[Politiek] Positieve discriminatie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DjMouseman, 8 okt 2003.

1. DjMouseman

DjMouseman Hardcore Gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vroeg me eigen af hoe iedereen op dit forum denk over 'Positieve Discriminatie'.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen racist of iets, maar aangezien dat dit laatst ook in het nieuws was (vrij actuele vraag dus) vroeg ik me dus af hoe iedereen hier over denkt..

Ik vind zelf dat positieve discriminatie moet verdwijnen.. in elk geval op de banen markt omdat het al héél moeilijk is om een baan te krijgen (voor iedereen).

Maar wat vinden jullie daarvan?

2. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Ik ben er altijd tegen geweest. Zoals de naam het al zegt; het is discriminatie, en discriminatie is altijd slecht.

Bovendien wil ik bij een sollicitatieprocedure beoordeeld worden op m'n kwaliteiten, en niet of mijn afkomst overeenkomt met de bevolkingsopbouw in de wijk/stad waar ik wil werken.

3. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Best man or woman for the job. Ik ben van mezelf centrumlinks, maar eerlijk is eerlijk...als je de beste papieren heb verdien je de baan, en verdient de baan jou....

4. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Loop ik achter? Is dit iets nieuws? Wat is positieve discriminatie? Vanmiddag zei iemand bij me in de klas 't ook al, dat bestaat toch helemaal niet probeerde ik hem nog wijs te maken :mad:

5. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dit is nieuws...het is nu wettelijk geregeld dat zo-en-zoveel procent van een bedrijf van die-en-die afkomst/etc./etc. moet zijn. Dit willen ze gaan veranderen (verwijderen)

6. Badkiller

Badkiller Hardcore xbwer!

Leuk Bevonden:
    19
    hmm.. geen goede zaak...
    vind ik erg dom en oneerlijk..

maar ik heb nog een klein voorbeeld dat heeeeel klein beetje met dit te maken heeft:

Indonesische minister: Ik haat Nederlanders

JAKARTA (ANP) - De Indonesische minister van Justitie, Yusril Ihza Mahendra, haat Nederlanders vanwege het koloniale verleden. Dat zei hij maandag in een interview met de GPD-bladen en het NOS-journaal.

,,Ik ben niet tegen de Nederlanders, ik ben tegen onrechtvaardigheid. Omdat de Nederlanders onrechtvaardig zijn, haat ik ze'', aldus Mahendra. Hij verwees daarbij naar de terreur die kapitein Westerling in 1946 op het eiland Celebes toepaste. ,,De Nederlanders hebben in Zuid-Celebes 40.000 mensen gedood. Daar is geen enkel onderzoek naar gedaan.''

Volgens de bewindsman in de regering van president Soekarnoputri moet Nederland zich daarvoor schamen. ,,Ze bekritiseren ons altijd over de mensenrechten. Ik kan dezelfde vraag stellen: wat deden jullie toen jullie dit land koloniseerden? Hoeveel mensen zijn in het verleden door de Nederlanders gedood?''.
    -----------------------------------------
    Bron:zonnet.nl
    -----------------------------------------
    slaat nergens op vind ik....
    (en ik ben een turkse jongen..)
    maar wat hij zegt is bullsh*t
    het verleden door elkaar halen met het heden..:{

Laatst bewerkt: 8 okt 2003
  7. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Oowwh...

Neh, bullshit vind ik 't dan. 't Verkrijgen van een baan moet voor iedereen net zo makelijk gaan, afkomst onafhankelijk :)

8. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Positivie discriminatie is discriminatie.

Hoe je het ook went of keert. Je mag hier in Nederland niet zeggen dat je een hekel hebt aan buitenlanders die lui zijn en alleen maar hier komen om te profiteren, nee sterker nog we gaan deze mensen de banen geven die hardwerkende Nederlanders ook wel zouden willen hebben maar daar kijken we niet naar. We kijken of iemand een kleurtje heeft, de taal niet spreekt en daar ook geen enkele moeite voor wil doen en die geven we dan de baan.

Ehhmm jullie begrijpen dat ik er dus op tegen ben positieve discriminatie misschien nog wel meer dan op mensen die met een kritisch oog naar Allochtonen kijken (door vele negatieve discriminatie genoemd)

9. TheWalrus

TheWalrus Guest

Wat een flauwekul, positieve discriminatie is er zoveel, en dan vooral voor autochtonen zelf. De overheid heeft destijds weleens getracht bedrijven ertoe te dwingen meer allochtonenen aan te nemen voor bepaalde funties maar dat is nimmer gelukt. Een neger wordt namelijk, en dat is steekproefsgewijs bewezen, veelminder snel aangenomen dan een blanke. Mensen denken in hokjes. Daarom doen allochtonen vaak werk dat autochtonen te min vonden, todat de recessie kwam en diezelfde autochtonen zonder werk zaten.

Ik vind dat je de beste man/vrouw moet aannemen voor een baan zonder aanziens des persoons. Dus geen positieve discriminatie op grond van afkomst, geslacht, rijkdom enz. Maar goed zoals ik al zei, veelal krijgen alochtonen geen baan omdat autochtonen eerder aangenomen worden en dat is gewoon verborgen discriminatie, en dat komt veel meer voor.

De huidige, rechtse, regering zit in een lastige positie. Ze moeten wel positieve discriminatie in de hand werken. Namelijk positieve discriminatie van gehadicapten, en WAO ers. Dit zijn mensen die geen enkel bedrijf aan wil nemen omdat ze teveel risico's met zich meebrengen. Die mensen worden de arbiedsmarkt opgegooid maar hebben zonder vorm van positieve discriminatie geen enkele kans.

Ik hoor de mensen die geen werk vinden nu al klagen over die "profiteurs uit de WAO die banen afpakken". Dezelfde mensen die nu een clichebeeld hebben van de allochtoon zullen wel weer gaan zeuren en wederom stemmen op een van Jan Peters makkertjes die oplossingen beweren te bieden voor de door henzelf veroorzaakte problemen.

10. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Was er nooit voor dus afschaffen die zooi. Dat het er uberhaupt nog was.. zo krijg je dus express misschien ongekwalificeerde mensen op posten waar ze niet horen.

Was nog op Nova btw

11. JaN Nl

JaN Nl Just another guy

Leuk Bevonden:
    0
    idd, het is belachelijk dat we ze moeten helpen, waarom is 't onze fout? de chinezen doen 't goed en hebben die onzin niet nodig... dus als je geen baan kan vinden is dat je eigen schuld...

12. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Misschien dat er voor gehandicapten wel een regeling moet blijven trouwens. Als die willen en kunnen werken moeten ze zeker de gelegenheid krijgen!

13. Blaauw

Leuk Bevonden:
    1
    Lijkt me toch niet meer dan logisch dat we eerst voor de autochtonen bevolking zorgen. Het is namelijk zo dat de allochtonen bevolking hier in principe maar voor kortere tijd is.
    Zodra het weer goed gaat in hun land dan kunnen ze daar weer een goede baan zoeken, zolang ze hier op bezoek zijn zullen ze genoegen moeten nemen met wat er is.

Maar nee, dan is het opeens te min voor ze en zitten ze liever thuis met een uitkering, das lekker makkelijk!!

Denk je dat als wij naar (bijv.) Marokko gaan dat we dan elke maand ggeld krijgen ongeacht wat we daar doen. Een beetje ouwehoeren met zijn allen en dat de regering daar dan nog goed voor ons zorgt??

Nee als wij daar zouden komen zouden we keihard moeten werken in één of ander onderbetaald baantje en op het moment dat we ook maar iets verkeerd doen kunnen we weer oprotten.

Daar hebben ze nog nooit van positieve discriminatie gehoord hoor, dus waren moeten wij dat wel doen??

14. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Positieve discriminatie staat absoluut niet in de weg dat de beste man/vrouw wordt gekozen.

Nee, positieve discriminatie, zoals het heden is geregeld, stelt dat bij gelijke kwalificatie de ene groepering (bijvoorbeeld vrouwen) voorrang krijgt. Nu is dit in een rare wet gegoten waarbij idd aangegeven wordt hoeveel % van je totale aantal werknemers vrouw of autochtoon of herintreder of ... etc moet zijn. Dit lijkt mij niet realistisch en een vorm van bureaucratisering waar niemand op wacht.

Maar op zich heb ik niets tegen positieve discriminatie (is namelijk enkel een reaktie op al gebleken discriminatie).

15. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    Dat noem ik gewoon regelrecht communisme:{

Positieve discriminatie voor de één is negatieve discriminatie voor de ander, bij discriminatie is er altijd wel iemand met nadeel.

Persoonlijk ben ik volledig tegen discriminatie in al zijn vormen.
    Iedereen is namelijk gelijk voor de wet, pas dat dan toe.
    Kies gewoon de beste voor die baan, geef iedereen gewoon even hoge boetes, de sociale zekerheid moet voor iedereen gelijk zijn.

Het idee alleen al dat iemand lagere boetes moet betalen gewoon omdat hij minder geld heeft...|:-

16. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Positieve discriminatie is zoals aangegeven een reaktie geweest.

Het blijkt dat zonder stimulans niet mogelijk te zijn in dit land om ieder op zijn vermogen te schatten, maar ook allerlei vooroordelen spelen een rol. Zonder wet is het momenteel zo dat bij gelijke (of zelfs ongelijke) gebleken geschiktheid de voorkeur uitgaat naar een man van autochtone afkomst, liefst tussen de 25 en 40 jaar.

Dat is al discriminatie. Dan kan je stil blijven zitten en zeggen dat dat eigenlijk niet zou mogen, maar dat is niet reeël. Liever nog dan een gedrocht zoals we nu in wet hebben vastgelegd (en ook deze wet heeft dus niet mijn voorkeur).

17. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    De verantwoordelijkheid ligt bij de bedrijven zelf ... als een bedrijf discrimineerd zal deze op haar verantwoordelijkheid gewezen moeten worden door de overheid. Het lijkt me niet nodig om deze groep in de huidige tijd ook een voortrekkers rol te geven. Vroeger was deze stimulans een noodzaak, maar bedrijven zijn zich nu meer bewust van hun verantwoordelijkheid. Zoals vele mensen hier al zeggen... het blijft discriminatie ... "We moesten jouw aannemen, maar we hadden liever iemand anders"

De verantwoordelijkheid ligt bij de maatschappij

18. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Bij positieve discriminatie moet je natuurlijk niet denken dat een allochtoon die amper nederlands praat de baan krijgt waar een autochtoon met de juiste papieren ook naar soliciteert. Door dit soort fabeltjes is Pim Fortuyn zo populair geworden.

Het ging er meer om dat goed geschoolde allochtonen geen baan konden vinden omdat de autochtone nederlander bijna altijd voorrang kreeg/krijgt.

19. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld."

Dit is de eerste zin van het eerste artikel van de grondwet. Dus positieve discriminatie is grondwettelijk gezien niet eens toegestaan. Ik ben er ook tegen, omdat hierdoor altijd een ander benadeeld wordt.

20. Blaauw

Leuk Bevonden:
    1
    Fabeltjes???? Ik weet niet uit welke plaats in het Noorden van het land jij komt. Maar hier in het Westen werkte het dus wel zo.
    Ken daar genoeg voorbeelden van, niet alleen met banen maar ook met huizen.

Ik sta hier al een jaar ingeschreven voor een huis omdat ik wil gaan samenwonen met mijn meisje. Ik moet nu nog 3-4 jaar wachten voor ik in aanmerking kom want er is huizennnood. Ok kan gebeuren denk je. Maar wat zie ik tot mijn grote verbazing: dat familie Ali en Mohammed wel een huis krijgen terwijl ze pas een halfjaar uberhaupt in Nederland wonen!!!

Deel Deze Pagina