1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Heeft niks met racisme te maken. De overheid is gewoon slecht in IT. Is totaal geen sprake van beleid om mensen bewust uit te sluiten.
     
  2. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Een overheid die informatie aanbiedt op een manier die mensen met een beperking uitsluit, is letterlijk aan het discrimineren.
     
  3. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Dit is wel weer een hele makkelijke conclusie..als ze het van gisteren op vandaag hadden moeten aanpassen dan had ik je gelijk gegeven maar ze hadden hier jaren de tijd voor dus je achter slechte IT verbergen mag imo niet
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Gras is groen, water is nat en de overheid heeft hun IT niet op orde.
     
  5. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Toegankelijkheidseisen... Dat is dat er zo'n knopje opstaat waarmee je de letters kunt vergroten, en de boel kunt laten voorlezen toch? Meeste overheidswebsites die ik ben tegengekomen ondersteunen dat gewoon?

    Maargoed, zal in realiteit wel een batterij van 1.824 eisen zijn, van heel logische en valide eisen tot beetje bullshit (inclusief dat de gemeentewebsite van Valkenburg ook in het Frysk moet worden aangeboden e.d. ;) gok ik), voldoe je aan 1.823 vd 1.824 dan voldoe je niet aan alle toegankelijkheidseisen..

    EDIT:
    Dit zijn zo te zien de vereisten (naast het publiceren van een zgn toegankelijkheidsverklaring)
    https://www.digitoegankelijk.nl/uitleg-van-eisen
    Hoewel het meeste wat ik hier scannend aantref redelijk common sense lijkt, kan ik me voorstellen dat je soms een misser maakt. Tabelletje zonder fatsoenlijke uitleg, filmpje waarin de ondertitel niet [muziek] zegt als er een muziekje klinkt, etc..
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  6. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    3.723
    "Een grote groep mensen kan niet volwaardig deelnemen in de samenleving, omdat overheidssites ontoegankelijk zijn", laat de organisatie weten in een schriftelijke verklaring.

    Ooooh ja. Als een of andere afvalstort website wel toegankelijk was konden deze mensen wel volwaardig deelnemen in de samenleving, ondanks dat ze fucking blind zijn!

    Lekker overtrokken berichtje hoor. Fred ook gelijk erop haha. I got news for you man: de meeste overheidswebsites zijn ook voor mensen zonder beperking helemaal kut.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  7. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Wat zou Famke hiervan vinden?
     
  8. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    3.723
    Staat niks over op haar briefje
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Feit is dat ze het niet op orde hebben. Net als dat ze nog tegen hoge koste MS Windows XP laten aanpakken bieden met pleister oplossing.

    Maar dat is geen racisme. Is gewoon slecht werk leveren.
     
  10. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.957
    Het is sowieso geen racisme maar kan wel discriminatie zijn.
     
  11. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Nee racisme is het zeker niet ik denk ook gewoon eerder dat het ze allemaal niet zo veel boeit en zoals @Jimmy J. aangeeft is het denk ik voor een heel groot aantal sites niet echt nodig. Ben alleen van mening als het al zo lang bekend is dat dit vanaf een bepaalde datum moet dat je dan niet met gebrekkige IT als reden kunt komen maar dat de oorzaak dan ergens anders ligt
     
  12. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Slechte overheids-ICT is een business model. Daarom veranderd het niet. Ambtenaren geven niks om (of hebben geen idee van) het geld wat wordt uitgegeven. Detacheerders vinden het wel prima dat hun personeel lang gedetacheerd blijft. Er is geen motivatie of incentive om het beter te doen.

    Ik heb een projectje gedaan voor een gemeente. Ik kwam er later achter dat de gemeente mij via de tussenpersoon inhuurde voor een slordige 250,- per uur :'-)

    Wat betreft de toegankelijkheidseisen voor een site van de overheid. Dat programma van eisen is ook dusdanig opgesteld dat 1. De haalbaarheid niet duidelijk is 2. Niet gevalideerd is of de doelgroep er daadwerkelijk mee geholpen wordt.

    Ik ben het wel met @fredfenster eens dat het (een goed voorbeeld is van) geïnstitutionaliseerde discriminatie. Ik vind het voorbeeld vooral goed omdat duidelijk weergeeft hoe onbedoeld discriminatie plaatsvindt. Juist de "boeit niet" reacties van leden, laat duidelijk zien hoe makkelijk een vorm van discriminatie de uitkomst is van een keuze.
     
  13. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Het zou discriminatie zijn wanneer ik zou zeggen.. 'Supermooi dat overheidswebsites niet toegankelijk zijn, ik ben er blij mee dat op deze manier mijn levensdoel bereikt wordt dat dat mensen met slechte ogen, of mensen die de taal niet machtig minder goed in staat worden gesteld om na te gaan waar/wanneer ze hun afval kunnen inleveren.'

    Als ik zeg: 'lekker boeiend dat niet onder elk filmpje met een muziekje een ondertitel staat met [kalmerende muziek]' heeft dat wat mij betreft niets met discriminatie, of discriminatie als de uitkomst van een keuze te maken, maar simpelweg met mijn bedenkingen van het nut van sommige regels in sommige situaties.

    Denk dat niet snel iemand gediscrimineerd wordt door het ontbreken van die ondertitel. Uiteraard pik ik er hier een flauw voorbeeld uit waar ik m'n bedenkingen bij heb: opties voor lettergrootte, voorlezen, extra contrast e.d. zie ik persoonlijk als (veel) waardevoller dan die ondertitel 'kalmerende muziek', zeker voor iets informatiefs als een overheidswebsite (vs een hans zimmer film).

    Als je 300 richtlijnen voor je website hebt, en je website heeft 300 pagina's... Zijn dat in principe in potentie 300^2= 90.000 dingetjes die goed moeten gaan.. Dan zit je al snel aan het predikaat 'website voldoet niet aan alle regels'.
     
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Dit is zo'n onzin.

    Dat is net als roepen dat alle ondernemers met trappen in hun zaak mensen met een rolstoel discrimineren. Dit terwijl een lift vouwen niet mogelijk is of de ondernemer hiervoor geen geld heeft. Is ook instutionele discriminatie zeker.
     
  15. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Dus volgens jou bepaalt de intentie of een handeling discriminatie is? Institutionele discriminatie of racisme ontstaat juist vaak door onwetendheid, status quo, wereldbeeld o.i.d. en juist niet door intentie.

    Winkels met uitsluitend trappen zijn ontoegankelijk voor mensen in rolstoelen. Dat is discriminatie omdat er onderscheid wordt gemaakt door mensen die goed ter been zijn en mensen die dat niet zijn. Aangezien winkels geen instituten zijn, kan er moeilijk gesproken worden van institutioneel. Het voorbeeld dat jij geeft is precies de reden dat ieder openbaar gebouw (instituut) aan strikte toegankelijkheidsregels moet voldoen.
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  16. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Dan wil ik me bij deze melden als slachtoffer van institutionele discriminatie. Veel musea, kastelen en andere monumenten hebben trappen en zijn niet toegankelijk als vader met een kinderwagen.
    Deze gebouwen worden beheerd door (semi overheid).
     
    lwn vindt dit leuk.
  17. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Proficiat, je melding is ontvangen

    doen er verder niks mee
     
  18. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
  19. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    3.723
    Yerewn vindt dit leuk.
  20. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199

Deel Deze Pagina