Heb jij onderzocht dat alcohol lang zo slecht niet is als wiet? Want de echte onderzoeken wijzen eerder het omgekeerde uit. Mag ik jou daarnaast vragen hoeveel verkeersdoden er ontstaan door THC en hoeveel door alcohol? Alchohol richt vele malen meer schade aan aan de maatschappij dan wiet.
Nu dat recht is gezet, kunnen we doorgaan naar het THC gehalte. Natuurlijk willen mensen meer THC uit hun wiet kunnen halen. Als je normaal van een grammetje 2 blowtjes draait voor een avond plezier en je hoeft er nu nog maar 1 te draaien omdat het THC gehalte is verdubbeld, dan kun je voor hetzelfde geld dus 2 avonden plezier hebben. Lijkt me niet meer dan logisch. Dat betekent dus totaal niet dat wiet verslavend is. Het onderzoek heeft niet uitgewezen of het verslavend is of niet, dus daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat alleen om het THC gehalte wat hoger is geworden. Om het daarom tot de harddrugs te rekenen slaat totaal nergens op; het effect is niet veranderd. We gaan de nieuwe halve caffeine koffie toch ook niet tot de thee rekenen, omdat het percentage caffeine is verminderd (extreem voorbeeld maar you get the point
).
Om even terug te komen op het beleid. Ik heb al eerder gezegd dat de overheid dmv dit beleid de controle totaal kwijt raakt over de wiet-industrie. Op dit moment luisteren coffeeshops goed naar de overheid. Houdt coffeeshop 1 zich niet aan de regels en wordt deze dichtgegooid door de politie, dan gaan de klanten naar coffeeshop 2, voor hun geen probleem. De klanten krijgen nog steeds wat ze willen, en er is nog steeds niet veel winst te behalen voor coffeeshop 1 om een illegale handel op te zetten. Dit betekent dat de overheid de coffeeshop regels kan opleggen mbt de zwaardere wiet. Stel bijvoorbeeld het maximum van 5 gram op 3 gram. Of laat de eigenaren de klanten voorlichten over de zwaardere wiet, dat ze dus minder in hun joint hoeven te doen. Je hebt geen idee hoe voorzichtig coffeeshops moeten zijn. Op dit moment is de controle op wietverkoop dan ook zeer goed geregeld.
Laatst bewerkt: 8 apr 2004