1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. FinalBob

    FinalBob Active Member

    Berichten:
    1.454
    Leuk Bevonden:
    858
    Ja, dat is ook een punt waar ik nog een beetje terughoudend in ben. Jammer dat D66 zo pro beslissend referendum is.. dat is voor mij een dealbreaker.
     
  2. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Interessant stukje in de universiteitskrant. In het artikel laten ze zien wat partijen zeggen naast hoe ze gestemd hebben:

    In verkiezingstijd kunnen politici gouden bergen beloven, maar wat hebben ze de afgelopen jaren gedaan? Welke moties over het hoger onderwijs hebben ze gesteund en welke juist niet? Een stemwijzer voor de academicus. https://www.ukrant.nl/magazine/hoe-stemden-de-partijen-over-het-hoger-onderwijs/
     
    B Tender en FinalBob vinden dit leuk.
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik ben er nog niet helemaal uit..maar het wordt denk ik wel wat rechtser en wat conservatiever van 't midden. Ook de nieuwere partijen neem ik daarmee serieus in overweging.

    Men zegt wat dat betreft vaak 'ik stem niet op die nieuwe partijen want die hebben toch geen invloed'. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens (ervan uitgaande dat een partij wel minimaal 1 zetel haalt natuurlijk). In mijn ogen is de marginale invloed (de extra invloed van 1 extra zetel) van 0 naar 1 en van 1 naar 2 significant hoger dan de extra invloed wanneer je groeit van 13 naar 14 zetels. Als je van 13 naar 14 groeit krijg je er op de voorkans een kleurloze extra backbencher bij die braaf meestemt met 't partijstandpunt en woordvoerder voor de portefeuille onderwijs is, maar weinig extra's brengt... Die stemt bovendien mee met een standpunten van een partij die mogelijk wat verder van je afstaat omdat 't niet de partij is met de meest overeenkomende standpunten maar de grote partij met de meest overeenkomende standpunten. Wat partijkeuze betreft moet je op de voorkans immers wat meer compromissen sluiten als je niet alle opties meenemen.

    Wat heeft de nr 14 van GL, D66, VVD nu werkelijk gebracht tov de twee/drie zetels van een Denk, Sgp of fvd. Een partij als Sgp heeft door veelal constructieve houding (even los van 't religekkie gehalte) best wat in de melk te brokkelen met z'n twee zetels.

    Stabiliteit en continuiteit is natuurlijk soms wel wat onzekerder bij een kleine partij, met als recent schoolvoorbeeld de ontwikkelingen bij fvd.. Wel iets om mee te wegen.

    En ten slotte de afweging tussen stemmen op een standpunt en op een partij. Denk bijvoorbeeld aan een Omtzigt, voor mij qua Kamerlid een voorbeeld van 'zo zou je je als Kamerlid moeten gedragen, met ziel en zaligheid je dag in dag uit inzetten voor het land', maar CDA staat niet bovenaan (ook zeker niet onderaan!) m'n shortlist..

    Ik ben er nog niet uit... Sowieso niet in de GL/d66/pvdd hoek... Wil dat ja21 nog eens wat beter bestuderen, vond Nanninga in Amsterdam als destijds fvd'er vaak standpunten verkondigen waar ik mij in kon vinden.


    En verder ook wat @lwn aanhaalt... Het onderscheid tussen wat je standpunt is en wat je stemt (en dat is waar 't om draait) ... Klassiek voorbeeldje VVD die rond verkiezingstijd lekker populistisch in 't migratiedebat zit maar na de verkiezingen als puntje bij paaltje komt het omgekeerde doet van wat ze beloven.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2021
  4. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Dat hebben ze toch laten vallen??
     
