oke... ff een vraag... als iemand limburgs praat met een accent is dat dan nog ABN? ik plaag een vriendin van me er altijd mee dat ze geen ABN praat zij praat gewoon nederlands maar met een accent (zachte g dus) en ze gebruikt regelmatig andere woorden die wij hier niet gewend zijn... (ram, hendig, kix, suus, enzzz....) is dit dan nog ABN of niet? ik plaag haar er dan wel mee maar ik wil ook wel us weten of het nou ech waar is wat ik zeg Als ze echt dialect praat dan versta ik er ech nix meer van dus snap ik dan ook wel dat dat geen ABN meer is En waar staat de afkorting eigenlijk precies voor? Algemeen Beschaafd Nederlands toch?
ABN wordt gesproken in omgeving haarlem, zeggen ze! volgens mij is abn nederlands praten zonder accent...
ABN blijft ABN ook met accent. Het gaat juist om de woordjes die je noemt, die maken dat jouw vriendin geen ABN spreekt. Dergelijke woorden zijn streekgebonden en dus niet erg Algemeen te noemen...
Echt ABN spreekt bijna niemand (aldus mijn leraar Nederlands)... ..maar idd, dat van die vriendin van je is iig geen ABN je kan ongeveer NOS Journaal/Netwerk taalgebruik wel als ABN opvatten IMHO.
ABN Staat ook voor Algemeen Beschaafd Nederlands. Dus alles wat met dialecten te maken heeft, en alle woorden die niet elke Nederlander zou verstaan, vallen daar buiten lijkt mij. Just MHO
Ok, een zachte 'g' is geen ABN, maar een harde 'g' ook absoluut niet! (neuh... Ik voel me niet aangesproken )
aan de woordjes te lezen komt ze uit Z-Limburg...daar praten ze verkapt duits!!!... dus het heeft dan niks meer met ABN te maken,mijn vrouw komt er vandaan dus iik spreek uit ervaring
Nou bij hier ff Phrenesis, ik ben duz die vriendin(snap jij wel) ik praat ech wel ABN jullie kunnen zeggen wat jullie willen ik heb soms andere woorden ma toch praat ik ABN soms gebruik ik ze wel us omdat ik dat gewend ben ma of ik nu een accent heb of nie iedereen heeft een accent waar je ook woont NL is NL ABN is ABN
KAKKER! /Mod Voortaan ff de edit knop gebruiken, 2 posts onder elkaar leest nogal storend. Dank je - Dioga
Schat ooit van de edit knop gehoord maaja we praten wel verder op msn Sorry mensen maar ze is het er nog steeds nie mee eens dat ze geen ABN praat
Hier in Rotterdam kennen we ook ABN!! Algemeen Begrepen Nederlands en das veel belangrijker als je dat goed spreekt!!