1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. schijterwt

    schijterwt *-*

    Berichten:
    1.188
    Leuk Bevonden:
    616
    Wacht wat?

    Je noemt hier zelf de overeenkomst tussen beiden: behoud van industrie en werkgelegenheid versus vrij dwingende klimaatdoelen
     
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516
    RIP WENEN
     
  3. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Fucking tandartsen ook elke keer ... man man
     
  4. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Wat ik opmaak uit je gerdamomentje is dat de piloten niet tekenen, omdat ten eerste de voorwaarden waaronder ze tekenen niet duidelijke zijn. Zelfs na een WOB (wet openbaarheid bestuur) zijn de voorwaarden door het kabinet niet gedeeld met de piloten. Ten tweede omdat de termijn van 5 jaar niet vast staat, want het gaat over de verwachte periode dat KLM moet bezuinigen.

    Als je als werknemer voor zoiets tekent, is dat behoorlijk in je nadeel. Als bovenstaande waar is, dan vind ik het op chantage richting werknemers lijken.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Loonkloof in Nederland groter dan in veel andere EU-landen

    De loonkloof tussen vrouwen en mannen is in Nederland groter dan in veel andere EU-landen. Slechts 8 van de 26 andere lidstaten doen het slechter dan Nederland, blijkt uit gegevens die vrijdag zijn gepubliceerd.

    Nederlandse vrouwen verdienden in 2018 gemiddeld 14,7 procent per uur minder dan mannen. Daarmee is het verschil in ons land groter dan gemiddeld in de EU (14,1 procent).
     
  6. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Nederlandse vrouwen werken ook 't allerminst in Europa. Was vandaag op de radio, BNR of Radio1.. Tjah, dan schiet carrièremaken natuurlijk niet op.
    Hoeveel fulltime dames kennen jullie en hoeveel fulltime mannen...?
     
    Killamonkey vindt dit leuk.
  7. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Met al die transgenders worden het er steeds minder
     
    Kimi NL, Reckuuza en Modder-Eter vinden dit leuk.
  8. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Volgens de factsheet wordt het verschil veroorzaakt doordat
    1. Vrouwen (veel) meer onbetaald werk doen dan mannen. Onder onbetaald werk wordt huishouden en (kinder)zorg gerekend.
    2. Vrouwen komen niet in de 'top' terecht.
    3. Vrouwen verdienen minder voor dezelfde functie.

    Hoe zit dit bij jou thuis en zou je dit op willen lossen?
     
  9. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Overigens kwam ik dit nog tegen in de factsheet.
    Ik vroeg me af waarom het bijvoorbeeld zo laag is in sommige Oost-Europese landen, waar vrouwen blijkbaar minder werken:

     
  10. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Lol. Als je uren waarop je niet werkt maar thuis poetst telt als werk tegen 0 euro/uur... Ja dan ga je idd verschillen krijgen, zeker in een land als Nederland waar het verschil tussen gewerkte uren (bij een baan waar je geld voor krijgt) tussen mannen en vrouwen het grootst is van heel Europa, dan valt 14 procent me nog mee.

    Sidenote: Ik zou wel huisman willen zijn hoor. Lijkt me superchill. Beetje poetsen, beetje koken, kinderen droppen op school, en verder lekker chillen zonder gedoe aan je hoofd. Zegmaar het werk wat een gezin met twee fulltimers er nog eventjes naast en tussendoor doet, maar dan dat 't je enige taakje is.

    We doen altijd met z'n allen verontwaardigd naar mannen dat ze meer merken dan vrouwen want foei we stellen vrouwen achter en dit remt ze in ontwikkeling en pay, maar misschien moeten we als mannen verontwaardigd doen naar vrouwen dat ze al het werk lekker overlaten aan de man ;). Omdenken ;)

    In m'n eigen omgeving zie ik mannen een stuk jeambitieuzer in hun werk staan dan vrouwen. Pakken gemiddeld gezien liever proactief wat extra hooi op hun vork in de vorm van allerlei projecten en zo, maken meer uren gemiddeld en zijn ook harder als 't om salarisonderhandeling gaat. Bovenstaande uiteraard een gemiddelde, zijn zat uitzonderingen, en mijn waarneming zal ook niet representatief zijn voor heel nl.
     