  5. FinalBob

    FinalBob Active Member

    Berichten:
    1.454
    Leuk Bevonden:
    858
  6. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Dit soort lijstjes vind ik juist een verkeerd beeld geven van met name de zittende partijen. Als je in een coalitie zit en een regeerakkoord hebt gesloten, moet je soms anders stemmen dan je op een bepaald onderwerp had gewild. Als tegenprestatie stemt een andere coalitiepartij dan op een ander punt weer met jouw partijprogramma mee. Alleen zit die invloed nooit verdisconteerd in dit soort lijstjes. Dat terwijl je in de oppositie een stuk 'puurder' kan stemmen. Bovendien kan je dan ook voor/tegen moties stemmen waarvan je toch weet dat ze het niet gaan halen, om zo lekker symboolpolitiek te voeren.

    D66 heeft het directe referendum laten vallen. Wel zijn ze nog voor een correctief referendum voor een bestaand wetsvoorstel.
     
    Garrett vindt dit leuk.
  7. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    (Een partij aangevoerd door) Een hypocriet als Eerdmans zou ik los van opvattingen nooit mijn stem geven. Rond die FvD rel heeft hij zich als een slang gedragen, door eerst Baudet te beschermen, terwijl hij wist van diens antisemitische opmerkingen, en hem er nadat de rel opblies en alles op straat kwam te liggen voor onder de bus te gooien. Totaal geen integriteit en dus kennelijk ook geen probleem met het onder de mat vegen van antisemitisme.
     
  8. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    En waar ligt dan de grens voor jou? Op welk moment wordt het te veel?

    Ik heb Europees wel al op Volt gestemd. Het programma lag sowieso al in lijn met mijn ideeën, maar vooral het idee van een pan-Europese partij vond ik een verademing; om niet alle landelijke partijpolitiek te herhalen in Europa. Maar nu...in Nederland, twijfel ik nog. Primair moedig ik een verdere versplintering van het partijlandschap niet aan.
     
    FinalBob vindt dit leuk.
  9. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Het standpunt van Volt dat kernenergie een manier is om de energietransitie op korte termijn te kunnen versnellen vind ik wel een interessante. Overigens vond ik Nanninga op dat punt juist heel zwak overkomen gister tijdens het lijsttrekkersdebat, toen ze zei dat nucleair "objectief de goedkoopste/beste optie is" (spoiler: het is duurder dan wind op zee).

    JA21 profileert zich een beetje als een 'redelijk' alternatief voor het FvD. Alleen is hun partijprogramma zodanig beperkt uitgewerkt dat ik grote vraagtekens zet of het stand zou houden bij een doorrekening. Overigens vond ik hun programma op een hoop punten nog steeds erg extreem en soms ook vol inconsistenties die komisch zouden zijn ware het niet dat het om een schending gaat van de fundamenten van de rechtsstaat. Bijvoorbeeld, direct uit hun partijprogramma:

    Als je minaretten verbiedt maar niet hetzelfde doet voor kerken dan ben je toch selectief en direct in strijd met artikel 6?
     
  10. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Jongens die poll doet t niet
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    #RIGGED
     
  12. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Links bolwerk dit
     
  13. schijterwt

    schijterwt *-*

    Berichten:
    1.188
    Leuk Bevonden:
    616
    Behalve in the green mile
     
  14. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.756
    Leuk Bevonden:
    2.012
    Ik stem op de partij die het programma in de Aziatische taal aanbiedt ...
     
  15. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Werkt prima hier. Kun je toelichten wat voor problemen je precies ondervindt?
     
  16. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Kan niet stemmen. Werkt niet. Is kapot
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Bij deze mijn gefundeerde toelichting. Inderdaad hetgeen wat Garret niet geheel incidenteel eveneens aangeeft, de poll is pertinent niet werkbaar.
     
  18. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Kga PVV stemmen
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  19. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    En wat ervaar je dan als je ergens op drukt? Krijg je een foutmelding, gebeurt er uberhaupt niets of zie je een pop-up van Yellow’s hoofd?
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Kun je dit toelichten?
     

Deel Deze Pagina