Onderwijs gaat naar de moeren

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 9 sep 2003.

  1. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Nog maar eentje 8)

    Het is triest gesteld met het onderwijs in ons land als je het mij vraagt. De regering veranderd elke 2 maandne het lesstelsel en komt elke keer met maatregelen om alles makkelijker te maken.

    Hadden we eerst nog IVBO, VBO, MAVO en HAVO, tegenwoordig hebben we leerwegen, tweedefases, VMBO en talloze andere richtingen. Elke school doet ook nog leuk wat hij wil dus je hoeft niet eens overal hetzelfde stelsel te hebben.

    Vroeger was er pas echt onderwijs. Geen rekenmachines, geen computers. Gewoon hard werken en zorgen dat je het haalt. Hedendagen mogen rekenmachines voor alles gebruikt worden en wordt iedereen zo lui als een aap. En als meer kinderen dan gemiddeld ineens het niet halen, dan maken we het toch een stukje makkelijker? Dan maken we gewoon VMBO en maken we de 2e fase nog makkelijker dan die al is.

    Niemand die nu in de tweede fase zit kan mij overtuigen dat het zoooo moeilijk is. Minimale inzet is vereist om het te halen en dit jaar is het weer makkelijker gemaakt. Het onderwijs gaat echt steeds verder achteruit en dat komt gewoon omdat overheid geen voet bij stuk kan houden wat leer methodes betreft. Hou het gewoon MAVO HAVO en VBO en ga die niet simplificeren als mensen het niet halen.

    VMBO en IVBO kunnen direct in de prullenbak want die dienen totaal geen nut. VMBO is een veredelde basischool en ook het IVBO zit daar niet al te ver vanaf. Mijn zusje bijvoorbeeld doet nu VMBO/MAVO en jesus die boeken had ik op de basischool. uitrekenen hoeveel % 100 uit 500 is en midden in het wiskunden boek opgaven als 5-7t+2...

    Als je kinderen goed wilt onderwijsen zul je ze ook wat moeten leren, en niet je onderwijs afstellen op de leerlingen zodat ze het kunnen halen. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs IVBO leerlingen HAVO kunnen halen als ze willen. Ik weet dat er veel kinderen zijn die hun best doen op IVBO en het gewoonweg niet halen. Maar zelfs daarvan heb ik het vermoeden dat het kan. Ze kunnen immers ook liedjes onthouden en hebben vast potentie in zich om het te halen. Er zijn ook genoeg mensen op het iVBO VMBO die gewoon express weinig doen. Deze leren ok helemaal niets van school en hebben in de 3e klas nog moeite met %ten en machtsverheffen.

    Als het aan mij ligt wordt het onderwijs weer eens echt onderwijs, want ik vind het zoals het nu gaat werkelijk niet sociaal.
     
  2. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    het onderwijs is niet makkelijkert geworden, het is aangepast aan deze tijd.

    Het VMBO is een mengvorm van de oude Mavo en het VBO. Dit leidt er, in theorie toe, dat kinderen meer mogelijkheden krijgen en dat ze zowel theorie als praktijk voorgeschoteld krijgen. Voor veel kinderen die eigenlijk naar het VBO zouden gaan is het onderwijs nu echter the theorethisch. Deze verandering had dus weinig zin, je hebt immers praktische ingestelde mensen en mensen die meer hun hoofd gebruiken.

    De verschillende fasen en zaken als het studiehuis zijn veelal bedoeld ter voorbereiding op hetgeen volgt op het middelbaar onderwijs; een studie. Veel vaardigheden die je nodig hebt bij het studeren zijn in het verleden nooit goed aangeleerd. Nu zijn de leerlingen straks beter voorbereid op zelfstandig onderzoek en dergelijke. De werkdruk blijkt echter te hoog. Dus moet alles steeds weer aangepast worden.

    op school moet uiteraard gewerkt worden, het is echter zo dat we binnen het onderwijs steeds meer beginnen te onderkennen dat elk kind een eigen talent heeft en dat we dit talent moeten benutten.

