1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advanced Scartkabel probleem...

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Klaauw, 5 mei 2002.

1. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb ook een Sony Trinitron. De onderste scart is bij mij de RGB ondersteunende aansluiting. De bovenste ondersteunt S-video. Er zitten maar 2 scartaansluitingen op. Een scartaansluiting kan niet RGB en S-video tegelijk doorgeven.

De RGB scart is die met de volgende tekentjes erbij: een rechthoekje met een pijl erin en een "1" erbij en daarnaast een rechthoekje met drie stipjes erin. (Dat rechthoekje zal wel het scherm voor moeten stellen, want het heeft iets afgeronde hoekjes.)

Op je afstandsbediening zit een knopje met ook zo'n rechthoekje met een pijl erin. Wanneer je daar op drukt ga je alle video kanalen af. Op je scherm zie je dan ook van die tekentjes. Een rechthoek met een pijl erin met een 1 erbij is het gewone video kanaal. Een rechthoek met drie stipjes is het RGB kanaal. Een rechthoek met een pijl erin met een 2 erbij is het tweede gewone video kanaal. En een rechthoek met pijl en een S erin is het S-video kanaal.

Wanneer je de Xbox op de juiste scart hebt aangesloten zie je zowel op videokanaal 1 als op het RGB kanaal het beeld van je Xbox. Zoals ik al zei, op video kanaal 1 zie je het gewone signaal en op het RGB kanaal zie je het RGB signaal.

Hoe dit werkt op een Philips TV weet ik niet. Zit er een knopje op waarmee je zelf de videokanalen kunt kiezen? Probeer dan eens op hoeveel van die kanalen je Xbox beeld ziet.

2. Guardian

Guardian ------------

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een Philips. Als ik door de verschillende videokanelen ga heb ik keuze uit drie namelijk EXT1, EXT2 en FRONT.

Terwijl ik dit zat te checken kwam ik er achter dat er standaard achter bijv EXT2 Y/C staat maar zo gauw ik de xbox aanzet en de tv schakelt uitzichzelf naar EXT2 staat er RGB achter EXT2. Dus je kan idd zien of het signaal RGB is dat binnenkomt. Maar je kan met de Philips tv's dus niet schakelen tussen een kanaal die het gewone of de RGB weergeeft maarja zolang ie RGB gewoon pakt zit het wel goed.

3. Radar

Radar Advanced Moo Device

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hier ook een 4-5 jaar oude Philips 28".
    Daar zitten 2 SCART's op.
    De bovenste is voor RGB en daar staan 3 stipjes in het icoontje naast de aansluiting en ook nog een extra pijltje geloof ik.
    Het icoontje bij de onderste SCART heeft maar 2 stipjes, en is geen RGB (was mijn conclusie.....staat niets in handleiding).

4. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Dat Y/C is volgens mij S-video. Dus dan weet je al welke scart je moet hebben, die met rgb erbij. Het probleem is dat die scartaansluiting zowel gewone video signalen als RGB signalen accepteert. Aangezien de Xbox beide verzendt, weet je niet zeker welke je nou op je scherm hebt. Misschien dat jouw TV zelf RGB kiest boven het standaard signaal? Je zou zoiets eigenlijk ergens in moeten kunnen stellen. Misschien eens een mailtje sturen naar Philips?
    Ik hoop dat ze daar slimmer zijn dan bij Sony, want als je daar over PAL met 60 Hertz begint, denken ze dat je het over de spanning uit het stopcontact hebt. Daar heb ik ergens een thread over geplaatst..

5. Xenior

Xenior Serious Xenior

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, ik ook Sony trinitron...ff kijken hoe mijn tv dat doet. Volgens mij springtie wel automatisch op RGB.....ik ga dat straks wel ff tjekken.

6. Wika

Wika XBOX BrDa

Leuk Bevonden:
    0
    Bij Philips is ext1 ALTIJD, maar dan ook ALTIJD het RGB kanaal...

7. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Dan zou je met de gewone videokabel van de Xbox geen beeld moeten zien op EXT1. Met de advanced kabel natuurlijk wel dan, want EXT1 is het RGB kanaal zeg je net. Dan is "EXT1" bij Philips dus hetzelfde als het kanaal met "het rechthoekje met de drie stipjes erin" bij Sony. Dat RGB kanaal geeft namelijk ook geen beeld wanneer ik de standaard Xbox kabel aansluit. Logisch natuurlijk...

Welke videokanalen heb je dan allemaal op zo'n philips tv?

8. Guardian

Guardian ------------

Leuk Bevonden:
    0
    Nou zoals ik al zei: EXT1, EXT2 en Front (sommige philips tv's hebben 3x scart en dan heb je uiteraard nog een EXT3 )

Standaard als er geen signaal binnenkomt op die kanalen staat er achter de kanaal aanduiding 'Y/C' of 'CSVB' (ofzo).
    Zo gauw je er een RGB signaal opzet springt het Y/C weg en wordt RGB. Dus de Philips schakelt zelf naar RGB wanneer ie dat vind. Waarschijnlijk gewoon een voorkeur-instelling door Philips gemaakt aangezien je toch RGB wilt zien als je dat gebruikt. Instellen kan ik het iig niet.

9. Wika

Wika XBOX BrDa

Leuk Bevonden:
    0
    hehe mn post anders interpreteren Bouncemeister:
    Extern 1 is de enige scart-in op een philips tv die RGB kan ontvangen, normale (minderpolige) scart kan er dus wel in!

Verhaal hiervoor van Guardian is gewoon hoe het zit..

Laatst bewerkt: 6 mei 2002
  10. Guardian

Guardian ------------

Leuk Bevonden:
    0
    Ja iig EXT1 maar tegenwoordig heb je er ook met 3 Scart aansluitingen. Die van mij heeft er twee, die van mijn ouders 3. Die van mij is 3 jaar oud en heeft op beide SCART aanlsuitingen RGB ondersteuning. Die van mijn ouders 4 jaar dacht ik en heeft ook 2 van de 3 met RGB. Denk dat tegenwoordig dus altijd wel 2 RGB scarts op hun tv's zitten (tenminste op hun breedbeelds wel).

11. StrayDog

StrayDog Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me niet dat er iets mis is.
    Je beeld wordt gewoon een stuk scherper met die RGB-kabel, kleuren worden ook mooier etc.

Helaas is het wel zo dat je door die kabel ook evt. "minpuntjes" van de graphics beter ziet, bv. in dit geval karteltjes.
    Dat is heel normaal. (Resolutie van een tv is relatief laag)

Ik heb trouwens ook de PS2 gehad, en als je die jaggies daarvan gezien hebt, valt het op de Xbox reuze mee hoor :)

12. Klaauw

Klaauw XBox Addict

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga morgen nog paar dingetjes proberen.. Thnx voor al het advies dat jullie geven :D... Thnx a lot... Z'on forum heb je wat aan...

13. sj0erd666

sj0erd666 Guest

foute scart uitgang misschien toch, probeer ze alle 3 een keer, probeer wat

Deel Deze Pagina