Hoi,
Zo ben ik ook begonnen - en ik ben mezelf ongelooflijk tegengekomen, letterlijk zelfs. Springen is leuk - maar ik denk dat de meeste mensen de fout maken door te groot te beginnen: "het zal wel meevallen", "ik ga geen 3 vliegers kopen, maar ik koop gelijk een 'echte'". Ik kan je uit ervaring vertellen dat het NIET meevalt: inschatten van de kracht van de vlieger, de wind, sturen, noem maar op. En als je door zo'n inschattingsfout een keer een metertje of 10 opgetild wordt, heb je de schrik flink in de benen, vooropgesteld dat je benen het nog doen en dat je het overleefd hebt.
Ik ben de laatste om te zeggen dat je niet moet springen (veel vliegerwinkels zijn wel erg voorzichtig, en zeggen dat je het vooral helemaal niet moet doen), maar begin met een kleine matras (2.5 m2 of zo) om het sturen met 4 lijnen onder de knie te krijgen. Dan heb je meteen een leuke vlieger voor later, als het te hard waait om te 'springen'. Zelf heb ik voor dat laatste doel een vlieger bij Formido (!!!) gekocht: de Eolo Radsails 2.4 m2. Is normaal rond de 140 Euro, bij Formido afgelopen week 99 Euro (4-lijns, inclusief lijnen en handgrepen). Hele mooie vlieger voor die prijs.
Verder is mijn persoonlijke mening dat je het beste kunt jumpen met een 4-lijns matras: met 2 lijnen heb je geen remlijnen, waardoor de vlieger minder goed bestuurbaar en dus minder veilig (zeg maar gerust 'gevaarlijk') is. Een flinke windvlaag en je bent ongelooflijk aan de beurt. En met 2 lijns heb je meestal polsbanden - linke soep, want als de vlieger jou vliegt in plaats van jij de vlieger kom je niet meer los voordat je in het prikkeldraad zit... Ik heb daar de littekens van.
Kijk eens bij
www.hoog-vliegers.nl - die hebben een complete prijslijst on line, commentaar bij hun producten, en zijn erg goed in advies. Als je niet te duur uit wilt zijn kun je denken aan een Rhomus Firebee 4.0 of 5.5, een PKD Buster of een Peter Lynn Peel. En maak niet de fout door een te kleine vlieger te kopen: springen met een vlieger kleiner dan 4 m2 is geen goed idee: zo'n vlieger is niet in staat om jou redelijk zachtjes aan de grond te zetten bij een sprong: je duvelt als een zak aardappels naar beneden. Verder zijn de NPW5 en NPW9 (hoewel redelijk goedkoop en 4-lijns) volstrekt ongeschikt om te springen omdat ze geen 'lift' hebben. Laat je er dus geen een aansmeren als het je puur om het springen gaat. Verder zijn veel matrassen met name geschikt om te 'buggyen' - en dat betekent meestal dat ze vrij weinig 'lift' hebben: als je in zo'n karretje zit heb je weinig zin om te pas en te onpas de lucht in getild te worden. Dit soort buggy-kites moet je dus niet hebben om te springen.
Vliegeren met wind waarmee je kunt jumpen (vanaf windkracht 4 met een 4m2 vlieger) is ongelooflijk vermoeiend voor je armen, dus houd er rekening mee dat je al heel snel een harnas wilt hebben. Weer 80 tot 100 Euro. En dan wil je ook een control-bar - 50 Euro. Wij vlieger-fanaten kopen dat soort spul niet voor de lol, maar anders trek je het gewoon niet, in letterlijke en figuurlijke zin. Maar je kunt zonder hoor.
Kijk eens in de forums op
www.flexifoil.com (forum 'recreational') - veel jumpers daar. En ze hebben op die website ook hele fraaie fotos van jumpen.
Zelf ben ik een uitermate fervent sleurder en verslaafde springer: Eolo Radsails 2.4m2, HQ NPW5 3.0m2 en HQ NPW9 5.3m2 om gesleurd te worden, en de Flexifoil BladeIII 4.9m2 om te springen (dit is DE jump-vlieger onder de vliegers - de prijs is er helaas ook naar).
Hopelijk helpt mijn ervaring je om niet de fouten te maken die ik gemaakt heb: dat ik ik mijn leertraject niets gebroken heb mag een wonder heten. Maar littekens heb ik wel.
Mocht je vragen hebben - je hebt nu mijn email-adres...
Groeten,
Geurt
Klik om te vergroten...