  11. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Nou ja zeg, ze zijn het stellen in hun fact-check dat er een vergelijking wordt gemaakt op basis van uurtarief, en niet op arbeidsuren per week (maand). Het argument dat veel vrouwen part-time werken of werk kiezen in een bepaalde sector zou niet waar zijn. In de quote wordt dat vervolgens weer volledig ontkracht. Ik vind de factsheet nogal verwarrend :+

    Anyways, ik lees vaak over het probleem en dat Nederland het slecht doet. Als ik kijk naar mijn eigen vakgebied, dan zie ik duidelijk dat er weinig vrouwelijke programmeurs zijn. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat een vrouwelijke collega slechter wordt betaald voor dezelfde functie of belemmerd wordt in haar carrierekansen. Verder heb ik meer vrouwelijke leidinggevenden gehad dan mannen.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  12. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Meer vrouwelijke leidinggevende, weet niet of je dat wel moet willen. Persoonlijk en in m’n vriendenkring toch vaak slechte ervaringen mee, wellicht ook door een soort prestatiedruk?
     
  13. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Vrouwen tot en met 30 verdienen meer. Daarna gaan ze parttime werken en verdienen ze minder.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  14. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Ja, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de vraag in hoeverre dat een vrijwillige keuze is ('Nederlandse vrouwen zijn lui' heb ik wel eens langs horen komen) of een gevolg van asymmetrie van maatschappelijke rolverdeling tussen mannen en vrouwen (zie ouderschapschapsverlof en -verantwoordelijkheiden).

    In principe zou er geen reden moeten zijn waarom vrouwen van nature minder werken dan mannen, in ieder geval niet met zo'n groot verschil, en dus moeten we kritisch blijven bekijken waar dit verschil vandaan komt en of het niet een gevolg is van bias.
     
  15. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Er is overigens wel sprake van een dalende trend, blijkt uit cijfers van dezelfde instantie:

    [​IMG]

    Het verrast me vooral dat het verschil in België zo klein is.
     
  16. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Vrouwen zijn in superveel opzichten verschrikkelijk anders dan mannen (en vice versa) lichamelijk, hormonaal, mentaal, cultureel, etc... Hoezo zou het de verwachting / uitgangspunt moeten zijn dat mannen en vrouwen precies evenveel werken...

    In de fucking oudheid deden de dames, als ik m'n brugklas geschiedenis mag citeren, al groente verzamelen en de heren jagen...
     
  17. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    De verschillen tussen seksen zijn veel kleiner dan de verschillen binnen seksen. Natuurlijk, mannen en vrouwen hebben gemiddeld bepaalde fysieke verschillen (kracht, lengte), maar dit heeft toch niks te maken met waarom mannen en vrouwen verschillende kansen in het leven zouden moeten krijgen? Sekse-verschillen in het brein en cognitie worden structureel overschat (https://www.nature.com/articles/d41586-019-00677-x) en zijn eerder het gevolg van culturele factoren. En mijn vorige punt ging juist over dat culturele factoren (zoals genderrollen in ouderschap) bias kunnen introduceren in het succes van mannen vs. vrouwen (bias die niet vanzelfsprekend zou moeten zijn voor het hele geslacht maar hoogstens een keuze van elk individu).

    Verder is er toevallig deze week in Science gepubliceerd dat jouw laatste punt niet het geval is:
    Female hunters of the early Americas
    https://advances.sciencemag.org/content/6/45/eabd0310
    Iets betere citatie dan jouw brugklas lijkt me.

    Het idee dat mannen en vrouwen fundamenteel andere wezens zijn is wetenschappelijk gezien echt achterhaald en wordt vooral in stand gehouden door culturele factoren, niet biologische.
     
    schijterwt vindt dit leuk.
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Moedergevoel
     
  19. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Heeft ook te maken met dat wij geprogrammeerd zijn om te overleven en met name te voortplanten. Mannen zijn fysiek sterker en dragen geen kinderen. Als mannen tijdens de jacht dood gaan heeft dit minder invloed op het voortbestaan van het mensenras. Omdat ze sterker zijn hebben ze ook een biologisch voordeel bij de jacht.

    Een vrouw kan in 9 maanden maar 1 keer zwanger zijn. 1 man kan in 1 maand heel veel vrouwen bevruchten. Dus vrouwen krijgen veiligere taken. Daarom ook de uitspraak vrouw en kinderen eerst.
     
  20. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Aleen kost het mij wel meer dan 9 maanden om een vrouw bereid te krijgen zich door mij te laten bezwangeren. Hoe zit dat dan precies?
     

Deel Deze Pagina