1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Wij zijn een maandje geleden met een moestuin in de voortuin begonnen via makkelijkemoestuin.nl. Kwartiertje werk per dag en we eten er nu, terwijl het niet echt meer een moment is om te starten, zo'n 4 keer per week groenten van.
    Over je opmerking qua lokale boeren, waar woon je in vredesnaam? Hier in de omgeving zijn het allemaal familiebedrijven met Nederlandse werknemers. Zo ook in de omgeving van mijn zus in Drenthe die zelf boer is. Ga eens bij haar langs zo ik zeggen, ze legt je graag uit hoe hun product (biologisch rundvlees) tot stand komt.
     
    Cyrax en Jorrie vinden dit leuk.
  2. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat is natuurlijk heel tof (geen sarcasme, mocht het zo klinken), maar in verhouding is er meer intensieve agrarische industrie dan romantische familiebedrijfjes. En biologisch rundvlees is leuk, maar dieren in leven brengen voor consumptie is basically de definitie van uitbuiting van dieren.
     
    Cyndris vindt dit leuk.
  3. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Kun je dat onderbouwen? Zelf heb ik het beeld juist dat er heel veel familiebedrijven zijn. Dan heb ik het niet over kleine bedrijven waar groentes met de hand worden geplukt maar juist hele grote boerenbedrijven waar nog weinig met de hand gaat. Megastallen met melkmachines waar de koeien in de rij staan om door de machine gemolken te worden. Of akkers waar de boer met enorme landbouwmachines het land bewerkt. Arbeid is inderdaad te duur, daarom in plaats van arbeidskrachten van ver die je toch minimum loon moet betalen, kun je beter schaalvergroting en automatisering toepassen.

    Daarnaast is het cru maar wel de waarheid dat zonder vleesindustrie dieren geen leven hebben. Hanen zijn hier een mooi voorbeeld van. Zonder vleeseters zijn hanen op een enkele fokhaan nutteloos. Vegetariërs willen eieren en die kan de haan niet leggen. Als vleeseters de haan niet eten wordt de haan bij geboorte al gedood.
     
  4. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Let ook op het bijvoeglijk naamwoord "romantische",
     
  5. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ah eerst een statement maken dat je kapot gaat van de honger als je geen groente eet van uitgebuitte gastarbeiders.
    Dan zeggen dat familiebedrijven veel in de minderheid zijn en uiteindelijk gaat het om het woordje romantisch. Beetje zwak..met name omdat romantisch een subjectief begrip is. Een familiebedrijf dat al vele generaties in de familie is met een rijke historie kan ondanks de grote schaal wel degelijk romantisch zijn en wel degelijk duurzaam.
     
  6. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja.

    Ja de indruk die een beetje werd gewekt dat ik uitgebreide keuze heb uit lokale boerderijtjes waar ik voor betaalbare prijzen langs mag komen om rechtstreeks mijn boodschappen te doen strikt gewoon niet met de werkelijkheid, dus dat benoem ik.

    Hoezo uiteindelijk, dat woordje stond er al gelijk. Als jij niet snapt dat ik met romantisch niet doel op intensieve agrarische industrie ligt dat echt bij jou. Je kan prima inschatten dat ik dan zulke bedrijven precies niet bedoel.

    Dan moet ik heel veel woorden schrappen. Volgens mij komen we er prima uit als we njet te met zou openspalken strooien. Als je het echt niet keer kan volgen, vraag dan wat iemand met een woord bedoelt. Zo makkelijk kan het zijn.

    Dat is niet intensieve agrarische industrie.
     
  7. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Daarom ook mijn vraag waar je woont. En wat versta jij onder intensieve agrarische industrie?
    Hier kom je weer terug naar het stukje vraag en aanbod. Er is vraag naar, dus zal er aanbod zijn. Zelf eet ik hooguit 2 keer per maand nog vlees en uitsluitend het vlees dat bij mijn zus vandaag komt. Ik weet namelijk dat de dieren daar een zo goed mogelijk leven krijgen en 24/7 in het land staan met meer dan voldoende ruimte, schaduw, drinken en gras.
    Ben je zelf vegetarisch?
     
  8. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik weet te weinig van het boerenbedrijf om dat goed te kunnen definiëren.

    Nee, vooral buiten de deur kies ik over het algemeen voor vlees of vis. Ik ben niet per se tegen dierlijke consumptie overigens. Maar vind veeteelt, waarbij wezens in leven worden gebracht voor de slachterij, wel problematisch.
     
  9. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Toch doe je dat wel in je vorige post, maar eigenlijk kun je dus totaal niet beoordelen hoe het er in de boerensector aan toe gaat.

    Heb je hier trouwens nog enige onderbouwing voor?
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Nee, dat is een onzin conclusie. Voor de uitspraken die ik hier nu doe weet ik er voldoende van af. Val me aan op mijn argumenten, niet dit soort retorische foefjes.

    Voor wat precies? Kijk maar naar output biologisch kwaliteitsvlees versus kiloknallers.[/QUOTE]
     
  11. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    [/QUOTE]

    Je argumenten missen elke vorm van onderbouwing. Dus zijn het voor mij loze uitspraken.
     
  12. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  13. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Het ligt er ook heel erg aan wat voor type bedrijf het is. De glastuinbouw en bloembollensector zijn zo afhankelijk van buitenlandse arbeidskrachten dat ze zonder bijna geen bestaansrecht hebben. Aan de andere kant heb je veel melkveebedrijven die vaak kleiner zijn en wel familiebedrijven. Nederland kenmerkt zich door een relatief groot aandeel kleine familiebedrijven t.o.v. andere landen zoals in Oost Europa, Zuid Amerika en de VS. Maar kleinschaligheid zegt dan weer niks over hoe duurzaam een bedrijf is. Een romantisch klein familiebedrijf kan ook vreselijk vervuilend zijn.
     
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ken jij dan veeteelt waarbij dieren niet worden gehouden voor onze consumptie?

    Of eet jijeen in restaurants waar ze aangereden wild aanbieden?
     
  15. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Waar wil je naartoe met die vragen? Heb het idee dat je ergens omheen draait.
     
  16. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Leuke cijfers over de hoeveelheid biologische boeren bedrijven in Nederland, maar dit is geen onderbouwing voor je claim dat er meer arbeidsintensieve bedrijven dan familiebedrijven zijn.
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Die claim heb ik niet gedaan en dan had je maar moeten uitleggen wat je bedoelde toen ik je dat vroeg. Op deze manier is discussiëren natuurlijk kansloos.
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Biologische landbouw is echt de grootste onzin. Superslecht voor t millieu en enkel interessant voor paar linkse wappies die denken dat ze de wereld een betere plek maken door een biologische stukje vlees te kopen.

    We hebben veel te veel intensieve landbouw etc in Nederland, dat moet minder. Maar als je minder landbouwgrond wil is biologische landbouw helemaal bezopen.


    even tussendoor, weet dat dat de discussie niet is.
    alhoewel mensen die vlees kopen van koeien 'die een zo goed mogelijk leven' hebben gehad zichzelf ook wel eens wat dingen mogen afvragen.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2020
  19. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Ik eet bijvoorbeeld alleen vlees van koeien die Napels hebben gezien
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  20. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Zoals? Waarom ze uberhaupt niet vegetarier zijn of zo?

    Ik vind het maar ingewikkeld om alles te kopen wat het beste is voor jezelf en voor het milieu. Dus koop ik maar het voordeligste dat een gezonde voedingswaarde heeft zonder toevoegingen. Heeft er in ieder geval iemand voordeel van.
     

Deel Deze Pagina