    In de door jouw als ideaal bestempelde vorm van onderwijs, waarbij vooral kennis van wiskunde en dergelijke een rol speelt krijgen alleen leerlingen die op dat vlak begaafd zijn een kans. Terwijl er veel meer is dan dat. We hebben ook timmerlui nodig, koks en ga zo maar door, mensen die daar hun talent hebben liggen kun je beter daar inzetten dan ze stof op te dringen die ze toch nooit zullen beheersen.

    Het niveau van wiskunde van de hedendaagse jeugd is inderdaad slecht,op het voortgezet onderwijs is vooral hoofdrekeken een taboe geworden. Veel mensen kunnen twee jaar na het afmaken van de middelbare school geeneens sommen maken op het niveau van groep 7 van de basisschool. Een rekenmachine is echter wel een handig hulpmiddel en voor veel berekeningen is het slechts iets dat de leerling heel veel tijd bespaart. Ik zou zelf zeggen, hou hoofdrekenen er in, maar verlang geen belachelijk moeilijke berekeningen van de leerlingen. Om berekeningen op havo 4 niveau te maken is kennis en begrip nodig, ookal gebruik je de rekenmachine.
     
  3. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Goed punt. Eerder aftakken misschien, al ben je dan als kind wel geniaaid als je kok wilt worden en dan uiteindelijk dat niet meer cool vind. Basisopleiding moet gewoon goed zijn. Daarnaast kun je nog vakken toevoegen die je zelf kunt kiezen. Dat lijkt me wel wat. Maar voor een diploma moet je wel over alle vaardigheden beschikking, net als een rijbewijs of zwemdiploma.

    Ik ga trouwens alleen wiskunden als voorbeeld. Ook andere vakken vind ik op dat niveau gewoon gene nut hebben. Geschiedenis gaat over dingen die je op de basischool behandelde en ook aarderijkskunde is kinderlijk eenvoudig met invul opdrachtjes etc.

    Het is aan de ene kant dus wel handig om kinderen te laten afsplitsen, maar aan de andere kant kan het voor problemen zorgen, en dan is het altijd handig om een basis diploma te hebben om verder op te bouwen.
     
  4. xboxgangster

    xboxgangster pwn0rizing

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    0
    Het onderwijs is gewoon dikke bs. Ik deed eerst de mavo. Dat duurt dus 4 jaar en op me examen kreeg ik voor engels, nederlands en duits als opdracht een brief te schrijven. Zit ik hier 4 jaar voor op de mavo??????? 8)

    Nu zit ik in havo 5 en krijgen we als eindexamen leesteksten. Daar doe je dan als het normaal is 5 jaar over (ik 2 dan) maar het slaat gewoon allemaal nergens ik ben van mening dat je net zo goed in 2 jaar een havo papiertje kan halen dan in die 5 jaar

    Greetz TommaHawk NL
     
  5. MieZ

    MieZ Avaholic

    Berichten:
    638
    Leuk Bevonden:
    8
    maar je hebt toch eerst 4 jaar mavo gedaan? hoeveel is 4 + 2???
    |:-

    was er ook niet zoiets als VWO... |:-
    of heb je alleen de richtingen die je zelf in omgekeerde volgorde hebt gevolgd genoteerd? :9
    ***bekijkt eens alle spelfouten en krijgt bevestigend antwoord op zijn vraag***
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  6. Ik ben het niet echt met je eens, Ugamer. Wel natuurlijk dat het allemaal wat makkelijker is dan vroeger, maar als we de middelen hebben, dan moeten we die gebruiken vind ik (zoals de rekenmachine en computer).

    Het isnatuurlijk niet goed om alles te vergelijken met vroeger. De tijd verandert en de gedachten van mensen ook. Zo zijn wij wat vrijer geworden en durfen weerstand te bieden tegen onze opvoeders (de opvoeders zoals ouders en de leraren). Vroeger hadden we sociale controle en al die andere zaken waardoor we dat niet durfden.

