Harry Walstra uit het Friese Sneek heeft goede hoop dat Nederland alsnog winst krijgt van het wereldkampioenschap voetbal 1974. De 38-jarige heeft namelijk wereldwijde publiciteit gekregen, nadat hij heeft ontdenkt dat de de verloren WK-voetbalfinale van Oranje in '74 is ongeldig is.
Rainer Bonhof, degene die tijdens de finale de voorzet gaf waaruit sterspeler Gerd Müller scoorde, is van oorsprong een Nederlander. In 1970 zou hij volgens Walstra een Duits passpoort bemachtigd hebben. Daar is nog niets mis mee, maar wel met het feit dat Bonhof in 1969 al eens een wedstrijd voor Jong Duitsland heeft gespeeld. "Op dat moment had hij nog een Nederlandse nationaliteit", zegt Walstra.
"Eigenlijk heeft Bonhof dus als Nederlander voor Jong Duitsland gespeeld en dat mag niet. Tenminste, ik dénk dat het niet mag", verzucht Walstra in De Telegraaf, "Gevolg daarvan is dat hij vervolgens niet voor Duitsland uit had mogen komen. En dus is de wedstrijd ongeldig, en de uitslag dus ook!" Walstra doet een opmerkelijk voorstel, hij wil de finale namelijk laten overspelen: "Nog leuker is als de finale wordt overgespeeld en wel op 7 juli aanstaande, precies dertig jaar na die vreselijke dag. Ik was een jongetje van acht, maar ik herinner me nog precies de hitte, de stilte op straat en de deken van ellende die nog dagen daarna over ons land lag."
"Ik heb zelfs al spelers van toen benaderd. Onder andere René van de Kerkhof. Hij vond het wel een aardig idee, vooral als het voor een goed doel zou zijn, maar zag zichzelf niet meer zo'n hele wedstrijd spelen. Ja, ze zijn natuurlijk ook een dagje ouder! Dus ik heb nog wat spelers uit het team van '88 benaderd, maar die hadden er geen zin in." Walstra zegt dat de KNVB toentertijd erg dom is geweest: "Eigenlijk is het allemaal de schuld van de KNVB. Die hebben zitten suffen. Als ze bij de les waren geweest, hadden ze Bonhof toen hij debuteerde bij Jong Duitsland, voor het Nederlandse team moeten vragen. Dan was het allemaal héél anders gelopen!"
Als de finale niet zal worden overgespeeld, dan wil Walstra dat Franz Beckenbauer hem persoonlijk naar Amsterdam komt brengen. Aan Johan Cruijff zou hij dan moeten zeggen: "Voor jullie, Johan, voor jullie, wij hebben valsch spiel gemacht!" Johan spreekt: "Als de zon schijnt, is het niet donker!"
Klik om te vergroten...