Door DAFNA HOLTZER
HEUSDEN - Normaal gesproken is de kledingwinkel van Helène de Gier in Heusden op zondagmiddag open.
Helène de Gier heeft de Postcode Loterij aangeklaagd. FOTO NOVA
Maar dit weekeinde heeft de couturier haar zaak gesloten. ,,We moeten alle commotie even laten bezinken,’’ laat ze per telefoon weten. ,,Mijn rechtszaak tegen de Nationale Postcode Loterij vind ik echt heel belangrijk.’’
De Gier heeft vrijdag de Postcode Loterij aangeklaagd. De kansspelorganisatie zou inbreuk op de privacy hebben gepleegd en haar psychologische schade hebben toegebracht. De inwoonster van de Hoogstraat had namelijk geen loten toen de hoofdprijs van de Postcode Loterij begin dit jaar in haar straat viel.
Acht medebewoners van de winnende postcode 5256 AW mochten 13,9 miljoen euro verdelen. De Gier kreeg niks.
,,Als ik lid was geweest, was ik nu miljonair,’’ zegt ze met tranen in haar ogen in het programma NOVA. ,,Bij andere loterijen zul je achteraf nooit weten dat je zou hebben gewonnen. Dan kan het best zijn dat je buren een dikke prijs winnen, maar je had nooit hetzelfde lotnummer gehad. Waar ik me aan erger is dat de Postcode Loterij psychologen op de winnaars zet, terwijl de mensen zónder loten minstens zoveel hulp nodig hebben.’’
Clemens Briels op nummer 11 heeft een blinkend nieuwe Porsche in de straat staan. Hij is ‘volslagen verrast’ bij het horen dat zijn buurvrouw de Postcode Loterij voor de rechter sleept. ,,Ik kan niet de gevoelens van andere mensen beoordelen, maar dit is een heel trieste zaak,’’ zegt hij. ,,Ook omdat ze die zaak natuurlijk gaat verliezen, dat staat buiten kijf.’’
Volgens de Postcodeloterij staat in de dagvaarding dat de vrouw bewust niet deelnam aan de loterij. ,,Als je bewust niet deelneemt, dan weet je ook dat als er een grote prijs op je postcode valt, je niet één van de prijswinnaars bent,’’ zegt de kansspelorganisatie.
Klik om te vergroten...