    Maar het is daarom juist goed om voor de mensen die geen zin hebben om zo moeilijk te leren, een mogelijkheid te bieden om toch onderwijs te volgen op een makkelijke manier. Beter dan geen onderwijs. Ik vind ook dat mensen een diploma MOETEN hebben. Dat betekend dat ze tot hun 25ste een leerplicht hebben om een diploma te halen. Want wie kunnen er weer gaan dokken voor deze mensen? Ik!

    Wel zou de overheid leren extra moeten stimuleren door bijvoorbeeld een vergoeding te geven nadat je een studie goed hebt afgerond om iets op te bouwen. (Die je natuurlijk later wel moet terugbetalen als je een goede baan hebt).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2003
  7. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Ik ben het in zoverre eens met de topic-starter dat het niveau te laag is. Ik bedoel, ik heb gymnasium gedaan, maar de boeken die we bijvoorbeeld voor duits kregen werden op de mavo ook gebruikt.

    Ik vind het gebruik van rekenmachines en computers wel ok. Deze worden in het dagelijks leven ook steeds vaker gebruikt, dus moet je de leerlingen daarop voorbereiden, door ze te laten oefenen met die dingen.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  8. Quack

    Quack That's my stapler.

    Berichten:
    958
    Leuk Bevonden:
    0
    Naar de moeren? :confused:

    Inderdaad... het gaat zeker slecht met het onderwijs ;)
     
  9. Arabar NL

    Arabar NL infinity

    Berichten:
    39
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het best met je eens! Kheb inmiddels zelf ook alle slechte kanten van het onderwijs ervaren. Ben van school gewisseld omdat ik te veel spijbelde. En wat heeft dit nou met slecht onderwijs te maken denk je?? Nou heel makkelijk Kheb altijd al VWO gedaan. Nooit een ene fuck voor moeten doen, good old dayz. Maar zodra je dan tog een keer in V4 komt, moet je onwijs hard aan de bak, en vergelijking met je vorige jaren. Uit een professionele test van Compaz bleek dan ook al snel dat ik bovengemiddeld intelligent ben. Kheb nooit geleerd te leren zal ik maar zeggen. Das best kut... want er zijn vast meer dan ik, die de eerste paar klassen vet makkelijk vinden, maar het jaar daarop stranden. School is idd te makkelijk geworden in de loop der jaren denk k. En daar komt nog bij, als ze het onderwijs weer op niveau gaan brengen...dan zegt je diploma WEL iets over je kunnen. En is mogelijk nog meer waard ook. Wat dus in ieder geval wel duidelijk is, is dat het hele systeem moet worden aangepakt. Maar hoe dat er dan weer uitgaat zien??
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  10. OPL

    OPL Active Member

    Berichten:
    479
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het eens en oneens met Ugamer. Ja, dingen als wiskunde e.d. zijn makkelijker geworden, maar dit heeft een reden. Ik ben van plan niets te doen met Wiskunde dus leren ze mij de basics en dingen die je nodig kan hebben als je een economische studie gaat doen. Maar als je een uiteindelijk diploma haalt zullen de mensen die nu wiskunde bij het Natuur-techniek profiel veel hogere wiskunde krijgen als jij ooit gehad hebt, misschien wel met graphische rekenmachines maar dat komt omdat je dan veel meer kan.

    Waar ik het wel ens mee ben is dat de tweede fase echt niet zwaar is. Als je plant dan is het zelfs heel simpel, mijn HAVO examen heb ik met amper leren gehaald met geen cijfer op mn eindlijst onder de 7. Nu doe ik VWO en dat is ook heel simpel als je je maar aan de planning houd die je zelf maakt of zelfs voor je gemaakt wordt.
     
  11. SirMarco

    SirMarco SMW

    Berichten:
    247
    Leuk Bevonden:
    0
    Er was laatst een keer een discussie op de radio dat de scholen meer op een commerciele bedrijven gingen lijken doordat de toetsen makelijker worden, dus hogere cijfers en dus met hogere cijfers het examen in gaan zodat er meer mensen slagen en zo krijgt de school een betere naamsbekendeheid dus meer leerlingen en meer inkomen. Dus ligt het niet aan de scholen dat alles te makelijk wordt.
     
