aansluit kabels autoradio vraag

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door dahouseman, 21 aug 2006.

  1. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kon geen draadje vinden waar dit inpast, dus open ik maar een nieuwe. Sorry als er wel een is waar dit inhoort O-)

    Ik ben bezig een Car-kit in te bouwen in mijn auto. Deze heeft natuurlijk stroom nodig. Nu dacht ik: "De radio heeft ook stroom, dus kan ik mooi het stetje mooi op die kabels aansluiten.

    Nu zit er in mijn auto een oude radio (uit 1997). En ik weet niet welke kabel nu de + en - draad zijn en welke de startdetectiekabel is.

    Ik heb maar een paar foto's van gemaakt:

    Dit is dus de radio (van achteren):
    [​IMG]
    Ik weet dat die linkse (dikke kabel) van de cd-wisselaar is en de rechtse van de atennen.

    een close-up van de overgebleven kabels
    [​IMG]
    Het linkse zetje is van de geluidboxen en bij de rechter zit dus onderandere de +/- en startdetectie kabel.

    Ik denk zelf dat die gele(/groen) de start detectie is en dat die zwart&witten de - is. En de zwart&rode de +. (alle drie de kabels zitten dus aan rechterkant van het rechtse zetje)

    Ik weet het alleen niet zeker. Heeft iemand hier toevallig meer verstand van? En is het zoizo wel slim om een carkit en radio op de zelfde kabels aan te sluiten? En weet toevallig ook iemand wat die andere kabels doen?

    Bij voorbaat dank,
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2006
  2. A-BLOK
    [​IMG]
    A1 = telefoon mute/toerental pulse
    A2 = afstandsbediening/massa
    A3 = afstandsbediening
    A4 = oranje (geel), permanente 12V in
    A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
    A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
    A7 = rood, geschakelde 12 V in
    A8 = zwart (bruin), massa

    B-BLOK
    [​IMG]
    B1 = blauw, + rechts achter
    B2 = blauw/zwart, - rechts achter
    B3 = grijs, + rechts voor
    B4 = grijs/zwart, - rechts voor
    B5 = groen, + links voor
    B6 = groen/zwart, - links voor
    B7 = bruin, + links achter
    B8 = bruin/zwart, - links achter

    C-BLOK
    [​IMG]
    C1 = line-out links achter
    C2 = line-out massa
    C3 = line-out rechts achter
    C4 = line-out links voor
    C5 = antenne/remote +12V uit
    C6 = line out rechts voor
    C7 = -
    C8 = -
    C9 = -
    C10 = -
    C11 = phone in
    C12 = phone in massa
    C13 = cd id
    C14 = -
    C15 = massa
    C16 = +12V continu
    C17 = +12V geschakeld
    C18 = CD-changer line-in massa
    C19 = CD-changer line-in L
    C20 = CD-changer line-in R


    Uitzonderingen:
    Ondanks dat de ISO connector een standaard zou moeten zijn, zijn er vele uitzonderingen. Bij de caraudio shop zijn er verloopkabels voor bijna alle merken te verkrijgen, knip de originele bekabeling nooit af!

    VW/Audi/Seat/Skoda
    - A1 snelheidsafhankelijke volumeregeling
    - A4 en A7 verwisseld

    On/off logic
    Onder andere Philips, om dit te gebruiken moet A4 en A7 worden gewisseld: A7 wordt dan permanent 12V en A4 12V geschakeld via het contact. On/off logic programmeren in de autoradio.

    bron.12vhifi.nl

    ik hoop dat je hier wat aan hebt

    mazzels assasin
     
  3. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    daar moet het denk ik wel mee lukken ja.

    Dan is dus:

    A4 de PLUS
    A5 de startdetectie kabel
    A8 de MIN

    Of zie ik het verkeerd?
     
  4. geel op de accu :confused:troom + of - moet je eff naar de accu toelopen dan dan zie je hem
    zwart op chasis :als geel plus is is deze de min ;)
    en blauw idd contactsleutel: werkt op contact aan.uit
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2006
  5. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    EDIT:

    Nee, ik snap het nog niet helemaal. zo ziet mijn (rechter stekker) er uit. Hier zit volgens mij geen directe aansluiting van boxen bij. die zit in de linker stekker (zie foto post hiervoor).

    [​IMG]
    De A1 t/m A7 en B1 t/m B7 hebben niets met de beschrijving te maken die hier boven door NL ASSASIN NL gepost is ;)

    Ik denk zelf dat A1 de + is. dat is ook een rode draad. En veder kom ik niet. Ik heb het net met een volt meter door gemeten maar dat lukt niet echt.

    IN UIT STAND:
    A1 - A7 geeft 12 V
    A1 - A6 geeft 12 V
    A5 - A6 geeft 12 V
    A5 - A7 geeft 12 V
    (A1&A5 als +pole)

    MET LOPENDE MOTER:
    A1 - A7 geeft 12 V
    A1 - A4 geeft 12V
    A5 - A7 geeft 12V
    A5 - A4 geeft 12V
    A6 - A7 geeft 12V
    A6 - A4 geeft 12V

    Dus daar kan ik zo snel ook niet veel mee.

    Ik weet niet of iemand dit verder voor mij kan ophelderen.

    In iedergeval Assasin bedankt voor je hulp ;)


    edit:... hmm volgens mij heb ik net perongelijk de + en de - tegen elkaar laten komen... en een flits/fonkje en kabel dood... kan ik morgen meteen een nieuwe zekering kopen :p
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2006
  6. Andy01

    Andy01 Active Member

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe moeilijk kan het zijn, pak een multimeter of spanningzoeker, zet je contact uit en meet welke draad constant 12 volt geeft.
    Zet je contact aan en kijk welke draad er nu ook 12 volt geeft.
    Test dit even door nogmaals met contact uit te meten en voila.

    Trek overigens wel de stekker uit de radio als je gaat meten want de radio geeft zelf ook een "plus na radio" uit.
    En je moet meten op de stekker met het pootje aan de onderkant, niet met het pootje in het midden, deze is van de speakers. (zie tekening Assasin)

    Ik weet overigens bijna zeker dat het in jou geval rood/zwart= constant plus, rood/geel=plus na contact en die zwarte er naast min is.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2006
  7. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    En wat dacht je van bv de verlichting kabel? die je in een volvo heel handig niet kan uitzetten.... oftewel als je daar een meter opzet geeft hij ook 12v aan. Maar probeer je er iets op aan te sluiten merk je dat dat niet gaat ;).


    ps. de tekening van assasin gaat niet op hier, omdat het geen ISO stekkers zijn. Waardoor ze allebij dus pootjes in het midden hebben. En een heel andere volgorde en opbouw.

    Maar het is onderhand wel gelukt. Al kloppen de kleuren van de draade niet, het werkt wel en een paar zekeringen verder :+ domme domme ik, laat de min en de plus dan niet perongelijk elkaar raken
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2006
  8. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik had hetzelfde probleem met mijn peugeot, ook uit 1997. Ik heb daar een pioneer ingezet en het paste ook niet. ik ben naar een autoonderdelen groothandel gegaan die ook autoradios verkoopt en die hadden een adapter waar de aude aansluiting in paste en die ook in de nieuwe radio paste, zonder draadjes moeten doorknippen en anders aansluiten. Volgens zij heeft een halfords met een inbouwservice dat ook liggen....misschien een ideetje...
     

Deel Deze Pagina