Allright, het uit het niets neerpleuren van een blanken-wijk is idd wel wat anders, heb je gelijk in.. Maar als een blanke moppert dat er (steeds meer) niet-blanken in 'zijn' wijk / land wonen (zoals de Molukker moppert over steeds meer niet-Molukkers in 'zijn' (70 jaar geleden als vergoeding voor geleden schade neergeplempte) wijk, is dat dan wel racisme?
Normaal ben ik denege die met nuance zegt van 'mwahhh is dit wel racisme' wanneer den witten man de badguy is komt van jouw/fred's hoek de conclusie dat het welhaast zeker racisme* is en ik waarschijnlijk dus ook een racist ben... Maar nu is het een keer 'omgekeerd' en verschijnt van jou kant de nuance en 'mwahhh het ligt genuanceerd'.
*NB: Er bestaat maar één ras onder mensen heb ik begrepen van
@fredfenster, dus racisme volgens de definitie van racisme volgens wiki is LETTERLIJK onmogelijk, maar dat terzijde. Gooi 'etniciteit' voor 't gemak even onder de noemer 'ras'.
Natuurlijk is het wel een persoonlijke reden.
Je wilt toch niet op plaats X wonen omdat je opa is beloofd omdat je op plaats X woont en jij daarom nu 'recht hebt' om ook op die plaats te wonen. Je wilt op plaats X wonen omdat je het tof vindt om op plaats X te wonen.
Als m'n opa is beloofd dat hij lekker mag wonen op plaats X, maar ik vind het zelf geen toffe plaats om te wonen, dan ga ik toch ergens anders wonen, ondanks het 'recht' van mijn opa daar? Zoals aangegeven, het juridische haakje is niet meer dan een vergezocht
middel om daar een huis te krijgen, niet het doel of de primaire motivatie opzich. Het begin met de constatering 'ik wil graag in die wijk wonen' en daarna komt de vraag 'hoe ga ik dat regelen?'.
De kwestie is dat de aantrekkelijkheid van de wijk voor de Molukkers achteruit gaat nu er meer niet-Molukkers wonen... Zoals de aantrekkelijkheid van wel meer wijken achteruit is gegaan, trouwens.
Klik om te vergroten...