1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klimaatverandering

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 15 sep 2020.

  1. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Het hangt wat mij betreft een beetje af van de tijdspanne.

    Op de lange termijn, en dan bedoel ik tientallen miljoenen jaren, ben ik ervan overtuigd dat de natuur makkelijk overwint, dat de aarde veel robuuster en veerkrachtiger is dan de mensheid. Met meteorietinslagen en weten wij veel wat nog meer heeft de aarde denk ik wel heftiger overleefd dan die poppetjes die er nu massaal een zooitje van maken. Ik verwacht dat de mensheid de aarde redelijk naar de knoppe gaat werken de komende tienduizenden jaren tot iets voor mensen onleefbaars, en dat we (bijna) uitsterven of ons elders gaan vestigen voor een nieuwe poging. De aarde, de natuur, gaat daar op termijn wel weer bovenop komen op aarde, wij denk ik niet.

    Voor de korte termijn, van nu tot (sommige hebben dan 2030 voor zich, anders 2050, maar) zeg 2100 verwacht ik dat we aanzienlijk meer kwaad dan goed zullen doen en redelijk onherstelbare schade gaan aanbrengen. In een wereld die aaneenhangt van eigenbelang verwacht ik niet dat de inwoners als geheel de schouders er voldoende onder kunnen zetten om de te nemen maatregelen in toereikende mate te nemen. Dat heeft met verdeeldheid te maken, met draagvlak te maken, met landen die hun eigen straatje schoonvegen en vuile industrie niet opdoeken maar verplaatsen***, met het (qua opbrengst) enorm flucturende karakter van wind- en zonne-energie op een elektriciteitsnetwerk wat daar nergens ter wereld op berekend is, waterstof wat nog niet echt van de grond komt, complicaties bij de opslag van elektriciteit, en buiten (het taboe op) kernenergie in al haar vormen weinig duurzame opties..

    ^ Kijk, daar hebben we wat aan, niet aan een berichtje 'het regent in Frankrijk'. :thumbs:
    Dat het een keertje regent is van alle tijden, als je structureel en significant meer heavy downpours hebt dan in het verleden, dan kan er wat aan de hand zijn.


    *** ook met het omgekeerde: met mensen die miepen dat een data-center met groene stroom wordt voorzien en hun huisje niet, in plaats van vice versa, terwijl het geen zak uitmaakt welke van de twee nu groen is en welke grijs (voorkeur natuurlijk allebei groen, maar dat terzijde).
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
  2. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Wat heeft die high school girl met die 'eenpersoons'actie (tussen aanhalingstekens, want er zit een heel team achter) dan precies voor elkaar gekregen?
     
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Uwèrnus.
     
    Jimmy J. vindt dit leuk.
  4. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Meer.
     
  5. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Memes
     
    Tim vindt dit leuk.
  6. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  7. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Gelukkig voor de aarde lost het probleem zichzelf vanzelf op. :+
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  8. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Het weer dat steeds extremer wordt is een soort van reactie van het afweersysteem van de Aarde op het virus ''de mensheid''. We zijn echter een redelijk hardnekkig virus.
     
  9. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Zo ik dacht dat David Attenborough in z'n nieuwste docu dreigend klonk. Ik wilde me halverwege echt van kant maken. De VN doet er nog ff een schepje bovenop.
     
    Taab en fredfenster vinden dit leuk.
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Hoosie, Taab en Reckuuza vinden dit leuk.
  11. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.756
    Leuk Bevonden:
    2.011
  12. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    [​IMG]
     
    Yi-Long vindt dit leuk.
  13. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Goede docu inderdaad. Komt allemaal wel goed.
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ja Attenborough deed het echt goed als die ouwe wiskundige dr. Brand he?
     
    Reckuuza, Taab en Jorrie vinden dit leuk.
  15. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Rijke landen voldoen vooralsnog niet aan hun belofte om arme landen te helpen met de aanpak van klimaatverandering. Per 2020 zou een jaarlijks VN-klimaatfonds van 100 miljard dollar (zo'n 85 miljard euro) klimaathulp beschikbaar moeten zijn. Rijke landen zeggen zelf circa 60 miljard dollar te doneren. Ontwikkelingsorganisatie Oxfam houdt het in een dinsdag verschenen rapport op 19 tot 22,5 miljard dollar.

    https://www.nu.nl/algemeen/6085008/...egezegde-klimaathulp-arme-landen-niet-na.html
     
  16. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Om een bekend gezegde te gebruiken, zorg eerst voor jezelf voordat je voor een ander gaat zorgen. Ik zie in mijn werk al veel mensen die die fout maken en dat houd je niet eeuwig vol, hoe nobel het streven ook is. Het is wel schandalig dat landen die het minste bijdragen aan de klimaatverandering de grootste overlast ervan hebben.
     
  17. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Cyndris en fredfenster vinden dit leuk.
  18. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    mwah als ik de 2e zin lees staat er toch iets anders... "Als vijf jaar lang 10 procent van dat geld in duurzame energie en ander klimaatbeleid wordt gestoken, wordt daarmee volgens onderzoekers een andere mondiale crisis grotendeels voorkomen." En dan hebben we het over een bedrag van 5.000 miljard euro. Al geeft het artikel wel aan dat het dus onwil is om het klimaatprobleem relatief snel op te kunnen lossen. Kanttekening is wel dat dat geld natuurlijk dan niet aan iets anders besteed kan worden zoals basis voorziening zoals gezondheidszorg, onderwijs of veiligheid.
     
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    B Tender vindt dit leuk.
  20. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.756
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Maar jongens, misschien brengt dat hele climate change wel hele positieve veranderingen met zich mee; als de zeespiegel stijgt, 2-3 meter ofzo, dan hebben die vissen meer water om in te spelen, en dan zeg je; "Ja, maar de visserij!", MAAR, zeg ik dan als genie, als die zeespiegel stijgt dan verdwijnt land onder water, inclusief de havens waarin die visserbootjes liggen, dus dat probleem lost zichzelf dan op, en wanneer straks Noord-Holland, Zuid-Holland en nog een paar provincies opgeslokt worden door de zee, dan zijn er toch weer een paar indrukwekkend mooie natuurgebieden bij voor de watervogeltjes enzo.

    Gaan we gewoon weer gezellig terug naar moerasland.
     
    B Tender vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina