A1 Grand Prix series

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Meneer Stefan, 24 sep 2005.

  1. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    A1 Grand Prix series [Sezoen 2005/2006]

    [​IMG]

    Wat zijn de A1 Grand Prix series?

    A1 Grand Prix is het geesteskindje van de kroonprins van Dubai, sjeik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum, waarbij de teams een land vertegenwoordigen en de rijders geen punten kunnen behalen voor zichzelf maar voor hun land. Zo kan een land tijdens het seizoen verschillende rijders inzetten en toch het kampioenschap winnen.

    Er is ruimte voor 25 landen en mede dankzij het deelnemen van grote landen als China, India, Rusland en de Verenigde Staten zegt de organisatie ongeveer 80% van de wereldbevolking te vertegenwoordigen.

    De auto is ontworpen en gebouwd door Lola, met als doel een auto te produceren waarbij de lucht achter de auto zo min mogelijk wordt verstoord, maar die toch veel downforce genereert. Doordat de lucht zo min mogelijk wordt verstoord kunnen de rijders dicht achter elkaar kunnen rijden wat het inhalen makkelijker maakt.

    De motor is ontwikkeld door Zytek Engineering en levert ongeveer 520 pk, dat is ongeveer 60 pk minder dan in de GP2, en de motor zal het hele seizoen mee moeten gaan. Een extra feature op de 3,4 liter V8-motor is de zogeheten PowerBoost mode, de rijders kunnen die tijdens de korte race vier keer en tijdens de lange race acht keer gebruiken. Ze krijgen dan tijdelijk 30 pk extra, wat het inhalen zal moeten bevorderen.

    Deelenemde landen zijn Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Indonesië, India, Italië, Japan, Libanon, Maleisië, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Pakistan, Portugal, Rusland, Tsjechië, Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Zwitserland.

    De officiële A1GP site
    De team NED site
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2009
  2. EmJee

    EmJee Aiight

    Berichten:
    1.144
    Leuk Bevonden:
    0
    Wordt vast wel spannend, het komt toch morgen voor de F1?
     
  3. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Jep, op het Engelse Brands Hatch, ik kijk er naar uit iig! :)

    Ik vind het vooral goed dat het allemaal gelijke auto's zijn en het dus op de coureurs aankomt. Ook die powerboost knop is handig voor meer inhaalmanouvres.
     
  4. EmJee

    EmJee Aiight

    Berichten:
    1.144
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat van die gelijke auto's is idd erg goed, zo heeft iedereen een kans, iets wat bij de F1 al lang niet meer zo is.
     
  5. Gunther

    Gunther ///M Power

    Berichten:
    226
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kijk erg naar de A1GP klasse uit. Als ze de A1GP en de GP2 klasse samen laten rijden op 1 circuit dat het een leuk middagje motorsport kan opleveren.

    Bijvoorbeeld zoiets:
    13:00 A1GP sprintrace
    14:00 GP2 race 2
    15:00 A1GP hoofdrace

    klik hier voor meer nederlandstalige info
     
  6. Quilibre

    Quilibre voor jou Dhr. Mol

    Berichten:
    469
    Leuk Bevonden:
    0
    Josje, nu kun je laten zien of je echt wat waard was met dat racen.
    Gelijke auto's, gelijke kansen...

    Ben heel benieuwd of je nu niet als de minardi van de F1 erbij rijdt
     
  7. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.943
    Leuk dat er straks in de winter nog autosprot te zien is :)

    Ook leuk dat ze op andere circuits rijden dan de F1 (Laguna Seca _O_). Ook leuk is de "overtake" knop die ze een keer of 6 per race mogen gebruiken.

    Wat me nog niet duidelijk is, is of elk land met 1 of 2 auto's start?

    edit//
    Lijkt me dus dat er maar 1 auto per land rijdt
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2005
  8. Quilibre

    Quilibre voor jou Dhr. Mol

    Berichten:
    469
    Leuk Bevonden:
    0

    Ja
    Want Nl heeft iig alleen Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen dacht ik met 1 auto


    Maar die oliebarrontjes of Sjeik of hoe het heet, weten echt niet wat met het geld te doen zie ik wel weer
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2005
  9. Perfect Mark

    Perfect Mark Active Member

    Berichten:
    1.552
    Leuk Bevonden:
    0
    Vooralsnog lijkt het erop dat Jos met de voorste meekan zoals Scott Speed, die waarschijnlijk volgend jaar bij het nieuwe Red Bull team rijd in de F1. Het komt op de coureurs aan, maar er zitten een paar slechte bij die 12 seconden langzamer gaan dan de nr 1 in dezelfde wagen. Stond vandaag in het AD
     
  10. Sjakiejojo

    Sjakiejojo Active Member

    Berichten:
    524
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk hier echt naar uit. Had het alleen wel leuker gevonden als de auto's ietsje sneller waren. Zelfs de gp2 auto's hebben meer vermogen.
     
  11. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.943
    Zit nu net de kwalificatie te kijken en qua tv-beelden komt het nogal amateuristisch over. Geen tijden, laten auto's zien die in een in/out-lap zitten en niet de auto's die op een hot-lap zitten
     
  12. Perfect Mark

    Perfect Mark Active Member

    Berichten:
    1.552
    Leuk Bevonden:
    0
    Tsjah, Jos is 14e.....ligt dicht bij elkaar, maar goed is anders. Ook al heeft favoriet Scott Speed er helemaal geen brood van gebakken. Nelson Piquet jr heeft wel de verwachtingen waargemaakt. Op TV komt het niet echt goed over dat de wagens 250 km per uur gaan
     
  13. Robinsky009

    Robinsky009 Active Member

    Berichten:
    564
    Leuk Bevonden:
    7
    in f1 was die laatse en hier ook al wat een coreur of het is de auto die langzaam is. :cool:
     
  14. Perfect Mark

    Perfect Mark Active Member

    Berichten:
    1.552
    Leuk Bevonden:
    0
    Alle auto's zijn even snel, dus het ligt aan hemzelf. We zullen wel zien wat hij er morgen van bakt tijdens de races
     
  15. Robinsky009

    Robinsky009 Active Member

    Berichten:
    564
    Leuk Bevonden:
    7
    ik gok de Vangrail 8) 8) 8)
     
  16. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Zag het zojuist ook op tv.
    Goede prestatie van wereldkampioens-zoon (lopen meerdere wereldkampioenen daar rond maar goed). :)
    Hopen dat Jossie het een beetje goed doet natuurlijk.
     
  17. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Vernieuwde beginpost met dank aan Gunther's link! :)

    Ik vond Jos iets tegen vallen, ik had zelf op een top 5 gegokt. :'-(
     
  18. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.943
    Jos is weer als van ouds bezig _O_
     
  19. Robinsky009

    Robinsky009 Active Member

    Berichten:
    564
    Leuk Bevonden:
    7
    Haha ik had toch gelijk jos in de vangrail niet maby de vangrail maar dat die er uit zou vallen.
     
  20. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Ik vind de Sprintrace wel een leuke manier van kwalificeren voor de Hoofdrace.

    En wat is Piquet goed zeg _O_
     

Deel Deze Pagina