  12. Hans NL

    Hans NL Active Member

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zit dus momenteel in het laatste jaar van de havo en ik kan je vertellen dat het studiehuis makkelijk is als je er maar een beetje voor doet.
    ik heb vorig jaar echt bijna niets gedaan en ben wel over gegaan. de proefwerken zijn altijd rete moeilijk en dan krijg je een tentamen en dan zit je te denken "doe ik nu iets verkeerd of is het echt zo makkelijk". ik ben dan ook niett helemaal tevreden over onze school want er is vorig jaar 50% blijven zitten in havo 4 en de school zegt dat het alleen maar aan de leerlingen licht. het onderwijs wordt er inderdaad wele malen slechter op.
    misschien dat er nu mensen gaan zeggen dat je niet meer alles moet stampen maar dat je moet leren om zelfstandig te werken. daar ben ik het mee eens maar dan moet het ook wel goed gebeuren en dat is nu dus echt niet het geval.

    /edit

    en dan heb je het nog niet over de instelling van de leraren gehad GVD man dat is pas echt triest. je denkt dan dat die mensen dit beroep gekozen hebben omdat het hun leuk leek maar daar merk je niets van terug. ook zijn ze veel te laks. even een voorbeeld. vorig jaar had ik les van een vrouw en die kwam ELKE!! les minimaal 10 min. te laat. vroegen we eens aan haar 'mevrouw waarom komt u altijd te laat?' ja zegt ze, ik ga niet nog eerder uit bed. en daar meoten wij dan gemotiveerd ofzo van worden. school komt me echt de strot uit :mad:
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  13. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Haha, feest der herkenning dit. Ik deed ook niks, althans in mijn belevingswereld. Wees blij. Als je op de havo zit en dat goed kan doen dan ben je vast op de juiste plek terecht gekomen.

    Wel eens opgelet hoe goed je Engels is geworden sinds de brugklas ? Hoeveel je van allerlei vakken weet ?

    Het voortgezet onderwijs brengt je heel veel bij, je leert over allerlei zaken vrij veel. Het niveau zal ongeveer liggen in de zogenaamde zone van de naaste ontwikkeling. Dit houdt in dat de leerstof steeds net iets boven het niveau ligt dat de leerling al bereikt heeft. Let wel, heel marginaal daarboven, zodat de leerling ook iets met de stof kan, er moeten nieuwe zaken in het geheugen gehaakt worden dus is er ook veel ruimte voor terugblik.

    In het verhaal over VWO4 blijkt de overgang te groot te zijn.
    Intelligentie is niet het enige dat je door een schoolcarrière heen helpt. Mijn IQ kan nog zo hoog zijn, ik zat prima op de Havo omdat ik zogezegd niet gemotiveerd genoeg was voor het VWO. Echte intelligentie zit in het gebruik van je verstand en niet in de capaciteit die onder de oppervlakte aanwezig is.

    Een brief schrijven in het Engels lijkt heel simpel, maar het is de ideale toetsvorm omdat het allerlei vragen beantwoord;
    -Hoe is je zinsbouw ?
    -Hoe goed is je spelling ?
    -Beheers je de grammatica ?
    -Weet je hoe een brief opgebouwd is ?

    Voor de goede verstaander nog even een songtekst van een quasi intellectueel punkbandje:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2003
  14. Endorim

    Endorim The Homertrix

    Berichten:
    42
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik moet zeggen dat k het eens ben met topicstarter, k zit nu net op de universiteit, maar merk nu al dat dingen veeeeeeel te makkelijk waren op de middelbare school. Wiskunde steld daar echt nix voor, alles kan met de rekenmachine, nu moet ik alles algebraïsch leren doen. overal hoor je dingen die je eigenlijk al had moeten leren op de middelbare school. Of test eens voor de gein de topografische kennis van de middelbare scholieren, das dus echt TROEP. Duits 1 en Frans 1....wat stelde dat nou voor?? leer je daar nou wat van? neej dus. Ook al nutteloos. K vind het nu jammer sinds dak op de uni zit, dat k het niet zwaarder had op de middelbare school, hoefde k nu geen inhaalslag te plegen. (doe nu Economie, had het profiel Economie+Maatschappij, en dan nog een inhaalslag nodig hebben....)
     
