[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.897

@Yi-Long : Mogge. Kan jij je Orakel intellect hier over uitlaten?

2. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    9.444
    Gewoon weer teruggeven aan Nederland.

Laatst bewerkt: 16 mei 2026 om 07:55
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  3. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.346
    Waarom zit je steeds zo Yi Long overal bij te betrekken? Mag wel even wat minder. Prima als je het niet met hem eens bent maar je hoeft hem niet overal uit proberen te lokken.

Yerewn vindt dit leuk.
  4. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.897
  5. Yerewn

Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

Leuk Bevonden:
    10.772
  6. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.266
    Ik ben wel triggered inderdaad. Thanks Jorrie.

Yerewn vindt dit leuk.
  7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.801
    Wel oprecht benieuwd naar Yi Longs standpunt mbt Taiwan

Jorrie en Yellow 13 vinden dit leuk.
  8. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.772
    Waarom zit je steeds zo Yi Long overal bij te betrekken? Mag wel even wat minder. Prima als je het niet met hem eens bent maar je hoeft hem niet overal uit proberen te lokken.

Cyndris, Yi-Long, Jorrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.897
  10. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.266
    Thanks Yerewn, ze moeten me hebben, ze maken me kapot! KAPOT!!!

11. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.772
    Maar wat vind je eigenlijk van Taiwan?

Yellow 13 vindt dit leuk.
  12. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.897

13. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.266
    Volgens mij denk ik er nog steeds hetzelfde over als de vorige keer dat Yellow of Tyrant het me vroeg, dus ik denk dat ik toen al antwoord had gegeven.

Even kort dan;
    - Ik zie Taiwan als onafhankelijk functionerend land. Eigen lokale regering, eigen wetten.

- China ziet het als onderdeel van China en de rest van de wereld erkent het als onderdeel van China, maar tegelijkertijd wil de internationale gemeenschap dat Taiwan autonoom blijft fucntioneren, want dat is wat de Taiwanezen zelf willen.

- Dat is ook mijn positie, namelijk dat de status-qua zo blijft, zolang dat de wens van de bevolking is.

- China heeft zelf ook aangegeven dat ze Taiwan NIET met geweld willen terug nemen.

- TENZIJ, en daar ben ik het mee eens, ze hele domme dingen gaan doen, zoals een Amerikaanse basis ofzo op Taiwanees (Chinees) grondgebied. Dat kan en zal China niet toestaan, en volgens mij terecht.

- Mijn persoonlijke mening is wel dat Taiwan in zwaar verval is (ik was er een half jaar geleden nog even en het was eerlijk gezegd een beetje schrikken), en ik denk dat het in alle opzichten er keihard en razendsnel op vooruit zou gaan als ze zich (vreedzaam) zouden herenigen met China.

14. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.772
    hmm best genuanceerd wel.

Yellow 13, Yi-Long en Jorrie vinden dit leuk.
  15. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.266
    ... en als we dan Taiwan vreedzaam hebben ingelijfd, dan kunnen we Japan bestormen en wraak nemen voor 90 jaar geleden. Waarna we het doortrekken naar Hawaii waar we de plaatselijke oorspronkelijke bevolking bevrijden, en we vervolgens Amerika compleet vernietigen.

This is the way*

(* Inshallah)

16. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.897
  17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.801
    Ah dan zullen ze dat ook heus wel niet gaan doen.

plus de meerderheid van Taiwan wil afsplitsen van China, ongeveer 30% vindt het goed zoals t nu is. Kleine toevoeging.

En waar ben jij geweest in Taiwan? Dat land groeit als de neten, 7% economische groei, kan de rest alleen maar van dromen. Doen het veel beter dan China.

18. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.266
  19. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    9.444
    Ik ben ook wel benieuwd.
    Ik kijk wel een filmpjes uit Taiwan van oa. onze oud XBW collega en zie alleen maar ontwikkeling, groei en bouw (mag Nederland van dromen).
    Uiteraard hebben ze daar dezelfde uitdagingen als in de rest van oost Azie mbt geboortecijfers, werk etc.

Nu is dat natuurlijk anders dan het zelf ervaren, maar daarom ben ik benieuwd.
    Uiteraard is mijn vergelijkingsmateriaal Europa, waar alles al een eeuwigheid op slot zit.

Laatst bewerkt: 20 mei 2026 om 13:12
  20. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.266
    Ik was in Taipei in 2018, en nu dus laatst weer een half jaartje geleden. Eerste keer was leuk, 2de keer was beetje deprimerend. Het is een oude stad en dat zie je. Dat hoeft trouwens niet erg te zijn, Japan heeft ook veel oude steden, maar in Japan ziet het er allemaal wel iets verzorgder uit. In Taipei was het imo toch een beetje verloedering.

Uiteindelijk gaat het om quality of life, en dan denk ik persoonlijk dat China daar, in ieder geval in de steden, hoger scoort dan Taiwan, maar dat zeg ik puur als observant. Ik kijk naar hoe betaalbaar het allemaal is (OV, boodschappen, kleding, buiten eten, etc), en hoeveel de lokale overheid investeert in de publieke ruimte (OV, parken, openbare veiligheid, etc), en in Shenzhen zie je dan wel echt heel mooie dingen gebeuren momenteel.

Of de economie groeit, of het GDP, whatever, dat zegt me niet heel veel, want kan best zijn dat dat keihard omhoog gaat, maar dat die ‘winst’ voornamelijk naar een select groepje gaat, zoals een multinational die meer exporteert, of dat de waarde van woningen nu hoger ligt en dus meer ‘waarde’ vertegenwoordigt, maar wanneer mijn huis in 2023 500,000 euro waard was, en nu 700,000 euro, dan klinkt dat als dikke winst, maar 1; dat is dan een gevolg van de kunstmatige schaarste op de markt, en 2; het is nog steeds exact hetzelfde huis dat er al stond. Die ‘groei’ komt dus uit een falend systeem. Dit betekent dus ook dat nieuwe generaties niet meer mee zullen kunnen komen, met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zowel op korte als op lange termijn.

Jorrie en Modder-Eter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina