De nieuwe Berlijnse muur????

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door X BelieveR, 25 feb 2004.

1. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat Israel bezig is met de bouw van een muur op de grens van de Westelijke Jordaan oever. Eergisteren is het strafhof in Den Haag begonnen met een analyse over deze actie. Ik erger me mateloos aan de houding van de media over dit onderwerp. Altijd weer komt men tot de conclusie dat het Israel is die fout is en dat de Palestijnen vrij uit gaan. Altijd klinkt er weer een pro Palestijnse toon bij de berichtgeving van het conflict. Ik twijfel sterk in hoeverre de objectiviteit die de media behoren te hebben nog wel van toepassing is bij dit conflict. Ik wil graag mijn visie geven over het conflict en de bouw van de muur:

Ten eerste erger ik me aan de term "de door Israel bezette Palestijnse gebieden". Deze term is al zwaar bevooroordeeld, men zou nl net zo goed van "de door de Palestijnen bezette Israelische gebieden" kunnen spreken. Het is zo dat de gebieden een zekere vorm van Palestijns zelfbestuur hebben, maar het zijn wel degelijk Israelische gebieden. Verder erger ik me mateloos aan de arrogantie van de Palestijnen. Ik weet niet of jullie Israel een btje kennen, maar het bestaat uit zon 80% woestijn. De rest is vruchtbaar gebied. En laat dit vruchtbare gebied nu net in de Palestijnse gebieden liggen.... Daarmee stelen ze een deel van Israels economie.

Ook twijfel ik er aan of de Palestijnen überhaupt wel in staat zijn een eigen staat op te richten. Als men nu al geen macht heeft om het eigen volk onder bedwang te houden, wie geeft mij dan de garantie dat men dat dan wel kan als ze een eigen staat hebben? Terrorisme is het meest laffe dat de geschiedenis van de mensheid ooit heeft gekend. Het streven naar een eigen staat kan ik begrijpen, maar het doelbewust vermoorden van burgers... nee dat heeft daar niets mee te maken. Dat heeft met HAAT te maken, HAAT tegenover alles wat Joods is. HAAT tegen de zogenaamde bezetters. Als men echt een politiek doel had, had men wel een aanslag gepleegd op parlementsleden of Sharon zelf, aangezien dit niet het geval is, is het mij volkomen duidelijk.

Verder vind ik de houding van de Palestijnen meer dan laf, men wil zich afscheiden van Israel, maar wil tegelijkertijd blijven profiteren van Israels economie. Men blijft immers afhankelijk van Israel, 90% van de Palestijnen werkt immers in Israel. Nu is het natuurlijk mogelijk om een Palestijnse economie op te bouwen. Maar wie moet hiervoor opdraaien? Juist, de Israelische regering! Nu gebruiken de meesten als argument dat de Palestijnen er alleen voor staan en dus niet genoeg middelen hebben. Maar waar zijn hun Arabische bondgenoten dan? Irak, Iran, Syrië, Egypte, Saoudie Arabië? Voor wapens zijn ze blijkbaar wel bereid om geld te geven, hoe meer dode Joden hoe beter toch? Maar als het om het doelgericht opbouwen van het land gaat zijn ze niet thuis.

Ik vind de bouw van de muur niet echt vrede bevorderend, en een vergelijking met de Berlijnse muur is dan ook onvermijdelijk. Maar aan de andere kant kun je je ook verplaatsen in de gedachten van de Israeliers. Je kunt niet normaal boodschappen doen, familie bezoeken, altijd heerst er een onverdragelijke dreiging. Ik ben zelf in Israel geweest, en heb het zelf mogen voelen. Ik begrijp het volkomen dat men deze muur bouwt uit veiligheids overwegingen. Het verhoogt de veiligheid immers. Er kunnen geen Palestijnen meer in Israel komen zonder gecontroleerd te worden.

Nu men economisch afgesloten dreigt te worden van het door hen zo verachtzame Israel komt men in verzet. Wat wil men nou? Een stelletje profiteurs dat zijn het! Ze beinvloeden de media op allerlei manieren en daar kots ik van. Als een kind omkomt door toedoen van het Israelische leger (wat doet zon kind btw aan het front??????? :confused:), staat het de volgende dag in alle bladen. Als een Palestijn zn vinger verliest is het over de hele wereld te zien. Camera's vliegen erop af en de ontzetting is groot. Maar als er een bomaanslag wordt gepleegd zie jij dan ledematen. NEE. Israel kiest er bewust voor om deze goedkope zieligdoenerij niet uit te zenden.

Ik heb mijn visie op het conflict duidelijk gemaakt. Het zal ongetwijfeld in strijd zijn met andere meningen. Maar dat maakt me niet uit. Geef je eigen mening aub.

2. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    generaliseren is ook een vak, lang niet elke palestijn heeft zich, zoals je waarschijnlijk wel weet, opgeblazen.

Btw. het heete ooit palestina, toen kwamen de isrealiers, en die zijn daar gaan wonen, palestijns gebied dus, bezet door isreal.....eigenlijk het gehele land...

3. DMX

DMX X gonna give it 2 ya

Leuk Bevonden:
    0
    en voor dat het palestina was, was het van de Joden

4. bionicman

bionicman Shagohod

Leuk Bevonden:
    0
    ...en de Joden zijn 1000 jaar geleden weggetrokken en wilden 950 jaar later weer terug.

Dat is toch hetzelfde als wanneer je verhuist en later weer in je eigen huis wil wonen, maar daar wonen al andere mensen, dus verdrijf je die maar? |:-

Laatst bewerkt: 25 feb 2004
  5. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Tsja en daarvoor van de dinosauriërs en zo kun je nog uren door emmeren.

Ik geef de Israeliers absoluut geen ongelijk dat ze een muur bouwen maar doe het dan wel rond het eigen grondgebied en annexeer niet enkele tientallen km2 Palestijns grondgebied.NEE.

En daarom kun je op een of andere website van de Israelische overheid een filmpje downloaden van een bus die net ontploft is.

6. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Israel krijgt steeds meer trekjes van een regime waar ze zo'n 60 jaar enorm onder geleden hebben. Ik word steeds meer lethargisch ten aanzien van dat gebiedje in het midden oosten. Dat kan toch niet hun bedoeling zijn???

7. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Een gebed zonder eind, lijken wel 2 kleuters die elke keer weer wraak nemen in plaats van samen een oplossing te zoeken.

8. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    ze zitten zo'n beetje elk jaar wel één keer rond de tafel, maar tijdens die besprekingen is er altijd wel een of andere malloot die zich moet opblazen omdat er minderheden zijn die niet tot een overeenkomst willen komen...

dat is imo ook het grootste probleem; de minderheden die alles verpesten...

9. marcdewolf

marcdewolf Retro&Xbox-gamer

Leuk Bevonden:
    0
    Als we hier in Nederland ook van die palestijnse opblazers hadden, zouden we ook een muur willen. Ik geef ze groot gelijk in Israel.
    Er zijn tientallen volkeren die het veel erger hebben dan de Palestijnen, alleen die blazen geen andere mensen op met bommen. Alleen arabieren doen dit soort dingen.....

10. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    pardon??

je wil dus zeggen dat de palestijnen niet moeten zeuren dat hun land wordt afgepakt??
    je wil dus zeggen dat in Afrika het allemaal zo rustig is??

11. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Nee idd.. dan doet het israelische leger het toch veel vriendelijker niet waar.. Door met gevechtshelikopters en tanks de huizen van palenstijnse burgers op te blazen. En tja dat er dan een aantal burgers mee worden genomen is natuurlijk wel een jammerlijk ongelukje.. zucht..

Kijk die hele situatie daar is gewoon zwaar naar de klote. en de enige echte slachtoffers zijn de burgers aan beide kanten.
    Maar ga mij nou niet vertellen dat de israelische regering zo lekker bezig is.

Die muur zal in ieder geval niet helpen. Het enige wat dat doet is de breuk tussen de israelische en palenstijnse bevolking nog groter maken. En reken er maar op dat dat echt geen vrede gaat brengen.
    Zelfmoord terroristen hou je niet tegen met een muurtje.

Enige kans op een soort van vrede zou zijn als beide partijen bereidt zijn om consessies te doen. Maar aangezien geen van beide dat wil en aangezien er aan beide kanten extremistische groeperingen zijn die het liefst de ander willen uitroeien zie ik dat niet snel gebeuren.

12. Rmeijer

Rmeijer Regime Life!

Leuk Bevonden:
    0
    Nemesis you said it!

13. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    kijk het is niet de schuld van de regeringen (oke een beetje), het ligt inderdaad aan die groeperingen. als de VN die nou eens aanpakken zouden de besprekingen vele malen makkelijker gaan
    (denk ik)

14. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Die kan de VN niet aanpakken... hoe zouden ze dat moeten doen.. door legertroepen te sturen? (irak is een goed voorbeeld hoeveel indruk dat zal maken op die groeperingen) of door sancties? (zal ook niet werken) .
    De enige die wat tegen die groeperingen kunnen doen zijn de regeringen en bevolking van beide landen. Maar reken er maar niet op dat beide regeringen daadwerkelijk iets daar tegen doen.
    Behalve dan het afkeuren van bepaalde acties.

Vergeet alleen niet dat het wat betreft israel niet groeperingen maar de regering is die tanks en helicopters richting palenstijnse burgerdoelen stuurt.

Hoe je het ook wend of keert in de israel kwestie zijn geen van de beide partijen goed bezig.

15. petunus

petunus must....have...fable

Leuk Bevonden:
    0
    die economie van israel is ook gewoon schijn. zonder de financiele hulp van de VS zou israel net zo'n economie als palestina hebben.

16. Ghost

Ghost XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1
    Waarom was er dan een vrede overeenkomst getekend in de tijd van Bill Clinton? In camp David?

Wil je zeggen toen er niet aanslagen werden gepleegd?
    ONzin. De regeringsleiders/landen zijn beide de schuld van alle ellende, en het geloof.

Beide regeringsleiders willen geen water bij de wijn doen. Bij Camp david was dat wel gelukt, alleen Arafat blies het project op.
    En daarna is het nooit verder gekomen dan dat.

Ik druk ook nog even de cultuur en de ''trots'' die ze zogenaamd hebben. Die wel levens eist.
    Isreal is vele malen sterker dan Palastina, volgens mij hebben ze zelfs een Atoombom (durf ik niet met alle zekerheid te zeggen, maar you get the point.

Maar over de muur, het KAN een goed idee zijn. Maar Isreal doet nu wel erg landje pikkerij. En pikt een landje mee met de muur. Doe het dan efficient. En zeg duidelijk ik wil NIKS en dan NIKS meer met palisteinen te maken hebben, en zorg voor 5 jaar rust inde tent door net zoals na de Twee de Wereld oorlog ene muurtje te bouwen. En sterke controlle posten bouwen.

De oplossing?
    Dat zullen wij niet meer mee maken denk ik

17. meteorf25

meteorf25 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mooi samengevat!

18. marcdewolf

marcdewolf Retro&Xbox-gamer

Leuk Bevonden:
    0
    die financiele hulp van de VS is 1-2% van het nationaal inkomen, dat is echt niet de reden dat Israel rijk is.
    En voor de Intifada waren Palestijnen financieel en wat vrijheid betreft beter af dan vergelijkbare arabieren in buurlanden als Syrie en Jordanie.
    In Jordanie en SaoudieArabie leven overigens nog steeds honderdduizenden palestijnen in smerige vluchtelingenkampen (al 3 generaties!), die door die landen daar gehouden worden om zo israel onder druk te zetten en ze terug te kunnen sturen. Leuk hoor, van hun "arabische broeders"....

19. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Dit is onderwerp waar geen goed en fout is. Sharon gedraagt zich als een militair en niet als politicus en verliest daarbij begrip voor zijn acties van het buitenland. Echter, het is allemaal wel goed te begrijpen wat hij doet, maar niet altijd rechtvaardig. Het oppakken van duizenden Palestijnen vergroot de veiligheid deels, omdat er van die duizenden wellicht wel een paar kwade bedoelingen hebben.

Echter, van de andere duizend wordt de vrijheid zonder reden ontnomen. Dit kweekt alleen maar meer haat en zorgt uiteindelijk voor meer terroristen.

Ach, en een oplossing? Niemand zal het weten en alleen de tijd zal het oplossen.

20. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Als wij nu gewoon een muur om Israel inclusief de palestijnse en de bezette gebieden bouwen... en dan over 20 jaar eens kijken wat er van geworden is.

Misschien dat ze er dan achter zijn gekomen dat ze elkaar ook nodig hebben om te overleven.

Deel Deze Pagina