  15. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Topografische kennis is geen peiler van de kwaliteit van het onderijw. Wel vind ik een mankement dat het VWO teveel gericht is op lees en schrijfvaardigheid als het om andere talen gaat.

    Ik weet niet wat je studeerd, maar ik had niks aan mijn wiskundige kennis toen ik geschiedenis studeerde op de universiteit.

    Je mag wel verwachten dat een een HBO of WO studie moeilijker is dan het voortgezet onderwijs. Het is immers Hoger en Wetenschappelijk onderwijs.
     
  16. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Waar heb jij geschiedenis gestudeerd?
     
  17. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    in Groningen, jij studeert ook geschiedenis ?
     
  18. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan niet zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs omlaag is gegaan, maar wel de manier waarop mensen zich kunnen ontplooiien en richten op een bepaalde tak van het onderwijs.
    De 2e fase vind ik dus echt twee keer niks.
    Je bent gewoon verplicht om een heel gamma aan vakken te volgen en als je dat niet ligt heb je gewoonweg pech.
    Hiermee doel ik op het volgende;
    Waarom moet iemand die later de toneelschool wil gaan doen wiskunde (ook al is het niet te moeilijk) volgen. Er is tenslotte geen profiel zonder wiskunde.
    Wat heb je aan biologie als je graag Duits gaat studeren? etc.
    Zoals ik al zei vind ik de 2e fase niks maar als de overheid dan toch graag met zo'n soort systeem wil werken waarom passen ze dit dan niet toe in de leerjaren 1 t/m 3 van havo/vwo en laten ze de leerlingen in hun laatste 2/3 jaren van het voortgezet onderwijs niet zelf de vakken die hun aanspreken volgen....
    Zo beheerst iedereen een bepaalde kennis van de vakken na de leerjaren 1 t/m 3 en kunnen ze zich in de laatste 2/3 jaar volledig richten op hetgeen ze later graag willen gaan doen....
    Daarom is het "ouderwetse" systeem in mijn optiek nog steeds het beste. In de eerste jaren de nodige kennis opdoen van allerlei vakken en dan de vakken doen waar je je ook daadwerkelijk voor interesseert
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  19. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    ja, verplichte profielen vind ik ook iets dat niet echt past bij het idee dat ieder kind zich moet specialiseren. Het gaat er waarschijnlijk om dat iedereen over bepaalde basiskennis dient te beschikken op het eind van de opleiding zodat een andere cariere nog mogelijk is. Een meisje van 16 is op het ene moment nog een toekomstige soapster en op het andere moment wil ze advocate worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2003
  20. JaN Nl

    JaN Nl Just another guy

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    0
    maar, wat ik belachlijk vind zijn de verplichte vakken gym en ckv1, dat is toch gewoon 100 x waardeloos! als ik godverdomme wil sporten dan ga ik naar een voetbal club of weet ik 't wat, maar die lui op mijn school zijn niet goed wijs, als ik over wil gaan naar de volgende klas, dan moet ik alle gymopdrachten netjes gedaan hebben, als ik meer dan 2 lessen mis van een 'cursus' (hoe halen die halve zolen het in de kop?!@??!?) kan ik een vervangingsopdracht doen, waarbij je een hele reeks shuttle runs kan doen, wat ik dus nu superslecht ga doen omdat me meniscus gvd naar de klote is.... edit:/ en knie niet goed of wel, ik moet die opdrachten doen, is toch van de zotte!

    ckv1 is nog een van de grootste onzin vakken, wat in de naam van de Heer leer ik daar?!?!? Mevrouw van 't onderwijs VINCENT VAN GOGH INTRESSEERT ME GEEN HOL! DONDER TOCH EENS OP MET DIE ONZIN! ik ben er nog steeds niet uit wat ik daar nou doe, en die belachlijke onzin met 'culturele activiteiten' , dat is geen school meer, dat is entertaimentsmaak opdringen!
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2003

Deel Deze Pagina