Aanslagen in Madrid

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Jajojo, 11 mrt 2004.

1. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Het is weer zover, nu in Madrid:

Alle bommen zijn ontploft langs de C2 lijn.

Doden bij aanslagen op stations in Madrid
    AMSTERDAM - Door in totaal vier bomaanslagen op drie treinen bij drie stations in de Spaanse hoofdstad Madrid zijn donderdagochtend tijdens de ochtendspits in totaal zeker 62 mensen om het leven gekomen. Zeker 350 mensen raakten gewond. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken gemeld. De regering heeft de Baskische separatistische terreurbeweging ETA ervan beschuldigd achter de aanslagen te zitten.

De totaal vernielde trein op het station Atocha.

Volgens ooggetuigen waren er in totaal zeker drie ontploffingen die vrijwel gelijktijdig plaatshadden. Een explosie had rond half acht plaats in een hogesnelheidstrein die vanuit de plaats Guadalajara rond half acht het Madrileense station Atocha binnenkwam. Twee wagons werden totaal vernield.

Ook explodeerde een explosief in de trein die vanuit Alcala de Heneras het station Atocha binnenreed.

Twee gewonden zitten in afwachting van hulp op de grond in Madrid.

De politie gebruikte taxi's om de gewonden naar ziekenhuizen te brengen, omdat er te weinig ambulances waren. De autoriteiten hebben voor het station een veldhospitaal ingericht. Ziekenhuizen hebben donoren opgeroepen bloed af te staan voor de slachtoffers. Op de stations brak direct grote paniek uit onder de treinreizigers. Atocha is een belangrijk treinverkeersknooppunt, waarvan veel forenzen gebruik maken. Door een explosie in het zuidelijk gelegen station El Pozo nabij de hoofdstad, aan de spoorlijn tussen Madrid en Guadalajara, zijn zeker twintig doden gevallen, aldus ooggetuigen. Ook in het station Santa Eugenia werd een explosie gehoord. De politie heeft de drie stations geëvacueerd en de omgeving afgezet.

Een gewonde wordt buiten een ambulance geholpen door hulpverleners.

"Het is een aanval op de Spaanse democratie", aldus een regeringswoordvoerder. Hij noemde de ETA een "criminele bende moordenaars". Ook de Spaanse oppositieleider Jose Luis Rodriguez Zapatero beschuldigde de ETA verantwoordelijk te zijn voor het bloedbad. De ETA dreigde in februari met aanslagen op Spaanse vakantieplaatsen. Op 29 februari arresteerde de politie twee vermeende leden van de ETA. Die zaten in een vrachtwagen met aan boord zeker vijfhonderd kilo explosieven en waren op weg naar Madrid. Zij zouden van plan zijn geweest daar een aanslag te plegen. In december vorig jaar voorkwam de Spaanse politie een aanslag op een treinstation in de hoofdstad.

De explosies vonden plaats aan de vooravond van de algemene verkiezingen die zondag gehouden worden. De conservatieve partij van de Spaanse premier Jose Aznar kondigde aan alle verkiezingsactiviteiten op te schorten.

En dit zijn de "schone" foto's, ik zal de echte bloederige achterwege laten.

Ik ken iemand die daar nu studeert, hopelijk was hij niet in de buurt.

Laatst bewerkt: 11 mrt 2004
  2. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Vreselijk en dit bewijst voor mij nog maar weer eens dat we problemen in het eigen land eerst moeten oplossen voordat je verder kijkt. ETA en IRA zijn voor de plaatselijke bevolkingen gevaarlijker dan een verdwaalde moslimfundamentalist.

3. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Tja, er zijn nu berichten dat de ETA stellig beweert dat ze niet verantwoordelijk zijn voor deze aanslag. Het kan heel goed dat ze dat doen omdat ze het dodenaantal (ihet nieuws heeft het nu al over 131 doden) vooraf onderschat hebben, maar misschien toch Al-Quida?

4. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    -foute knop

5. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Teletekst:
    Bij vier bomaanslagen in en rond Madrid zijn zeker 120 mensen om gekomen, hebben de bronnen van de justitie verklaard. Er zijn honderen gewonden.

:eek: Al 120 dus.. :'-(

6. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Dit op Telegraaf.nl:

Door bomaanslagen op drie treinstations in de Spaanse hoofdstad Madrid zijn donderdagochtend tijdens de spits zeker 131 mensen om het leven gekomen . Ongeveer 400 mensen zijn gewond geraakt, berichtte de Spaanse radio.

Foto's :

Het Hele Artikel

Stelletje Idioten die ETA :{

Laatst bewerkt: 11 mrt 2004
  7. MORPHEUS

MORPHEUS SNAKE

Leuk Bevonden:
    0
    het was de ETA homer, IRA vecht in ierland en engeland

8. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Te triest voor woorden dit natuurlijk weer. Wat schiet je er in vredesnaam mee op met dit soort dingen.

9. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Angst zaaien. Overheid onder druk zetten.

Maar het blijven natuurlijk een stel mogolen :mad:

10. Ahara

Ahara Guest

Atocha :'-(

Ik heb in Madrid gestudeerd en ging 's ochtends altijd via Atocha naar de UNI.

:'-(

11. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Wat studeerde jij? Een schoolvriend van mij studeert tijdelijk in Madrid en ik ben wel een beetje bang voor hem.

12. Ahara

Ahara Guest

Impresariales en La Universidad Complutense de Madrid.

Maar om bij de complex te komen is het niet gebruikelijk om via Atocha te gaan. Maar er zijn ook nog andere Universiteiten in de stad.

Hangt er vanaf waar hij woont...

13. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    OMG 131 doden, how es das best wel veel... Ik heb er geen woorden voor

14. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    At least 173 people have been killed and more than 500 wounded in a series of explosions on Madrid's railway network at the height of this morning's rush hour, rescue services say. There has been no claim of responsibility in the attacks, but Spanish officials are blaming terrorists from the Basque separatist group ETA.
    Bron: www.cnn.com

Er zijn nu dus al meer dan 170 doden...

15. SplinterX

SplinterX ^Chief^

Leuk Bevonden:
    1
    Dit is gruwelijk....het zal er waarschijnlijk dan ook wel niet bij blijven, bij deze aanslagen.

16. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Hoe dom of hoe blind door je eigen fantatisme moet je wel niet zijn om te denken dat je door dit soort afschuwelijke daden een volledige afscheiding kunt creeeren tussen Baskenland en de rest van Spanje? En voor wie denken de ETA eigenlijk wel niet te strijden? Het overgrote deel van de Baskische bevolking is tevreden met de situatie zoals die nu is. Baskenland is tenslotte een autonome deelstaat met een eigen regering en parlement, met een eigen politiemacht en justitie, en met vrijheid voor de eigen taal en cultuur. De ETA is niet meer dan een smerige terroristische organisatie die nog in het verleden lijkt te leven. Ten tijde van Franco's regime werden de Basken onderdrukt, maar als je nu ziet hoe zowel Spanje als Baskenland zich hebben ontwikkeld na die tijd is het gewoon onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die sympathie hebben met de ETA en zijn daden.

17. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    Echt verschrikkelijk allemaal, maar of de ETA er achter zit.. Ik weet het niet hoor. Bijna alles duid erop dat de ETA er niet achter zit nml. Ook is de ETA veel meer een organisatie die angst wil zaaien onder de machthebbers. Niet zozeer onder de bevolking. Daarom plegen ze meestal aanslagen op hoge politie commisarisen, rechters en andere machthebbers. Zoiets verschrikelijks als dit kan ik me niet voorstellen.

18. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben ook bang voor Al-Quida eigenlijk, ik hoop echt dat het de ETA is die dit op zijn geweten heeft.... Zij zijn veel meer geisoleerd en als het Al-Quida blijkt te zijn gaan heeeeel veel mensen met angst leven. Kan je je dan nog 100% veilig voelen op Utrecht Centraal, om maar een voorbeeld te noemen?

19. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    het is ook zoo fucking eng gewoon! 2 maanden geleden heb ik zelf nog rustig, nietsvermoedend op dat station rond gewandeld :{ om maar aan te geven hoe dichtbij het is.

20. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    En ondertussen wel allemaal schreeuwen dat Amerika verkeerd bezig is met de aanpak van terrorisme :{

Deel Deze Pagina