1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het beleggen, sparen & investeringen topic.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Yellow 13, 16 jul 2018.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ik zit voor 2 euro in Norwegian en dat is al weer gedipt naar 1 euro dus ik vrees niets meer.

    Maar goed, ik voel me dan ook zo:
    [​IMG]
     
  2. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Ik hou gewoon alles aan, mocht er een crash komen gooi ik er nog wel meer geld tegenaan.
     
  3. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ik heb ook nog een cash positie achter de hand om bij een eventuele crash mijn huidige inleg bij te kopen en zo de gemiddelde aankoopprijs van de aandelen weer naar beneden te halen. Het lastig van all time high beleggen is dat je niet weet of er een globale crash komt. Niet maandelijks inleggen om te wachten op een crash die niet komt is achteraf ook zonde.
     
    RudeRob en Jorrie vinden dit leuk.
  4. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.600
    Leuk Bevonden:
    8.660
    Time in market is belangrijker dan timing the market. Dus als je je geld niet volgende week al nodig hebt kan je nu prima beginnen met inleggen. Over 15+ jaar maken die procenten ook niet meer uit.
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  5. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ja klopt maar dan heb ik wel liever dat het aan het begin van die 15 jaar dipt:+
     
  6. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Buy the dip :) het is toch veel handiger om te wachten tot de boel in elkaar dendert dan nu in te stappen (zeg ik als leek)? Ja, je mist dan dit jaar en komend jaar wat procenten rendement maar je gaat ook niet 't schip in als die procenten verdampen en/of rode procenten worden.
    Wat dat betreft lijkt timing mij (leek) juist mega belangrijk? Laag instappen en hoog uitstappen.

    En verder YOLO op AMC+GME gaan natuurlijk ;)
     
  7. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Ja maar misschien dendert er dus helemaal niks in elkaar.
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  8. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.600
    Leuk Bevonden:
    8.660
    Handelen is niet investeren. Met handelen haal je je winst uit je transactie. Je koopt laag, verkoopt hoger. Dit is leuk maar er zijn heel weinig mensen die daadwerkelijk hoger rendement halen dan de index.

    Met investeren haal je geld uit je investering. Je legt periodiek een vast bedrag in, daarmee ga je in gespreide fondsen die de markt volgen en daarmee haal je dividend wat je vervolgens weer herinvesteert om zo de keer daar op weer meer dividend te vangen. Markten stijgen en dalen maar hoe langer je er in zit hoe beter. Dit moet je uiteraard doen met geld wat je voor een langere termijn kan missen. In het begin gaat het langzaam maar uiteindelijk zal je op je pensioenleeftijd heel blij zijn met je jongere zelf.

    Als je investeringen lopen is het ook makkelijker om af en toe wat te gokken in crypto, turbo’s, stock picking want dat is dan je speelgeld.
     
    Reckuuza, RudeRob, Jorrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Volgens mij is het gepraat over bubbels van alle tijden. Ik blijf gewoon zitten, time in the market beats timing the market.
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  10. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Let je dan ook erg op het dividend dat een aandeel uitkeert? Want dat is altijd rendement, ongeacht hoe de markt er op dat moment uit ziet. Daarom ben ik niet zo bang om nu in de markt te zitten omdat ik met een maandelijks bedrag inleg toch al rendement haal ongeacht de winst die ik uit de koers zou hebben. En dat bedrag leg ik weer in dus dan maakt tijd in de markt wel heel erg uit en timing van de markt veel minder. Feit is natuurlijk wel dat deze hoge koersen uiteindelijk moeten laten zien ook gefundeerd te zijn in goede resultaten of dat de markt langdurig kapitaal vrij wil maken om te blijven investeren.
     
  11. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.600
    Leuk Bevonden:
    8.660
    Er zijn zat van "dividend aandelen" te vinden die stabiel zijn in prijs maar wel trouw dividend uitbetalen. Als je dan aan de individuele aandelen wil zijn deze goed voor de lange termijn
     
  12. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Ik heb bijna geen dividendaandelen eigenlijk. Komt later wel
     
  13. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Als je ETF's hebt zoals de All world VWRL heb je eigenlijk de makkelijkste combi. Gespreid beleggen in aandelen en ze betalen 50 cent dividend per kwartaal per aandeel (als ik mij niet vergis).
     
  14. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Ja die heb ik inderdaad ook. Maar daar word je niet zomaar rijk van zegmaar...
     
  15. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Nee maar dat wordt je sowieso niet als je maandelijk een bedrag inlegt wat lager is dan 1000 euro. Bijv na 10 jaar maandelijks 250 euro in te leggen is je jaarlijkse rendement bij 5% 1887,- euro.
    Na 20 jaar is dit rendement jaarlijks bijna 5000 euro en na 30 jaar 10.000 euro. Daar kan je je baan nog niet van opzeggen. maar het totaal bedrag is dan wel bijna 210.000 euro.

    Mocht je zelf nog willen rekenen: https://www.berekenhet.nl/sparen-en-beleggen/vermogensopbouw.html#calctop
     
  16. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    O ik begrijp het prima hoor, maar vind het altijd mooi om te zien.

    Voor m'n gevoel een enorm bedrag al ingelegd, en telkens slechts enkele euro's aan dividend. Jeej :D
     
  17. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ik vind het gevoel van elke periode van 3 maanden wat 'verdienen' en het zien onderaan de streep dat je een winst gerealiseerd hebt na een aankoop heel fijn. Dus het is voor mij wel een plusje als er dividend wordt uitgekeer. Helaas is het nog niet zoveel dat ik er hele nieuwe aandelen van kan kopen waardoor het zichzelf al vermenigvuldigd. Ja, als ik Aegon zou kopen
     
  18. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Dat klinkt zo eenvoudig maar is een stuk lastiger dan je denkt. Stel dat dat 'in elkaar storten' nog een paar jaar duurt, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat een persoon die deels nu instapt en deels een potje opbouwt om in te stappen beter uit is.

    En als het op aandelen dan wel ETF's aankomt wil je eigenlijk nooit uitstappen.
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Tuurlijk wel.
     
  20. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    hahaha, ok wat ongenuanceerd maar er zijn toch veel bekende investeerders die er zo over denken oa Warren Buffet 'his favourite time to sell, never'.

    Het ligt er natuurlijk ook aan wat je manier van handelen is: heel actief/daytraden of lange termijn.

    En daarnaast wat je doel is: ik kan zelf niks met 50 euro inleggen, blij zijn met 10 euro winst en dan weer uitstappen en je geld uitgeven aan een Playstation spel.
     

Deel Deze Pagina