worden ofzo?
     
  7. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Racistisch worden slaat nergens op inderdaad. Het meer uiten? Iets extremer worden? Ik kan me niet herinneren dat witte mensen zo hard werden weggezet voorheen. Kan ook door de grotere aantallen zijn dat daar meer aandacht voor is. Weet niet.
     
  8. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Oh zo, ja zal soms een factor zijn, maar bind moeilijk schatten van wat voor belang. Denk dat het er meer mee te maken heeft dat er nu een vergrootglas op ligt, de stemmen die we nu horen is was voorheen een stuk minder aandacht voor. Dat, icm met echo chamber dynamics. Al lijkt het racisme in die beweging ook weer geen gemeengoed voor zover ik kan inschatten.
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Waarom slaat dat nergens op? Er is een veel te grote groep mensen die zelf niet kan nadenken. Deze groep is heel beïnvloedbaar voor opruiing.
    Als je een grote groep ontevreden mensen een zondebok geeft gaat het snel berg afwaarts. In dit geval is de zondebok de geprivileerde witte man.

    Zo ging het in Duitsland ook. Of denk je dat er in 1935 al zo een haat tegen Joden was? Toen het economisch slecht ging werden zij neergezet als de boze Jood die alle mooie baantjes heeft en al het geld bezit. Enntoen is uit ontevredenheid van de eigen situatie de Jodenhaat ontstaan. Het is dus zeker mogelijk.
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    cringe

    De positie van Joden in Duitsland en ook voor de stichting van de staat is altijd zwak geweest hoor. En nog steeds.
     
  11. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Mensen kunnen de hand in eigen boezem steken en proberen hun situatie te veranderen. Ze kunnen hun school afmaken, niet gangbangen, geen drugs dealen, heb je ook geen last van politie. Als ouders samen je kind opvoeden ipv alleen single mom huishoudens.

    Natuurlijk zijn er ook andere factoren waardoor mensen in een slechte situatie zitten. Maar ze wijzen alleen met hun BLM naar witte mensen als de schuldige en kijken niet hoe ze hun situatie kunnen verbeteren. Aziaten in Amerika hebben het beter omdat die de hand in eigen boezem steken en wel hun eigen positie verbeteren.


    En ondanks hun positie werden Joden toch als zondebok aangewezen omdat veel winkeliers, artsen, advocaten en bankiers Joden waren die geld hadden.
     
  12. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Omdat ik ervan uit ga dat iedereen racistisch is. Onder de juiste omstandigheden kan het inderdaad gebruikt worden als enorme drijfveer. Net als je angst op die manier kunt inzetten om mensen te bewegen.
     
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.029
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Dat is het resultaat dat Joden eeuwenlang niet anders mochten vanwege structurele vervolging tijdens de late middeleeuwen. Had je nog wel even bij mogen voegen, dan snap je de reden dat o.a. Hitler zo'n aversie had tegen hun positie dankzij die vervolgingen tijdens en na de late middeleeuwen. Zelfs toen Joods bankiers in opkomst waren tijdens de 18e eeuw werden ze nog vervolgd, iets wat vooral in Duitsland meer dan twee eeuwen daarna nog speelde, met als gevolg dat in 1878 de eerste symptomen van modern anti semitisme kwamen. Maar goed: Genoeg geschiedenisles van Yellow. :)
     
    ColdzeroNL vindt dit leuk.
  14. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
  15. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
  16. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    ja hehe duh
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Stiekem??
     
  18. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Jij denkt dat de innerlijke monoloog van de Officier van Justitie zomaar voor iedereen toegankelijk is? :lol:
     
  19. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik wist niet in hoeverre er uitspraken of quotes waren gebruikt.
     
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Wel ironisch trouwens dat nu in US antifa en BLM vanuit mutual aid principe mensen helpen die zijn getroffen door de klimaatbranden. Spoiler: ze helpen ook witte mensen. Ondertussen blijven de ALM mensen thuis om op internet de hoax te verspreiden dat BLM en antifa de branden hebben aangestoken.
     

Deel Deze Pagina